Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.

Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 11:24:48 följande:
    Bara en notering: det här med att känna rädsla behöver ju inte innebära att man jobbar för att begränsa sitt liv för att man är rädd, utan det kan ju snarare vara så att man försöker leva helt som vanligt, men ändå känner en växande skräck inom sig som nästan äter upp en inifrån, och att man då efter hand känner sig mer och mer begränsad av att känna denna skräck, utan att göra några direkta försök att begränsa sig. Ledsen om jag la mig i och började babbla om nåt annat än det du menade, men ville bara ge en annan bild av hur det kan vara att känna sig orolig och rädd.

Och behöver egentligen det där med att känna rädsla bero på klen verklighetsuppfattning? Kan väl lika gärna bero på att man är medveten om vad som sker i omvärlden?

Liksom bara för att ett visst antal människor mördades i Europa förra året, behöver det väl inte automatiskt betyda att exakt lika många kommer mördas detta året, utan det skulle väl lika gärna kunna vara fler detta året, sen ännu fler nästa år, och sen fler och fler för varje år...Det kan man ju inte veta nu, och just den känslan av oro, över att inte veta, tror jag att känns skrämmande för många människor. Det bör inte förminskas.
    oanonym skrev 2017-08-19 11:35:04 följande:
    Så kan man inte räkna, då vissa platser är i större riskzon för att drabbas av terrorism. Det är större risk att vara i en storstad, t.ex. Av se 700 miljonerna du räknar med så måste du även ta upp deras vanor. Vissa kanske knappt går utanför dörren. Så en på sju miljoner stämmer inte rent "verklighetsmässigt".
    Jag tycker inte att jag förminskar när jag sätter in risken i ett sammanhang.

Den genomsnittliga risken för en svensk att dödas i ett terroristattentat om man utgår från statistiken för hela Europa var alltså en på sju miljoner förra året.

Hälften av oss svenskar är kvinnor. Om det endast inträffade en våldtäkt per år i Sverige skulle risken förra året för en kvinna att bli våldtagen ha varit betydligt högre än så.

Det som skrämmer mig med terrorismen är det besinningslösa hatet, inte risken att drabbas. Det är så mycket större risk att jag kör ihjäl mig, råkar falla överbord när jag är ute med båten och drunknar eller att jag sätter maten i halsen och kvävs.

• FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 12:27:32 följande:
    Jag menade inte att du förminskade för att du satte in risken i sammanhang, utan jag menade att jag tyckte det verkade lite som om du förminskade den rädsla som vissa människor kanske känner utan att de kan styra över det.
    Kanske, kanske inte.

Om jag samtalade med en person som inte vågar åka utomlands av rädsla för att flyga. Skulle du tycka att jag förminskar om jag berättar för den flygrädda att risken att dö i en olycka vid en enskild flygning är cirka en på fem miljoner, d v s lite drygt en på två miljoner tur och retur?

Det är jävligt obehagligt med terrorism, men som jag skrev tidigare så är det inte risken att drabbas som skrämmer mig - utan hatet och fanatismen.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 13:30:58 följande:
    Varför delar du upp befolkningen kvinnor/män när du talar om statistik och våldtäkt?
    Därför att jag tror att det är betydligt mindre vanligt att män blir våldtagna och att få män begränsar sig av rädsla för att bli våldtagna.

Men föralldel, utifrån terroristattentatstatistiken. Om riken för en svensk att bli våldtagen, man som kvinna, vore likvärdig med risken att dö i ett terroristattentat skulle cirka 1,3 personer ha blivit våldtagna förra året.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 13:32:57 följande:
    Nej, inte om du sa exakt så på ett vänligt sätt, då skulle jag inte tycka att du förminskade.  :)
    Men om du däremot sa rent ut till personen; att denne har klen verklighetsförankring och kanske även rent av gjorde dig lustig över det, då skulle jag antagligen tycka att du förminskade personens rädsla...
    och om du dessutom inte velat förstå, att personen kanske egentligen faktiskt vetat mycket väl, att hur liten risk det var att dö i en flygolycka, men ändå hade väldigt svårt att skaka av sig rädslan för att flyga, då hade jag dessutom tyckt att du var väldigt oförstående...
    Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.

På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla,  till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.

Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.

Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 13:58:26 följande:
    Ja man kan ju verkligen undra vem som har klen verklighetsförankring egentligen, kanske den som började prata om det trots allt...
    Jo, verkligen.

Det finns en mängd människor i Europa som flytt från omständigheter som skulle få klentrattarna att skrika av skräck. Inte desto mindre jämställer klentrattarna ofta IS-offer med IS-terrorister och börjar svamla om planer på muslimskt världsherravälde, sharialagar i Sverige och andra vanföreställningar.

Så visst, det här är ofta personer med en synnerligen klent utvecklad verklighetesuppfattning och man gör dem ingen tjänst genom att trigga upp dem ännu mer.

Därför kan det vara på sin plats med lite verklighetsstatistik
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 14:12:44 följande:
    Ungefär som jag tror att det mycket ovanligare att vissa grupper är i riskzon för terrorbrott?
    Såklart. Bor man och jobbar i centrala Stockholm är nog risken som störst.

Kanske så hög som en på miljonen.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 14:33:52 följande:
    Bor det en miljon i centrala Stockholm? Det står ca 330 000 på wiki, men jag vet inte?
    Dock blir det fler om man räknar med de som jobbar där.
    Ta hela Stockholm för enkelhetens skull.

Den som verkligen ville riskera livet i centala Stockhom kunde ha tagit jobb i bygget av Citybanan. Sex personer dog i arbetet med en järnväg på fem kilometer mellan Tomteboda och Södra station.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 14:32:15 följande:
    Eller är det just den som pratar om klent utvecklad verklighetsuppfattning och vanföreställningar som har den klenast utvecklade verklighetsuppfattningen här, och som har vad som här är närmast vanföreställningar, man kan ju aldrig veta puss...
    Ja, just därför är det konsturktivt att sätta risken i relation till något annat, gärna något vardagligt.

Inte sällan leder detta till våldsamma protester när domedagsprofeterna får sin vision ifrågasatt - den om att det behövs en stark ledare som kan se till att faran från Mellanöstern försvinner.

Det är ju ärligt talat större risk att sätta maten i halsen och kvävas till döds än att bli dödad i ett terroristattentat.
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:07:13 följande:
    Kan du visa mig den tråden där det står att "Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa"

Hittar inte tråden!
    Inte jag heller.

Förmodligen raderad av moderatorerna, men säker är jag inte. Hade inte skrivit något i den tråden, så jag kan inte kolla mot mina "favoriter".
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.