Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

oanonym skrev 2017-08-19 15:01:23 följande:
    Då lägger staten pengar på helt fel ställen. Risken för terrorbrott är ganska liten, men kostar hemskt mycket. Eller är det något mer än bara dödsfallen som spelar in, kanske?
    Statistik säger bara hur stor risk det är att bli direkt drabbad.
    Vi kan ju inte veta hur utbredd terrorismen skulle vara om det inte satsades så mycket som det görs på att förebygga och bekämpa terrorism.

I och med att terrorismen är ett direkt angrepp på det öppna demokratiska samhället så anser åtminstone jag att Sverige inte lägger ner överdrivet mycket pengar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:16:02 följande:
    Tack. Så med andra ord är du alltså inte helt säker på att det stod just så ordagrant?
    Nej, jag har inte fotografiskt minne.
  • FDFMGA
    Dementoria skrev 2017-08-19 16:30:48 följande:
    Kanske FDFMGA misstog sig om att det var en annan tråd? Ovanstående är ett inlägg av Deceree1 men det är från denna tråden. Sid 6, inlägg 63 som någon annan skrev.

Tack!

Nu tror jag inte att jag misstog mig, påståendet är ganska vanligt.

Men ditt exempel duger ju gottGlad
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:20:38 följande:
    Men ändå var du tvungen att använda det i ditt inlägg, trots att du inte var helt säker?
    Tack då vet jag!
    Javisst. Jag tror inte att jag använde citationstecken, vilket ju vore fel att göra om man inte återger det citerade exakt.
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 16:57:19 följande:
    Klappar på huvudet "duktig du är"
    Tack!

Allt är ju relativt. Ja du vet - i de blindas rike är den enögde kung.

Risken att sätta en stångkorv i halsen och kvävas är säkert större än att dödas i ett terroristattentat om man bor i SverigeGlad
  • FDFMGA
    kottelin skrev 2017-08-19 18:23:53 följande:
    Det är utan tvekan sant men risken för ett terrorattentat i Sverige är skyhögt mycket större nu än för endast några år sedan.
    Det kan du inte förneka.
    Ja, så är det nog.

Och ju längre kurdiska Peshmergas och andra pressar tillbaka IS i Irak och Syrien desto mer desperata uttryck kommer nog hatet att ta sig här i Europa.

IS dödskamp kommer knappast att bli stillsam.

Å andra sidan är de bara några år sedan Borrelia, en av FL:s SD-aktivister - frammanade bilden av att IS-armén snart skulle stå vid Stora Bält, beredda att avancera in i Sverge.

Idag är de sanslösa skräckvisionerna från de värsta SD-nötterna mer av Trojansk häst-karaktär.
  • FDFMGA
    kottelin skrev 2017-08-19 19:07:08 följande:
    Ja vi lär få leva under terrorhotet ett bra tag till.
    Och de återvändande IS-krigarna skrämmer skiten ur mig, de drar sig nog inte för mycket och struntar i om de ryker med själva. De är ilurade en massa oskulder och  sväljer det med hull och hår.

Oerhört skrämmande.

Jag minns den skribenten, dock inte just det scenariot.
    Vi får glädjas åt att h*n hade fel.
    Nej, tanken på återvändande extremister och vad de kan ta sig för med är inte behaglig.
  • FDFMGA
    MsBöna skrev 2017-08-22 14:38:17 följande:
    Det handlar ju inte bara om de som dör. Ta t ex Spanien år 2004 där 200 dog och 2000 skadades. Lägg till sedan alla med kopplingar till dessa personer som.påverkas av detta. För att inte tala om alla som befann sig i området. Såg döda kroppar etc och får leva med ptsd livet ut. I Stockholm dog 5 st och många fler skadades. Men hur många tror du påverkades av dådet? Som satt instängda i affärer och vad rädda för sina liv, som gömde sig, inte fick tag i familj släktingar m.m.

Jag vet inte hur det ser ut för dig men blir det skottlossning på t centralen och ett tåg sprängs, då vill jag helst vara så långt som möjligt från Stockholm. Även om jag har så tur att jag inte blir skjuten eller uppsprängd är det inte en situation jag vill befinna mig i. Skräcken av att vara mitt i en terrorattack och inte veta ifall det kommer komma ett gäng med automatvapen och skjuta ner folk likt Bataclan i Frankrike. Tror en majoritet i Stockholm och många utanför upplevde en stor skräck, satt och ringa och försökte få tag i anhöriga.

Den skräcken pratas det lite om. Även om alla de tusentals och åter tusentals som på olika sätt påverkas av attacken. Vare sig man sitter instängd på ett kontor, eller ser döda kroppar överallt, eller inte får tag i anhöriga m.m.

Så sluta jämför detta som att det vore likadant som att dö i en arbetsolycka. Du vet lika mycket som jag att det är två helt skilda ting och det är rent ut sagt vidrigt hur du förminskar folk som varit med i terrorattacker. Det är uppenbart att du saknar erfarenhet och har slutat mista någon som.står dig nära eller befinna dig i det kaoset och med den skräcken. Prata inte om saker du inte vet något om. Det är jävligt stor skillnad på en tragisk arbetsolycka än med personer som springer och medvetet skjuter/kör på personer etc.
    Nej, jag anser inte att det är fel att jämföra risker - och självklart har även personer som dör i olyckshändelser anhöriga och vänner som påverkas, i precis samma utsträckning som de som mördas av terrorister.

Jag jobbar för övrigt i närheten av Drottninggatan, slutade tidigt den fredagen och gick hem vid 15:00. Så jag upplevde det som inträffade på nära håll.

Hade jag varit i Barcelona så hade jag gärna stämt in med de tusentals forbollssupporters som ropade "Vi är inte rädda!.

www.svt.se/nyheter/utrikes/barcelonas-svar-pa-terrorn-vi-ar-inte-radda
  • FDFMGA
    MsBöna skrev 2017-08-22 23:29:25 följande:
    Men kära nån, sluta bara. Du vet mycket väl som jag att det är skillnad på de som dör i terrorattacker än vanliga olyckor. Det är såklart skillnad på att veta att en anhörig blev jagad till döds som för dem i bataclan eller på Drottninggatan där han sicksacka för att köra ihjäl. En olycka är en olycka. Sluta håll på.
    Nej, det vet jag inte.

Jag tycker det är vämjeligt att som du försöka förminska sorgen hos föräldrar till ett barn som drunknat eller omkommit i en trafikolycka.

Försök bara inte komma lismande med din tröst till föräldrar eller andra anhöriga som drabbats av döden.
  • FDFMGA
    Dementoria skrev 2017-08-23 07:35:32 följande:
    Jag håller med FDFMGA, att förlora ett barn/en kär anhörig är det värsta som kan hända på vilket sätt det än må hända. Resultatet är detsamma, barnet/den anhöriga är borta för alltid.
    Självklart kan man inte jämföra sorgen, smärtan och saknaden hos dem som förlorat en anhörig eller vilken död som är värst att dö.

Men om man ändå försöker så tror jag att det skulle vara allra svårast att uthärda tanken att man själv hade ett direkt ansvar för det inträffade, t ex struntat att ta med flytvästar vid en båttur som slutat i en katastrof.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 14:26:12 följande:
    Ja, jag ville jäklas lite. Men också påpeka att folk faktiskt kan se skillnad på olika sätta att dö, även om förlusten och sorgen naturligtvis är densamma.
    Folk brukar se skillnad mellan offer och förövare.

Tycker din fråga var osmaklig.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 14:54:44 följande:
    Ja, och folk brukar se skillnad på offer och offer, även om förlusten är densamma.
    Tänk att jag var "tvungen" att bli osmaklig för att få fram det.
    Nej, det fanns flera personer som utifrån dunkla motiv menade att sorgen och saknaden efter ett terroristoffer skulle vara värre än efter någon annan som omkommit plötsligt och oväntat.

Jag kan också vara lite så där osmaklig. För inte så många år sen tog jag regelbundet pendeltåget och hälsade på en nära släkting i min egen ålder. Han hade drabbats av cancer. Det blev en långsam och plågsam död för honom i synnerhet sedan metastaserna i skelettet gjorde sig påminde all hans tid.

Jag skulle mycket hellre sett att han dödats av en terrorist än fått en möta sjukvårdens nonchalans och mycket begränsade resurser i ett Moderatstyrt landsting.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 16:39:41 följande:
    Ja, i efterhand är det lätt att välja. Och jag tror nog hellre du skulle välja en snabb död för din släkting, utan terrorn?

Jag kan hålla med om att själva sorgen och saknaden kan vara ungefär lika. Men när det värsta lagt sig så tror jag vissa dödsorsaker känns värre.
    Tänk dig en bilolycka utan någons fel, eller en olycka där någon gör ett allvarligt fel (kör för fort, somnar, m.m.) och krockar med din anhörig. I båda fallen är förlusten och sorgen densamma, men jag anser att det ena känns värre på sikt.
    Nej, jag tror att sorgen och saknaden är densamma efter en tid - möjligen med undantag för om man själv genom vårdslöshet var orsak till en älskads död. Det vet jag inte om jag skulle kunna hantera att leva med.
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-23 17:50:27 följande:
    Så en person lider alltså mindre i ett landsting som styrs av den röd/gröna sörjan?
    Intressant scenario faktiskt!
    Nej då.

Men sjukvården i Stockholm är satt på undantag och många får inte den högklassiga vård de skulle ha fått om de omfattats av privata sjukförsäkringar. Min anhöriga fick inte den vård han borde ha kunnat få, han tillhörde inte samhällets priviligierade.

Ofta skyller man ju brister i sjukvården på invandringen. I Stockholm är det lätt att konstatera att vi har landets bästa skattekraft, korta avstånd men inte desto mindre en sjukvård som är på gränsen till sammanbrott.

i somras ringde jag till min vårdcentral och fick tid en och en halv månad senare (jag får lov att komma ihåg att avbeställa tiden). I stället utnyttjade jag min arbetsgivares sjukförsäkring och fick tid på en privatklinik dagen därpå, samt en ursäkt för att man inte kunde fixa en snabbare tid.

Självklart finns det en tanke med att rasera den allmänna sjukvården - och egenintresset ljuger sällan, så jag snikade mig förbi köerna och bidrog en aning till att försämra den allmänna sjukvården ytterligare.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.