FDFMGA skrev 2017-08-19 10:58:26 följande:
inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.
Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.
Bara en notering: det här med att känna rädsla behöver ju inte innebära att man jobbar för att begränsa sitt liv för att man är rädd, utan det kan ju snarare vara så att man försöker leva helt som vanligt, men ändå känner en växande skräck inom sig som nästan äter upp en inifrån, och att man då efter hand känner sig mer och mer begränsad av att känna denna skräck, utan att göra några direkta försök att begränsa sig. Ledsen om jag la mig i och började babbla om nåt annat än det du menade, men ville bara ge en annan bild av hur det kan vara att känna sig orolig och rädd.
Och behöver egentligen det där med att känna rädsla bero på klen verklighetsuppfattning? Kan väl lika gärna bero på att man är medveten om vad som sker i omvärlden?
Liksom bara för att ett visst antal människor mördades i Europa förra året, behöver det väl inte automatiskt betyda att exakt lika många kommer mördas detta året, utan det skulle väl lika gärna kunna vara fler detta året, sen ännu fler nästa år, och sen fler och fler för varje år...Det kan man ju inte veta nu, och just den känslan av oro, över att inte veta, tror jag att känns skrämmande för många människor. Det bör inte förminskas.