• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Themis
    John22 skrev 2017-05-11 10:23:05 följande:
    Skriver man "dej" istället för "dig" har man försakat sin rätt att klaga på andra.
    Vänta nu lite här:

Att "försaka" är att aktivt ge upp något- "jag försakade min karriär för att kunna vara hemma med barnen".

synonymer: avstå frånundvaraavsäga sigvara utanumbära

Personen själv hade möjligen kunnat säga det du skriver (om han/hon hade extremt uselt självförtroende), men du kan inte säga så i deras ställe.

Det ord som du borde använt här är "förverka",  alltså att du/omgivningen/domstolen tycker eller bedömer att personen har förlorat sin rätt till att göra x, p.g.a. en viss handling.

På samma tema: Dagens ungdom vet inte hur man använder ordet "ensak" heller, det stör mig som bara den.

Det ordet är bara korrekt att använda om sig själv, t.ex. "Vem jag berättar för är min ensak".

Talar man om någon annan så säger man istället "det är inte din sak att lägga dig i mina affärer".

När folk sätter in "ensak" där istället tycker jag att de borde få myggbett på knogarna och glitterlim i sina Iphones.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • MallaL
    Vixen90 skrev 2017-05-12 06:34:58 följande:

Bl.a:

Folk som skriver "mej" eller "dej".

Folk som skriver "ta självmord".

Och folk som skriver "d e väl bra".

Dessa uppfattar jag motvilligt som mindre intelligenta.

När jag gick i småskolan på det proggiga 70-talet hade vår lärare anammat den tidens nystaving, vi fick lära oss att skriva "mej" och "dej" och säger stavade vi "säjer". Dessa varianter slog väl aldrig riktigt igenom, "mig" och "dig" kom smygande tillbaka så att säja
  • Jenny825200

När folk skriver "eftersom att .."

Vill kräkas.. samt hur svårt det är att använda de och dem rätt.

• 2009
    huskur skrev 2017-05-11 21:50:00 följande:

1) Mest stör jag mig på när folk skriver dem när det skall vara de och vice versa. Otroligt irriterande! Demon Bättre då att skriva talspråk, tycker jag, och skriva dom i båda fallen, än att blanda ihop subjekt och objekt. Då blir det åtminstone rätt på något sätt.

2) Att skriva hans/hennes när det skall vara sin/sitt/sina.

3) Att skriva ända istället för enda. "Han är den ända som fått mitt hjärta i brand."
    Hur svårt kan det vara? Enda har med en (1) att göra. Endast en! Ända har att göra med ett slut. 

4) Att av en helt obegriplig anledning klämma in ett g när man skall skriva varit, så att det blir varigt. Ett sår kan bli varigt.

Jag såg "druckigt" härom dagen, apropå att slänga in G i ord... :)

Annars stör jag mig något kopiöst på "föräldraRledighet" och ord som "tjejmage" och "vuxenmys".
  • Bestemor
    zoolook1 skrev 2017-05-12 15:14:33 följande:

Problemet? Den här tråden handlar om saker man stör sig på.

Förstår dock varför man stör sig på uttryck som kommer ur missförstånd och felhörningar. Det är ju inte rätt bara för att du säger så.

Det är språkligt rätt. Du kan ju inte störa det på när någon använder språker rätt.
  • absalon

Jo alltså, jag retar mig fett mycke på folk som inte fixar att skilja på "de" och "dem". Efter preposition heter det "dem". De, som inte hajar detta, bör tvivelsutan gå en bra språkkurs, särskilt tillrättalagd för dem med detta syndrom. Att haja klyket  öch själv klyka korrekt är ett måste på dagens arbetsmarknad.

• Vinäger
    Scoops skrev 2017-05-11 10:18:17 följande:

När folk säger att de "spenderat" tid med att...

Man spenderar pengar.

Man tillbringar tid.

Kommer inte på fler exempel för ögonblicket. Men folk använder ordet "spenderar" på det mesta när det egentligen inte passar.

Det är iofs inget språkligt fel att använda ordet spendera i betydelse utöver just pengar. Varför skulle det vara det?
  • Themis
    zoolook1 skrev 2017-05-12 10:20:47 följande:

Det anknyter till en annan diskussion, nämligen den om skriftspråksuttal. En massa människor har fått för sig att man ska prata som man stavar. Som följd av detta tycker man att andra människor börjar prata "bonnigt" och då upplever man exempelvis "igenklien" som ett språkfel. I verkligheten är det ju fråga om det helt naturliga sättet att säga "egentligen". Det förkommer (som huskur noterar) väldigt sällan i skrift. 

Känner en person som aktivt försökte "bättra sig". Han envisades med att säga "DjurgårDEN" i stället för "Djurgårn". Det bygger på ett fundamentalt missförstånd om hur talspråk fungerar. Talspråket kryllar av förenklingar och förvrängningar som behövs för att språket och uttalet ska flyta.

Jag har inga alls problem med att säga "egentligen" och tycker inte att det du skriver är det minsta naturligt utan bara slarv.

Man vinner heller ingenting på att säga "ijenklien" eftersom det är lika långt så jag tycker att din poäng saknas i det fallet.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Octavia

När folk konsekvent skriver "dem", även när det ska vara "de".

Till slut ser jag bara en text där det står dem dem dam-di-dam-di-dum-dem. Oläsligt.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?