• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Eena
    giftgrodan skrev 2017-05-14 11:01:20 följande:

Det står faktiskt "hemma oss henne".

Jag kanske är dum men jag fattar ändå inte ...
  • Wazp
    Eena skrev 2017-05-14 16:57:49 följande:

Det står inte HOS det står OSS..
  • Påven Johanna II
    Eena skrev 2017-05-14 16:57:49 följande:
    Oss är ett helt annat ord med en helt annan betydelse än hos. Du är hemma hos någon och inte hemma oss någon. Du kan också förstås vara hemma hos oss. Då hälsar du på hos mig och min familj - hos oss.
  • Eena

Haha! Tack, nu ser jag! Så tokigt att jag inte ens kunde tänka mig att det stod oss istället för hos.

• Påven Johanna II
    Pimpinellan skrev 2017-05-14 13:39:15 följande:
    Den har jag aldrig sett och då har jag ändå sett det mesta.
    Det händer titt som tätt att någon vill sätta pungt medan de diskuterar med mig. Det blir extra roligt när det skrivs med stor emfas och påtagen auktoritet. 
  • nnnnnnnn

När man helt missuppfattat ett ord såsom:

ansvarsantagande => borde varit ansvarstagande
    sammanband => borde varit samband
    mikroskopiering => borde vara mikroskopering, trots att det verkar som att man lär sig att säga det första på Uppsala universitet enligt ryktet

• Darguads
    nnnnnnnn skrev 2017-05-14 17:58:13 följande:

mikroskopiering => borde vara mikroskopering, trots att det verkar som att man lär sig att säga det första på Uppsala universitet enligt ryktet

Inte där jag har varit...
  • nnnnnnnn
    Darguads skrev 2017-05-14 21:28:00 följande:
    Inte där jag har varit...
    Det ligger några kompendier på nätet från UU där det står mikroskopiering, samt en bekant som läst där envisas med att säga så...
    Mer info än så har jag inte, det är väldigt obekräftade källor!

• Seven Costanza

Ett annat fel jag stör mig på här på FL är att en del verkar tro att det heter "alla utan jag" istället för "alla utom jag". Är det dialekt kanske?

• Aikido

Fick höra en för mig ny variant av ordet buren idag på 1000 modiga frågor i P4. Tjejen där hade ofrivilligt blivit bärd av killarna på hennes skola. Tydligen är det ett vanligt uttryck för en av killarna i programmet berättar strax därefter om hur han på skoj bärde upp någon tjej när han gick i skolan.

Strax därefter gav bilstereon upp och det rann klar vätska ur den. Jag tror faktiskt den grät.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?