• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Themis

Sveriges mest svårstavade ord är för övrigt "fåtölj". Vet inte hur många varianter jag sett på Blocket:

Fåtöj
    Fåntöng
    Fåtöllj
    Fotölj
    Fotöng
    osv osv...

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • sandlilja

Här på fl? Tja, att skriva fel i en trådstart om skrivfel ("stöd" istället för "stör" ) är lite störande faktiskt ?.

Men jag bryr mej inte så mycket om fel i språket här, bara man förstår hur folk menar. Mina fördomar gör kanske att jag uppfattar någon som stavar väldigt illa som ung och inte så smart. Däremot hakar jag upp mej när journalister skriver fel i tidningen, som han istället för honom, syftningsfel, stavfel. De har skrivandet som jobb och kunde gott korrekturläsa åt varandra.

• sandlilja

Ok folk som inte kan få till en smiley ordentligt från början är rätt störande.

• absalon

Som fd svensklärare, stör jag mig oerhört på skolmyndigheter, som inte vill veta av söderklyket och vägrar godkänna detsamma, som en värdefull, svensk dialekt. Inge lattjo alls!
    Fick ideliga apropåer från högre skolmyndigheter, när jag rådde mina gymnasister att slopa syntaxen och slänga grammatiken i papperskorgen. Man ska skriva, som man känner. Fart och kläm skare va!
    Sålunda skriptade ju Jack Kerouac! Eländigt att gymnasisterna i behöver läsa honom. En sann språkförnyare.

• zoolook1
    absalon skrev 2017-05-13 13:22:34 följande:

Som fd svensklärare, stör jag mig oerhört på skolmyndigheter, som inte vill veta av söderklyket och vägrar godkänna detsamma, som en värdefull, svensk dialekt. Inge lattjo alls!
    Fick ideliga apropåer från högre skolmyndigheter, när jag rådde mina gymnasister att slopa syntaxen och slänga grammatiken i papperskorgen. Man ska skriva, som man känner. Fart och kläm skare va!
    Sålunda skriptade ju Jack Kerouac! Eländigt att gymnasisterna i behöver läsa honom. En sann språkförnyare.

"skriptade"? Tur att du är fd svenskalärare.
  • absalon

Ja, jag fick sparken! Blidde yrkesskribent istället. Två böcker hittills.

• Themis
    Konservativ skrev 2017-05-13 15:21:28 följande:

Hen. 

Så otippat.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • absalon

Ja, "hen" skriptar man numera, om man vill va i takt med tiden.  Min gamla skolledning hade problem med "hen". Sickna stofiler. 

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?