Inlägg från: zoolook1 |Visa alla inlägg
  • zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • zoolook1
    huskur skrev 2017-05-12 01:55:45 följande:

En sökning på "igenkligen" gav 309 träffar här på FL... En hel del av dem handlar antagligen bara om att folk stör sig på "ordet".
    27 träffar på igenklien, varav bara 5 var "äkta".

Det anknyter till en annan diskussion, nämligen den om skriftspråksuttal. En massa människor har fått för sig att man ska prata som man stavar. Som följd av detta tycker man att andra människor börjar prata "bonnigt" och då upplever man exempelvis "igenklien" som ett språkfel. I verkligheten är det ju fråga om det helt naturliga sättet att säga "egentligen". Det förkommer (som huskur noterar) väldigt sällan i skrift. 

Känner en person som aktivt försökte "bättra sig". Han envisades med att säga "DjurgårDEN" i stället för "Djurgårn". Det bygger på ett fundamentalt missförstånd om hur talspråk fungerar. Talspråket kryllar av förenklingar och förvrängningar som behövs för att språket och uttalet ska flyta.

• zoolook1

Och förresten. En grej till. Kanske inget språkfel. Snarare ett missförstånd om ett ord innebörd.

"Vår son har fått en diagnos!"

"Du vet inte hur det är att ha barn med diagnoser!"

Oavsett vad obildade småbarnföräldrar tycker, så är ordet "diagnos" INTE en synonym till neuropsykiatriskt funktionshinder.

Det finns hundratals diagnoser (och tillhörande diagnoskoder) som socialstyrelsen slagit godtagit. Det är alltifrån tumörsjukdomar, förkylningar till psykiska tillstånd och till och med skadeorsaker som "kontakt med elektrisk ström". Varje gång du går till läkaren och får ett läkarintyg så får du en diagnos.

Man måste ju vara helt ovetande om detta om man pratar om "barn med diagnoser".

• zoolook1
    Bestemor skrev 2017-05-12 15:11:31 följande:

Vad är det för fel på "viker dagar"?

Jag viker t ex måndag åt att tvätta. Så inget fel på det.

Problemet? Den här tråden handlar om saker man stör sig på.

Förstår dock varför man stör sig på uttryck som kommer ur missförstånd och felhörningar. Det är ju inte rätt bara för att du säger så.
  • zoolook1
    absalon skrev 2017-05-13 13:22:34 följande:

Som fd svensklärare, stör jag mig oerhört på skolmyndigheter, som inte vill veta av söderklyket och vägrar godkänna detsamma, som en värdefull, svensk dialekt. Inge lattjo alls!
    Fick ideliga apropåer från högre skolmyndigheter, när jag rådde mina gymnasister att slopa syntaxen och slänga grammatiken i papperskorgen. Man ska skriva, som man känner. Fart och kläm skare va!
    Sålunda skriptade ju Jack Kerouac! Eländigt att gymnasisterna i behöver läsa honom. En sann språkförnyare.

"skriptade"? Tur att du är fd svenskalärare.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?