• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • EmmaStinan

När folk inte skiljer på tack vare och på grund av, "hon dog tack vare cancer". Nej bara nej. Haha.  

• Vixen90
    EmmaStinan skrev 2017-05-16 15:39:41 följande:

När folk inte skiljer på tack vare och på grund av, "hon dog tack vare cancer". Nej bara nej. Haha.  

Är detta samma skara som "tar/gör" självmord och "tappar" oskulden, mån tro?
  • Vixen90
    AnnaSthlm skrev 2017-05-16 15:27:42 följande:

"Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?

"Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.

"Dom" är ju dock gaaanska vedertaget idag. Men jag håller absolut med om att SAMTLIGA som gått ut grundskolan bör kunna använda de/dem korrekt.
  • Monchichier
    EmmaStinan skrev 2017-05-16 15:39:41 följande:

Samma folk kan oftast heller inte skillnaden på chans och risk. Jag riskerar att vinna på lotto. Det finns en chans att jag blir hemlös..
  • myskmalva

Jag kom på en till: när folk skriver "ett par" trots att de menar betydligt fler än två. Jag såg nyss en som skrev att deras tiomånaders kommer att vara 1,5 år om ett par månader. Mina händer har nu krosskador för att jag suttit så hårt på dem (sedan kom jag på att det var helt i onödan, för jag kunde ju komma hit och skriva av mig).

• pipon
    Virriga Vera skrev 2017-05-16 15:16:32 följande:

Du lägger ett bud, då budar du.

Nope. Slå på buda i SAOL så får du se att betydelsen är "sända bud efter, kalla". Lägga bud = bjuda på en vara.
  • Afterlife
    pipon skrev 2017-05-16 17:46:36 följande:
    Nope. Slå på buda i SAOL så får du se att betydelsen är "sända bud efter, kalla". Lägga bud = bjuda på en vara.
    Buda står förvisso med båda betydelserna i SAOL 14 (det är den senaste utgåvan) 
    spraakdata.gu.se/saolhist/sid_popup.php
  • Monchichier

Jag tycker att jag är ganska överseende med det mesta. Visst är det lite irriterande när folk inte kan använda de/dem, hon/henne, jag/mig osv rätt. Eller när folk uppenbart har svårt med meningsuppbyggnader överlag. Men jag kan ha förståelse för att man inte varit speciellt närvarande i skolan och alla kan inte tycka att det är kul att läsa och skriva.

Det jag däremot har väldigt svårt för är folk som inte kollar autocorrecten innan de postar/skickar något. De som inte orkar bry sig om en sådan simpel grej som inte tar någon tid eller kunskap alls, men som betyder ganska mycket. Det går att förklara okunnighet, svårt att göra detsamma med nonchalans och likgiltighet.

• venetia
    John22 skrev 2017-05-11 10:23:05 följande:
    Skriver man "dej" istället för "dig" har man försakat sin rätt att klaga på andra.
    Man kanske snarare har förverkat sin rätt. 
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?