Inlägg från: Bestemor |Visa alla inlägg
  • Bestemor

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Brukar inte störa mig, jag skriver säkert fel ibland, men hur svårt kan det vara att skilja på de och dem.

• Bestemor
    Aniiee skrev 2017-05-12 00:03:16 följande:

stör mig på folk som inte vet skillnaden mellan vigt och vikt, folk som "viker" dagar/timmar/tillfällen åt saker.

Nu kommer folk störa sig på att jag inte  får till stor bokstav hela tiden, men mitt tangentbord har pajat och gör lite som det vill. sorry....

Vad är det för fel på "viker dagar"?

Jag viker t ex måndag åt att tvätta. Så inget fel på det.
  • Bestemor
    zoolook1 skrev 2017-05-12 15:14:33 följande:

Problemet? Den här tråden handlar om saker man stör sig på.

Förstår dock varför man stör sig på uttryck som kommer ur missförstånd och felhörningar. Det är ju inte rätt bara för att du säger så.

Det är språkligt rätt. Du kan ju inte störa det på när någon använder språker rätt.
  • Bestemor
    Dumbledore skrev 2017-05-21 21:33:45 följande:

Varför skulle man inte kunna göra det? Om jag pratar med någon som säger fel, och jag av någon anledning vill rätta hen, så kan jag absolut säga "det heter inte desseutom eller åtminstonde, det heter dessutom och åtminstone". Jag skulle aldrig låta mitt barn gå runt och tro att det heter egenklien, av rädsla för att utarma ungens språk.

I fallet vattenkoppor och vattkoppor så är båda orden godkända. Ändå finns det folk som ska poängtera vilket som är rätt.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?