Inlägg från: Vixen90 |Visa alla inlägg
  • Vixen90

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

nnnnnnnn skrev 2017-05-11 21:58:51 följande:

och själ - skäl - stjäl

"av flera olika själ var han tvungen..."

Det skär lite i själen när man läser det.

Sen stör det mej faktiskt lite att det är stavfel i rubriken i denna tråd...

Bl.a:

Folk som skriver "mej" eller "dej".

Folk som skriver "ta självmord".

Och folk som skriver "d e väl bra".

Dessa uppfattar jag motvilligt som mindre intelligenta.
  • Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-13 20:08:27 följande:

Allra mest stör jag mig på föräldrarpenning och föräldrarledighet och liknande - det ska inte vara något "r" mellan de ordleden.

Annars stör jag mig på flera saker som redan nämnts, men en sak jag inte sett nämnas är det för mig nya felanvändandet av ordet egna överallt, även där det ska vara egen eller eget. Andra saker jag stör mig på är när folk väljer att använda lite mer skriftspråksnära ord fastän de inte riktigt vet vad de betyder, t ex varav, därav, därmed, och klassikern huruvida när man menar hur, t ex "jag behöver ordna upp min ekonomi men vet inte huruvida man gör".

Kan bara hålla med!

Dessa "huruvida"/"därav"/"varav" kan göra mig riktigt irriterad ibland. Ser högskolekursare som inte reder ut detta.
  • Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 21:45:30 följande:

Ett annat fel jag stör mig på här på FL är att en del verkar tro att det heter "alla utan jag" istället för "alla utom jag". Är det dialekt kanske?

Min sambo skriver/tror det heter "sån tur är"....... Jag kokar inombords! ("Som tur är" ska det ju vara.)
  • Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-14 23:01:25 följande:

Haha ja det var ju lite samma faktiskt. Min man envisas med att stava trist med två s trots att jag berättat att det är fel. Tror han tänker på triss .

Usch ja, alla dessa "trisst" och "trotts" och "sattsa" m.fl. Ge mig styrka! För att inte tala om den hiskeliga "våldtäckt". Ryser i kroppen! Och den är tyvärr inte ovanlig.
  • Vixen90
    EmmaStinan skrev 2017-05-16 15:39:41 följande:

När folk inte skiljer på tack vare och på grund av, "hon dog tack vare cancer". Nej bara nej. Haha.  

Är detta samma skara som "tar/gör" självmord och "tappar" oskulden, mån tro?
  • Vixen90
    AnnaSthlm skrev 2017-05-16 15:27:42 följande:

"Vart ligger x?" Det heter VAR. Vart anger riktning: Vart ska du gå?

"Dom är så goda" Det heter DE. Dom får man i domstol.

"Dom" är ju dock gaaanska vedertaget idag. Men jag håller absolut med om att SAMTLIGA som gått ut grundskolan bör kunna använda de/dem korrekt.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?