• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • EmmaStinan

"Jag är hemma p.g.a. förkyldning"

"Hen dog tack vare en sjukdom"

Sen är det också min personliga åsikt att personer som säger sig hata ordet hen är otroligt störande. Det är ett relativt nytt ord som är praktiskt som bara den när man inte vet könet/inte vill ange kön men ändå ska det totalvägras. Men "selfie" går bra att ta till sig och använda tydligen.

• mindless
    nnnnnnnn skrev 2017-07-05 20:59:28 följande:
    Innebörden av "dra alla över en kam" försvinner ju när man skriver/säger "dra alla över en kant".

Som jag kopierade in i mitt inlägg, så kommer ju "dra alla över en kam" från att man behandlar alla lika trots att det inte är det mest ändamålenliga/bästa för individerna.

kopierar in igen, då det förklarats så fint här:
    På 1600-talet skar frisörerna med rakkniv av håret på kunderna utmed kanten på en kam. Man hade olika bredder på kammarna för att inte "skära alla över en kam".

Om man istället säger "dra alla över en kant" så förstår ju iallafall inte jag vad det är för kant man syftar på.

Och jag har hört det felaktiga spritt över hela landet, så att det skulle vara en lokal variant tror jag inte på. Däremot sprider sig felaktigheter såklart lätt i kompisgäng eller på skolor osv. så att det är överrepresenterat på vissa platser betvivlar jag inte.
    Om vi bortser från att säkert ännu färre förstår vilken kam det är man syftar på, håller jag inte med om att innebörden försvinner. Om man menar samma sak så är ju innebörden densamma. Jag skulle till och med våga påstå att "kant" är en tydligare bild, med någon som utan åtskillnad sveper ner saker över till exempel en bordskant.

Den bilden ligger nog närmre till hands för de flesta, än obskyra referenser till äldre barberarteknik (eller fårklippning, som jag tidigare hört skulle vara ursprunget.
  • mindless
    EnAnonumius skrev 2017-07-04 00:36:33 följande:
    Jag får ju hålla med om att det är ju kraftigt fel med att säga "Det skall börjas i tid det krokigt skall bli". För där försvinner ju innebörden med det ordspråket.
    Det är riktigt att det finns ett uttryck som går "Det ska böjas i tid det som krokigt ska bil" och att det är detta som åsyftas när man säger "Det ska böjas i tid". Men eftersom man med detta menar just att man ska börja med något i tid (om man ska nå resultat) kan det ju knappast vara något fel om man istället säger det. 

Den som säger "Det ska börjas i tid" menar ju just det som orden i satsen betyder. Hur kan då innebörden försvinna?
  • NELJ

När begreppen formula eller formulering används i reklam på svenska.

Ajax badrumsrengöring! Nu med ny förbättrad formula!

Huvva!!!!

• Efraim Barkbit

När "En" används istället för jag eller man.

"Nu har en allt fått lite semester."

• kottelin
    Efraim Barkbit skrev 2017-07-13 10:25:05 följande:

Håller med, det stör jag halvt ihjäl mig på. På andra plats kommer hen.

Jag besvarar inte tokstollar som skriver/säger så.

Ja, typ så...
  • MajaMaria79

Jag retar mig på de som inte kan skilja på motivation och motivering.

Och såklart klassikern de, dem och dom.

• Stårschan
    nevermind skrev 2017-07-07 07:08:33 följande:

Har jag redan skrivit "han istället för honom"? Hur som helst, hatar det. Nåt nytt påfund.

Nja, faktiskt inte. I fornsvenskan skilde man på ackusativobjekt och dativobjekt.

"Jag såg han" - historiskt korrekt

Men

"Jag gav den till honom"

Och nu är det väl visserligen på utdöende, men på femininumsidan har vi samma fenomen med det gamla 'na (hopdragning av 'hona'), som gav:

"Jag såg'na"

Men

"Jag gav den till henne"
  • Stårschan

Håller med! Det är mycket störigt. Heja Lars-Gunnar Andersson som reder ut varför det är så fel:

www.gp.se/livsstil/v%C3%A4rldens-g%C3%A5ng/en-och-hen-och-spr%C3%A5kaktivister-1.3856846
  • absalon
    Stårschan skrev 2017-09-04 13:47:53 följande:
    Håller med! Det är mycket störigt. Heja Lars-Gunnar Andersson som reder ut varför det är så fel:

www.gp.se/livsstil/v%C3%A4rldens-g%C3%A5ng/en-och-hen-och-spr%C3%A5kaktivister-1.3856846
    Instämmer!  Inför slik vokabulär blir en störd!Cool
  • kottelin
    MajaMaria79 skrev 2017-09-04 13:17:11 följande:

Jag retar mig på de som inte kan skilja på motivation och motivering.

Och såklart klassikern de, dem och dom.

På "dem" som...
    Ja, typ så...
  • MajaMaria79
    kottelin skrev 2017-09-05 05:36:43 följande:
    På "dem" som...
    Ja, typ så...
    Helt rätt, sådana som jag borde inte få skriva från telefonen ????
  • huskur

Fast på västgötska är meningen "Nu har en allt fått lite semester" hellt korrekt. Uttalas gärna nu har'n allt fått lite semester. (Inte harn, utan har+n med n som egen stavelse.)

Men numera hör man alla möjliga människor säga "en" i stället för man, utan att säga den övriga meningen på västgötska, och då låter det ganska fånigt för en västgöte! T.ex. säger någon: "Så skall en väl inte göra!" En västgöte säger: "Så sa la'n inte göra!"Skrattande
  • absalon

Retar mig alldeles oerhört på folk, som sammanblandar "material" och "materiel"!
    Med "skolmateriel" menas sådant, som används i skolans verksamhet - pennor, pekpinnar, färgkritor etc.
    "Material" däremot handlar om, vad något väsentligen är tillverkat av. Ex: Av vilket byggnadsmaterial är skolhuset uppfört?  
    Svar: Trä, betongelement, tegel etc.
    Skräp vore dock för en kronisk språkpedant att inte föreslå en underlättande vokabulär. Varför inte stava de båda besvärliga orden så, att bägge betydelserna inkorporeras?:
    "materie/al". Problemet är löst. Lätt som en plätt. Se där en kreativ språkreform som i ett huj både förenklar och förädlar "ärans och hjältarnas språk".Cool

• Aikido
    MajaMaria79 skrev 2017-09-04 13:17:11 följande:
    Jag retar mig på de som inte kan skilja på motivation och motivering. Och såklart klassikern de, dem och dom.
    kottelin skrev 2017-09-05 05:36:43 följande:
    På "dem" som...
    Min dedemradar blir lite förvirrad här. Känns lika rätt med båda.

• äsch
    Aikido skrev 2017-09-05 23:31:37 följande:
    kottelin skrev 2017-09-05 05:36:43 följande:På "dem" som...
    Min dedemradar blir lite förvirrad här. Känns lika rätt med båda.

Båda är rätt. Före "som" kan man nästan välja. Inte alltid, men just i det här fallet.
  • äsch
    äsch skrev 2017-09-05 23:56:19 följande:
    Båda är rätt. Före "som" kan man nästan välja. Inte alltid, men just i det här fallet.
    Just i det här fallet för att "de" tolkas som de personer eller de människor. Dem" är dock också rätt eftersom det står för sig själv, så att säga.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?