• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • kjellström

Särskrivningar.

Överanvändning av pronomet hen.

De som inte kan skilja mellan de/dem osv

Felstavningar av vanliga ord som hade, trots, medicin och rollator.

• Themis

Folk som påstår sig veta allt om Aspergers eller har barn med Aspergers och tydligen inte kan stava det rätt om det så gällde deras liv.

Folk som inte kan stava till "fluor" utan skriver mjöl på engelska istället.

Folk som inte vet skillnaden mellan "borgenär" och "borgensman".

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Gäst150727

De - dem

Före - innan

Blev - vart

Var - vart

Depretion - depression

Medecin -medicin

Frasen "ta självmord".

• 2009
    Gäst150727 skrev 2017-05-13 19:07:38 följande:

De - dem

Före - innan

Blev - vart

Var - vart

Depretion - depression

Medecin -medicin

Frasen "ta självmord".

Jag har även sett "depprission" :) Mellanslag mellan sista ordet i en mening och punkt fattar jag inte heller, typ så här .
  • Seven Costanza

Allra mest stör jag mig på föräldrarpenning och föräldrarledighet och liknande - det ska inte vara något "r" mellan de ordleden.

Annars stör jag mig på flera saker som redan nämnts, men en sak jag inte sett nämnas är det för mig nya felanvändandet av ordet egna överallt, även där det ska vara egen eller eget. Andra saker jag stör mig på är när folk väljer att använda lite mer skriftspråksnära ord fastän de inte riktigt vet vad de betyder, t ex varav, därav, därmed, och klassikern huruvida när man menar hur, t ex "jag behöver ordna upp min ekonomi men vet inte huruvida man gör".

• Vixen90
    Seven Costanza skrev 2017-05-13 20:08:27 följande:

Allra mest stör jag mig på föräldrarpenning och föräldrarledighet och liknande - det ska inte vara något "r" mellan de ordleden.

Annars stör jag mig på flera saker som redan nämnts, men en sak jag inte sett nämnas är det för mig nya felanvändandet av ordet egna överallt, även där det ska vara egen eller eget. Andra saker jag stör mig på är när folk väljer att använda lite mer skriftspråksnära ord fastän de inte riktigt vet vad de betyder, t ex varav, därav, därmed, och klassikern huruvida när man menar hur, t ex "jag behöver ordna upp min ekonomi men vet inte huruvida man gör".

Kan bara hålla med!

Dessa "huruvida"/"därav"/"varav" kan göra mig riktigt irriterad ibland. Ser högskolekursare som inte reder ut detta.
  • Darguads

"Han" istället för "honom" har seglat på min lista över språkfel jag stör mig på.

• sandlilja

2009 skrev 2017-05-13 20:06:54 följande:[/quote-nick]Jag har även sett "depprission" :) Mellanslag mellan sista ordet i en mening och punkt fattar jag inte heller, typ så här .[/quote]

Det där sista gjorde min gamla telefon alldeles själv, mellanslag efter varje ord så om man inte plockade bort dem allihop så var de kvar.

• absalon

Retar mig väldans på det ymniga bruket av låneord från andra språk. Ser ingen anledning att använda främmande ord, så länge en fullt adekvat inhemsk vokabulär finns disponibel. Typ alltså!

• nebukanessar

Vart när det är fråga om befintliget, tex "Vart ligger xxx?". Det är så fel så det gör ont.
    Vart när det borde vara blev, tex "Jag vart arg". Detta är dock dialekt och det kan jag motvilligt acceptera även om jag tycker det låter äckligt.

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?