• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Erla

Felaktig användning av på grund av och tack vare samt spara och tjäna. Blir tokig!

• giftgrodan
    Aniiee skrev 2017-05-12 00:03:16 följande:

stör mig på folk som inte vet skillnaden mellan vigt och vikt, folk som "viker" dagar/timmar/tillfällen åt saker.

Nu kommer folk störa sig på att jag inte  får till stor bokstav hela tiden, men mitt tangentbord har pajat och gör lite som det vill. sorry....

Fast där är det du som har fel.

Fråga:

Heter det Denna dag är vigd åt eller Denna dag är vikt åt?

Svar:

Det bör vara vikt för. Man kan viga ?helga? sitt liv åt att hjälpa barn i nöd.

Men man kan vika ?reservera? en viss tid för någon eller något. Man kan vika fredagarna för teaterbesök.

www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html%2Fcgi-bin%2Fsrfl%2Fvisasvar.py%3Fsok%3Dvikt%2B%26svar%3D52753&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

• pipon
    Scoops skrev 2017-05-11 10:18:17 följande:

När folk säger att de "spenderat" tid med att...

Man spenderar pengar.

Man tillbringar tid.

Kommer inte på fler exempel för ögonblicket. Men folk använder ordet "spenderar" på det mesta när det egentligen inte passar.

JA!!!!

Detta stör mig också!
  • zoolook1
    huskur skrev 2017-05-12 01:55:45 följande:

En sökning på "igenkligen" gav 309 träffar här på FL... En hel del av dem handlar antagligen bara om att folk stör sig på "ordet".
    27 träffar på igenklien, varav bara 5 var "äkta".

Det anknyter till en annan diskussion, nämligen den om skriftspråksuttal. En massa människor har fått för sig att man ska prata som man stavar. Som följd av detta tycker man att andra människor börjar prata "bonnigt" och då upplever man exempelvis "igenklien" som ett språkfel. I verkligheten är det ju fråga om det helt naturliga sättet att säga "egentligen". Det förkommer (som huskur noterar) väldigt sällan i skrift. 

Känner en person som aktivt försökte "bättra sig". Han envisades med att säga "DjurgårDEN" i stället för "Djurgårn". Det bygger på ett fundamentalt missförstånd om hur talspråk fungerar. Talspråket kryllar av förenklingar och förvrängningar som behövs för att språket och uttalet ska flyta.

• zoolook1

Och förresten. En grej till. Kanske inget språkfel. Snarare ett missförstånd om ett ord innebörd.

"Vår son har fått en diagnos!"

"Du vet inte hur det är att ha barn med diagnoser!"

Oavsett vad obildade småbarnföräldrar tycker, så är ordet "diagnos" INTE en synonym till neuropsykiatriskt funktionshinder.

Det finns hundratals diagnoser (och tillhörande diagnoskoder) som socialstyrelsen slagit godtagit. Det är alltifrån tumörsjukdomar, förkylningar till psykiska tillstånd och till och med skadeorsaker som "kontakt med elektrisk ström". Varje gång du går till läkaren och får ett läkarintyg så får du en diagnos.

Man måste ju vara helt ovetande om detta om man pratar om "barn med diagnoser".

• Anskuli
    finskatjejen skrev 2017-05-12 06:51:05 följande:

-

Jag är finsk och i finlandssvenskan använder vi t.ex. han istället för honom i talspråk. Men skulle aldrig få för mig att skriva så på ett forum.

I vissa finlandssvenska dialekter använder man kanske han istället för honom, det är dock inget typiskt finlandssvenskt. Jag kan faktiskt inte komma på en enda i min umgängeskrets som gör det.

Mig stör det när någon skriver t.ex hahaha efter var och varannan mening. En gång är väl okej, men när det upprepas för tionde gången blir det till sist ett irritationsmoment.
  • Bestemor
    Aniiee skrev 2017-05-12 00:03:16 följande:

stör mig på folk som inte vet skillnaden mellan vigt och vikt, folk som "viker" dagar/timmar/tillfällen åt saker.

Nu kommer folk störa sig på att jag inte  får till stor bokstav hela tiden, men mitt tangentbord har pajat och gör lite som det vill. sorry....

Vad är det för fel på "viker dagar"?

Jag viker t ex måndag åt att tvätta. Så inget fel på det.
  • zoolook1
    Bestemor skrev 2017-05-12 15:11:31 följande:

Vad är det för fel på "viker dagar"?

Jag viker t ex måndag åt att tvätta. Så inget fel på det.

Problemet? Den här tråden handlar om saker man stör sig på.

Förstår dock varför man stör sig på uttryck som kommer ur missförstånd och felhörningar. Det är ju inte rätt bara för att du säger så.
  • Aniiee
    giftgrodan skrev 2017-05-12 07:24:38 följande:
    Fast där är det du som har fel. Fråga:

Heter det Denna dag är vigd åt eller Denna dag är vikt åt?

Svar:

Det bör vara vikt för. Man kan viga ?helga? sitt liv åt att hjälpa barn i nöd.

Men man kan vika ?reservera? en viss tid för någon eller något. Man kan vika fredagarna för teaterbesök.

www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html%2Fcgi-bin%2Fsrfl%2Fvisasvar.py%3Fsok%3Dvikt%2B%26svar%3D52753&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

ok, jag går med på det. likväl stör det mig......
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Mymlan1986

Särskrivningar och när folk använder sig av "chans" och "risk" fel

Exempelvis; "då är det är en stor chans att jag blir avskedad"

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?