• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Dumbledore

Säger man "känner attraktion" så kan det ju vara ett sätt att variera sitt språk, det är ingenting negativt eller fel, snarare tvärtom.

Jag stör mig väldeliga på människor som ska "berika språket" med diverse ordspråk men vänder det helt fel i stället, typ "jag hoppar inte över ån förrän jag har den i handen". Det ser så sjukt puckat ut!

Och jag får lätt klåda av de som påstår sig vara duktiga på att skriva men upprepar samma ord och uttryck om och om igen. Då är man inte duktigt på att skriva, även om man kanske tycker det är kul.

• Bullimor

Folks som skriver "oxå, lixom" istället för också och liksom.

Det kan väl vara ok i ett meddelande med begränsat utrymme, eller till en person man känner. Dock inte ok i ett forum.

• Sarahoee

Mitt värsta är "igentligen". Kliar i hela kroppen. Att folk helt verkar ha uteslutit sig/sin/sina ur språket är också störande. "Lisa gick hem till hennes hus". NEJ hon gick hem till SITT hus.

• Scoops
    nnnnnnnn skrev 2017-05-11 10:27:23 följande:
    Fast nu läste jag i DN att det tydligen varit näst intill utdött i svenskan för att sedan väckas till liv genom import från engelskan!

Klistrar in från DN:

Det är nu bara en tillfällighet att spendera i svenskan har kommit att reservas för begrepp med ekonomiskt innehåll, som pengar, miljoner, ansenliga summor, en flaska vin, en runda ...

I äldre svenska kunde man spendera även tid. Så här skriver Linnélärjungen Pehr Kalm 1748: "Som iag kommer så sent fram, så har iag ei mycken tid, at spendera på brefs skrifvande." Och i en översättning från tyskan från samma tid, en samling förmaningstexter som på svenska blivit "Then uprichtige cabinet-predikanten", utropas: "Horkarl! huru mången skiön afton-stund spenderar tu på tina Maitresser?"

Men sedan har alltså spenderandet kommit att avse enbart betalande, ofta av mat och dryck och ofta frikostigt, vilket kan uttryckas med att man har spenderbyxorna på, ett plagg med välfyllda fickor.

Spendera tid har emellertid hela tiden funnits som en möjlighet i språket. Nu har det väckts till liv igen genom engelskan.

Egentligen är det svårt att fördöma detta bruk, och det har definitivt kommit för att stanna (liksom redan anglicismerna definitivt och kommit för att stanna).

Javisst kan det vara så. Men nu var ju frågan i tråden vad -jag- stör mig mest på. Jag stör mig på det Flört även om det kanske inte är ett brott mot grammatiken på riktigt.
  • KKarate

Jag har börjat använda lite olika uttryck som jag 100 % vet är fel och kan de korrekta uttrycken men istället kör jag på typ

"Dra alla över en kant"

"Här ligger en gravad hund"

Men jag hatar å andra sidan alla idiotiska människor, stör er era jävlar! Flört

• Purplecat12
    nnnnnnnn skrev 2017-05-11 10:03:42 följande:

Finns massor!

Och jag bidrar säkert till en hel del som jag inte tänker på.

Några godbitar:

* Dra alla över en kant (istället för det korrekta: en kam).

* Vi har inte särkullsbarn, det skiljer inte många år mellan dem. (Fast det är ju ändå särkullsbarn om det är olika pappor, det var inte sladdbarn som diskuterades)

* Ju fler x ju bättre (NEJ!!! Det heter Ju fler x DESTO bättre. Ju och bättre kommer alltid i par.)

* Nu ska jag göra dej en björntjänst (och menar en stor tjänst... Björntjänst är inte samma sak som jättetjänst. Läs på, gör om!)

Men är " Björntjänst " ett språkfel?

Det är mer en fråga om litterär bildning och inte hur bra man pratar svenska.
  • lantdrömmar
    KKarate skrev 2017-05-11 11:47:05 följande:

Jag har börjat använda lite olika uttryck som jag 100 % vet är fel och kan de korrekta uttrycken men istället kör jag på typ

"Dra alla över en kant"

"Här ligger en gravad hund"

Men jag hatar å andra sidan alla idiotiska människor, stör er era jävlar!

Här ligger en gravad hund, hahaha! Den ska jag sno, tack.
  • John22
    Purplecat12 skrev 2017-05-11 11:59:56 följande:
    Men är " Björntjänst " ett språkfel?

Det är mer en fråga om litterär bildning och inte hur bra man pratar svenska.
    Det är väl klart att det är ett språkfel om man använder ett uttryck som betyder motsatsen till vad man vill förmedla.
  • Aman

De/dem, hon/hennes, han/honom. De språkfelen kan jag överse med då man med lätthet förstår vad skribenten vill ha sagt.

Det som jag har svårt för är syftningsfel, där man blandar deras med sin eller sitt med hans så man inte kan få klart för sig vilket barn, vilken sambo som avses. Texten blir obegriplig ibland.

Särskrivningar gör ibland också att meningen i texten faller bort och blir helt obegriplig. Fast dessa kan ju ibland bli rätt roliga.

• Monmoi

Hatar när folk skriver "också gick jag hem sen". När de egentligen ska stå "och så gick jag hem sen". Stor skillnad! Märkt att många inte kan sära på det eller helt enkelt tror att man säger 'också' när det egentligen är 'och så'..

En annan är "i sådana fall" eller "i så fall"...

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?