• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • John22

Några fler: när folk skriver medans istället för medan, våran istället för vår, etc.

När vissa inte kan skilja på "så som" och "såsom", "förrän" och "fören".

• Alvina

Särskrivningar och de som skriver: va istället för var, ja i stället för jag, oxå istället för också, våran istället för vår, sån istället för sådan, nån istället för någon, nått istället för något, sen istället för sedan.

Mycket irriterande.

• Philanthropy

Alla idioter som skriver bebis i obestämd form istället för i bestämd, när de talar om sin avkomma. NEJ, vi tycker inte ditt lilla monster blir sötare bara för att du adresserar det som om det bara fanns ett på hela jordklotet!!

• lollip0p

"Jag har med en sådan" istället för "jag har också en sådan". Obegripligt.

• Uddevalla bojs

När folk skriver "de" när det ska vara "dem" och vice versa. Det tar längre tid att läsa vilket irriterar mig. Och det är ett så onödigt fel. Man kan ju skriva "dom" istället.

• Emerencia
    lollip0p skrev 2017-05-11 10:23:25 följande:

Att konsekvent skriva fel han/hon istället för honom/henne, t.ex "Jag gav den till han och sa åt han att gå."

Ryser av obehag varje gång! Betydligt värre än att ta fel på de/dem eftersom orden i det fallet ändå uttalas likadant (därav skrivfelet). När det gäller han/honom eller hon/henne är det ju istället tal om att inte förstå språkets uppbyggnad.

Håller helt med dig, fruktansvärt irriterande.
  • Uddevalla bojs
    lollip0p skrev 2017-05-11 10:23:25 följande:

Att konsekvent skriva fel han/hon istället för honom/henne, t.ex "Jag gav den till han och sa åt han att gå."

Ryser av obehag varje gång! Betydligt värre än att ta fel på de/dem eftersom orden i det fallet ändå uttalas likadant (därav skrivfelet). När det gäller han/honom eller hon/henne är det ju istället tal om att inte förstå språkets uppbyggnad.

Att säga så var tidigare korrekt svenska. I vissa dialekter säger man fortfarande så och då är det alltså inte fel. Att skriva det i offentlig text är väl däremot inte att rekommendera.
  • myskmalva

Felaktigt användande av ordet varav. Jag tror att det är besläktat med att skriva dem när det ska vara de; man tror att det ser korrekt och bildat ut, men det blir bara jättefel!

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?