• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Aikido
    absalon skrev 2017-05-12 23:59:41 följande:
    Jo alltså, jag retar mig fett mycke på folk som inte fixar att skilja på "de" och "dem". Efter preposition heter det "dem". De, som inte hajar detta, bör tvivelsutan gå en bra språkkurs, särskilt tillrättalagd för dem med detta syndrom. Att haja klyket  öch själv klyka korrekt är ett måste på dagens arbetsmarknad.
    Det finns säkert regler för hur kommatecken ska användas. Jag ser att du inte heller kan dem.
  • Thedrjohn

Utan tvekan är särskrivning det mest irriterande. Småfel som stavningar mm gör inget alls. Jag skriver själv detta från telefonen och då blir det som det blir ibland.

Även irriterande med helt felaktig användning av ord t.ex. björntjänst, försigkommen, framgent, risk/chans mm.

• lollip0p
    Uddevalla bojs skrev 2017-05-11 17:30:09 följande:
    Att säga så var tidigare korrekt svenska. I vissa dialekter säger man fortfarande så och då är det alltså inte fel. Att skriva det i offentlig text är väl däremot inte att rekommendera.
    Jag syftade egentligen enbart på skrivfelet men erkänner att det även stör mig när folk (som uppenbarligen inte har någon dialekt eller stark brytning som avviker från standardsvenska på just detta sätt) använder t.ex "han" istället för "honom" i tal.

Särskilt irriterande är det när personen använder orden helt inkonsekvent, d.v.s att personen omväxlande använder både ordet "honom" och ordet "han" för att uttrycka samma sak, som vore orden totalt synonyma.

(Såg för övrigt mitt eget syftningsfel i inlägget som du citerade. Där menade jag såklart "frekvent", inte "konsekvent".)
  • Bullimor
    Octavia skrev 2017-05-13 09:24:06 följande:

När folk konsekvent skriver "dem", även när det ska vara "de".

Till slut ser jag bara en text där det står dem dem dam-di-dam-di-dum-dem. Oläsligt.

Håller med här.
    Jag har en väninna som klagar på att folk inte kan skriva rätt men själv inte har en aning om när man ska använda "de" respektive "dem",
    Oerhört irriterande.

Jag stör mig också på folk som skriver "mej" och "sej" istället för "mig" och "sig". Speciellt i de fall där man inte ens uttrycker sig så när man pratar, i den dialekt vi talar säger vi "mi" och "si" men jag skulle inte komma på tanken att skriva det så.
  • lollip0p

Åh, just det! Ett mycket udda språkligt fenomen som jag har stött på då och då här på FL är "planeradsnitt" eller "planerad snitt", t.ex: "Är det någon här som har fått planeradsnitt beviljat med första barnet?"

Alltså, nej.

• lollip0p
    Pimpinellan skrev 2017-05-11 21:40:37 följande:

Molnvärk. Och dem när det ska vara de- eller möjligen dom, men absolut inte dem!

Detta. En variant kan vara en beskrivning av hur "det drar och molnar i tjejmagen".
  • lollip0p

Även formuleringar som att "ta abort" och "ta självmord" stör mig något enormt, inte minst då jag personligen inte känner att ämnet får den respekt det förtjänar när man uttrycker sig så.

• e90

Skiljsmässa.

Hur svårt ska det vara att förstå att det stavas skilsmässa?

• Themis

Mer:

Att skriva "menlöst" istället för meningslöst.

"Ta självmord" och "begå livet av sig" då eller? Obestämd

Fattar de inte hur illa dumt det låter?

Fast ibland kan man bara skratta, som åt killen i "Ung och bortskämd" som glädjestrålande sa flera gånger att han nu verkligen har lärt sig snickra och har tummen mitt i handen, JA!

(han hade inte greppat alls att det var något negativt)

--
    Sen anser jag att man tar ansvar för något, inte "över" något. Hörde felet först i Lyxfällan på TV.

Man tar däremot kontrollen över något, jag tror det är där sammanblandningen har börjat.

Men det är typiskt Stockholmssyndrom på det uttrycket så det lär man väl aldrig kunna slippa nu längre.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?