• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • huskur

1) Mest stör jag mig på när folk skriver dem när det skall vara de och vice versa. Otroligt irriterande! Demon Bättre då att skriva talspråk, tycker jag, och skriva dom i båda fallen, än att blanda ihop subjekt och objekt. Då blir det åtminstone rätt på något sätt.

2) Att skriva hans/hennes när det skall vara sin/sitt/sina.

3) Att skriva ända istället för enda. "Han är den ända som fått mitt hjärta i brand."
    Hur svårt kan det vara? Enda har med en (1) att göra. Endast en! Ända har att göra med ett slut. 

4) Att av en helt obegriplig anledning klämma in ett g när man skall skriva varit, så att det blir varigt. Ett sår kan bli varigt.

• Pimpinellan
    huskur skrev 2017-05-11 21:50:00 följande:
    1) Mest stör jag mig på när folk skriver dem när det skall vara de och vice versa. Otroligt irriterande! Demon Bättre då att skriva talspråk, tycker jag, och skriva dom i båda fallen, än att blanda ihop subjekt och objekt. Då blir det åtminstone rätt på något sätt.

2) Att skriva hans/hennes när det skall vara sin/sitt/sina.

3) Att skriva ända istället för enda. "Han är den ända som fått mitt hjärta i brand."
    Hur svårt kan det vara? Enda har med en (1) att göra. Endast en! Ända har att göra med ett slut. 

4) Att av en helt obegriplig anledning klämma in ett g när man skall skriva varit, så att det blir varigt. Ett sår kan bli varigt.
    Du glömde sett-sätt, där blandar folk friskt också. Och ja, det där förbenade g:t folk klämmer in! Var får man det ifrån tro?
  • nnnnnnnn

och själ - skäl - stjäl

"av flera olika själ var han tvungen..."

Det skär lite i själen när man läser det.

Sen stör det mej faktiskt lite att det är stavfel i rubriken i denna tråd...

• Bertram

Folk som säger/skriver vart istället för blev. "Jag vart glad" "Jag blev glad" heter det...

Folk som inte förstår skillnaden på risk och chans

Sär skrivningar

De/dem

data/dator

• Bestemor

Brukar inte störa mig, jag skriver säkert fel ibland, men hur svårt kan det vara att skilja på de och dem.

• huskur
    Bertram skrev 2017-05-11 21:59:41 följande:

"Jag vart glad" "Jag blev glad" heter det..

Fast här där jag bor säger man så. Här är det talspråk. Här tycker nog ingen ens det är konstigt när man skriver det.
  • huskur
    huskur skrev 2017-05-11 22:24:54 följande:
     Här är det talspråk. 
    Dialekt är det kanske.
  • Bertram
    huskur skrev 2017-05-11 22:24:54 följande:
    Fast här där jag bor säger man så. Här är det talspråk. Här tycker nog ingen ens det är konstigt när man skriver det.
    Det är fortfarande fel, vart är en riktning. Ingenting annat.
  • Glinda från Oz

Folk som använder Bebis som ett namn, t.ex Bebis vill inte äta vad ska jag göra eller Igår när jag och Bebis var ute på promenad.

• Pimpinellan
    Bertram skrev 2017-05-11 23:04:47 följande:
    Det är fortfarande fel, vart är en riktning. Ingenting annat.
    Inte i dialekten- där är det ju inte fel eftersom en dialekt inte kan vara fel. Min man säger nycklen istället för nyckeln och det är ju inte fel för honom. Däremot ska man ju inte skriva vart om man menar var såvida det inte är en text skriven på dialekt. Hemmavid säger man inte ens var utan vars. Eller vårsch- vårsch nagerst jer du fra då? Jag skulle liksom inte få för mig att skriva så utom i nån bonnskagrupp på F.B!
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?