Inlägg från: huskur |Visa alla inlägg
  • huskur

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

1) Mest stör jag mig på när folk skriver dem när det skall vara de och vice versa. Otroligt irriterande! Demon Bättre då att skriva talspråk, tycker jag, och skriva dom i båda fallen, än att blanda ihop subjekt och objekt. Då blir det åtminstone rätt på något sätt.

2) Att skriva hans/hennes när det skall vara sin/sitt/sina.

3) Att skriva ända istället för enda. "Han är den ända som fått mitt hjärta i brand."
    Hur svårt kan det vara? Enda har med en (1) att göra. Endast en! Ända har att göra med ett slut. 

4) Att av en helt obegriplig anledning klämma in ett g när man skall skriva varit, så att det blir varigt. Ett sår kan bli varigt.

• huskur
    Bertram skrev 2017-05-11 21:59:41 följande:

"Jag vart glad" "Jag blev glad" heter det..

Fast här där jag bor säger man så. Här är det talspråk. Här tycker nog ingen ens det är konstigt när man skriver det.
  • huskur
    huskur skrev 2017-05-11 22:24:54 följande:
     Här är det talspråk. 
    Dialekt är det kanske.
  • huskur

En sökning på "igenkligen" gav 309 träffar här på FL... En hel del av dem handlar antagligen bara om att folk stör sig på "ordet".
    27 träffar på igenklien, varav bara 5 var "äkta".

• huskur
    nnnnnnnn skrev 2017-05-28 12:26:26 följande:
    Oh, ja!

Sträck - streck
    Ända - enda
    Värka - verka
    Skräckexempel som jag läste någostans: "Han är den ända som tänt min innersta glöd."
  • huskur
    Themis skrev 2017-06-02 00:19:42 följande:
    Men det kan ju teoretiskt vara sant i alla fall.

Värre: Det fanns en ända bulle till frukost.
    Ja, den frukostbullen avstår jag!Skrattande
  • huskur
    Efraim Barkbit skrev 2017-07-13 10:25:05 följande:

När "En" används istället för jag eller man.

"Nu har en allt fått lite semester."

Fast på västgötska är meningen "Nu har en allt fått lite semester" hellt korrekt. Uttalas gärna nu har'n allt fått lite semester. (Inte harn, utan har+n med n som egen stavelse.)

Men numera hör man alla möjliga människor säga "en" i stället för man, utan att säga den övriga meningen på västgötska, och då låter det ganska fånigt för en västgöte! T.ex. säger någon: "Så skall en väl inte göra!" En västgöte säger: "Så sa la'n inte göra!"Skrattande
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?