• zoolook1

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jag tänker mig främst här på familjeliv. Och ja, jag vet att språket förändras och att folk skriver precis hur dom vill. Men ändå, jag irriterar mig och nu vill jag att vi skriver om det.

Irritation nummer 1 för mig är detta.

"Jag känner ingen attraktion för honom" eller "Attraherad till min systers man".

Man är attraherad AV någon, inget annat.

Och bara det här med att man "känner attraktion" är så jävla överflödigt. Man är attraherad. Det innefattar själva känslan. Man säger att man är kär, inte att man "känner kärlek", eller hur? Det är precis samma sak.

Verkar som att uttrycket ordet attraktion slängts ner i folkhavet utan tillhörande instruktionsbok.

Fy fan, arg. :D

Fyll på.

• Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?
  • Seven Costanza
    Vixen90 skrev 2017-05-13 20:15:37 följande:

Kan bara hålla med!

Dessa "huruvida"/"därav"/"varav" kan göra mig riktigt irriterad ibland. Ser högskolekursare som inte reder ut detta.

Precis, och det trista är väl att folk antagligen tror att de vet vad de betyder, för annars skulle de väl ha haft lite självbevarelsedrift och låtit bli att använda dem utan att kolla upp orden först.

Sedan tycker jag också att det är trist att det är förbjudet här på FL att informera om skrivfel, så även om man kunde ha förklarat en regel lite vänligt (tex att huruvida betyder ungefär "om, ifall" och inte är ett finare ord för "hur") så får man ju inte det.
  • Porslinsblomman

Har en bekant i sociala medier som använder "&" istället för "och" i varenda mening.

En annan använder siffror istället för att skriva ut antalet med bokstäver i fel sammanhang, t ex "1 glad tjej som får gå på kalas idag" och så en bild på sin dotter.

En bekant har ett företag med tillhörande webbsida som är så full av stavfel, särskrivningar och syftningsfel att jag blir galen. Vet man med sig att man har svårt med stavning eller dyslexi bör man låta någon annan korrekturläsa eller sköta webbsidan enligt mitt tycke. Ser så oproffsigt ut.

Särskrivningar.

Felaktig användning av således, huruvida, såtillvida, därav osv.

• Jfja

"Vi ska vara hemma oss henne"

"Jag har varigt där/ jag har druckigt öl"

"Vi hade en diskution/ han är i en depretion"

Fy.

• Fennyxx

Ah, enkelt! När folk skriver "dem" där det skall vara "de". Blir klumpigt att läsa och så svårt är det faktiskt inte att göra rätt. Ingen skriver ju "mig ska gå och handla" eller "Oss gillar melodifestivalen"?

Dessutom går det att skriva "dom" överallt om man verkligen inte fixar svenska på mellanstadienivå.

• Eena
    Jfja skrev 2017-05-13 23:01:38 följande:

"Vi ska vara hemma oss henne"

"Jag har varigt där/ jag har druckigt öl"

"Vi hade en diskution/ han är i en depretion"

Fy.

Nu har jag stirrat på den första meningen så länge så jag måste fråga. Vad är fel på "Vi ska vara hemma hos henne"?
  • giftgrodan
    Eena skrev 2017-05-14 10:27:59 följande:
    Nu har jag stirrat på den första meningen så länge så jag måste fråga. Vad är fel på "Vi ska vara hemma hos henne"?
    Det står faktiskt "hemma oss henne".
  • Påven Johanna II

Svårt att välja bland alla godingar men folk som sätter "pungt!" för en diskussion finner jag av naturliga skäl ännu litet mer roande än andra. 

• Pimpinellan
    Påven Johanna II skrev 2017-05-14 12:35:25 följande:
    Svårt att välja bland alla godingar men folk som sätter "pungt!" för en diskussion finner jag av naturliga skäl ännu litet mer roande än andra. 
    Den har jag aldrig sett och då har jag ändå sett det mesta.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?