Inlägg från: absalon |Visa alla inlägg
  • absalon

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Jo alltså, jag retar mig fett mycke på folk som inte fixar att skilja på "de" och "dem". Efter preposition heter det "dem". De, som inte hajar detta, bör tvivelsutan gå en bra språkkurs, särskilt tillrättalagd för dem med detta syndrom. Att haja klyket  öch själv klyka korrekt är ett måste på dagens arbetsmarknad.

• absalon

Som fd svensklärare, stör jag mig oerhört på skolmyndigheter, som inte vill veta av söderklyket och vägrar godkänna detsamma, som en värdefull, svensk dialekt. Inge lattjo alls!
    Fick ideliga apropåer från högre skolmyndigheter, när jag rådde mina gymnasister att slopa syntaxen och slänga grammatiken i papperskorgen. Man ska skriva, som man känner. Fart och kläm skare va!
    Sålunda skriptade ju Jack Kerouac! Eländigt att gymnasisterna i behöver läsa honom. En sann språkförnyare.

• absalon

Ja, jag fick sparken! Blidde yrkesskribent istället. Två böcker hittills.

• absalon

Ja, "hen" skriptar man numera, om man vill va i takt med tiden.  Min gamla skolledning hade problem med "hen". Sickna stofiler. 

• absalon

Retar mig väldans på det ymniga bruket av låneord från andra språk. Ser ingen anledning att använda främmande ord, så länge en fullt adekvat inhemsk vokabulär finns disponibel. Typ alltså!

• absalon

Som ett kuriosum (något kuriöst) kan nämnas, att somliga tror att en "körsnär" är en extra talangfull chaufför, dvs en mästare på att köra bil.
    Detta retar mig höggradigt!

• absalon

Attraktion är en term, med avsevärd social innebörd. Men vad heter motsatsen till attraktion? Repellering hör man alltför sällan talas om.
    Måhända bör kurser hållas i konsten ett repellera?

• absalon

Ja, det går bra. Men det ordet saknas i verbform. Eller kan man "aversera" någon eller något? Kan man ha kurser i konsten att aversera?

• absalon
    EnAnonumius skrev 2017-05-18 10:21:51 följande:
    Nu finns det gott om ord som har "dubbel betydelse".

Som ta ordet "tomt" ett ord man får ta på sammanhang:
    *Det var tomt i lådan.
    *Huset har en stor tomt.

Tomt förekommer även i väletablerad verbform. Man går omkring och tomtar.
  • absalon

En bra regel är att preposition (till, från, med, av, mot etc) kräver objektsformen "dem" i skriftspråk. Exempel:
    -De, som saknar kylskåp, måste köpa konserver.
    men:
    -Till (preposition) dem, som saknar kylskåp, riktar jag uppmaningen att köpa konserver.  

• absalon

Hemskt när någon säger:
    -Jag känner mig inte korpulent nog för uppdraget.

• absalon

Läkare brukar rutinmässigt ordinera motion till överviktiga patienter. Somliga riksdagsledamöter med farligt stor övervikt lugnar sina läkare med försäkringen att det motioneras mycket i Sveriges riksdag".
    Detta är grovt missbruk av språket.

• absalon

Retar mig på folk som vid bättre middagar säger att "glassen har så fin abnorm". Yttrandeförbud bör införas.

• absalon
    Butterscotch skrev 2017-07-05 13:10:01 följande:
    Vad menar de?
    Förhoppningsvis "god arom".
  • absalon
    Butterscotch skrev 2017-07-06 20:36:39 följande:
    Hmm... en skrattande gubbe skulle det vara, inte fyra frågetecken...
    Exakt!Skrattande
  • absalon
    Stårschan skrev 2017-09-04 13:47:53 följande:
    Håller med! Det är mycket störigt. Heja Lars-Gunnar Andersson som reder ut varför det är så fel:

www.gp.se/livsstil/v%C3%A4rldens-g%C3%A5ng/en-och-hen-och-spr%C3%A5kaktivister-1.3856846
    Instämmer!  Inför slik vokabulär blir en störd!Cool
  • absalon

Retar mig alldeles oerhört på folk, som sammanblandar "material" och "materiel"!
    Med "skolmateriel" menas sådant, som används i skolans verksamhet - pennor, pekpinnar, färgkritor etc.
    "Material" däremot handlar om, vad något väsentligen är tillverkat av. Ex: Av vilket byggnadsmaterial är skolhuset uppfört?  
    Svar: Trä, betongelement, tegel etc.
    Skräp vore dock för en kronisk språkpedant att inte föreslå en underlättande vokabulär. Varför inte stava de båda besvärliga orden så, att bägge betydelserna inkorporeras?:
    "materie/al". Problemet är löst. Lätt som en plätt. Se där en kreativ språkreform som i ett huj både förenklar och förädlar "ärans och hjältarnas språk".Cool

Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?