Inlägg från: MallaL |Visa alla inlägg
  • MallaL

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

Bertram skrev 2017-05-11 23:04:47 följande:

Det är fortfarande fel, vart är en riktning. Ingenting annat.

Vart är många saker, bland annat en form av det gamla verbet varda = bliva, "varde ljus" står det i bibeln. Så vart i betydelsen blev är helt korrekt, dialektalt i dag.

Vart är även talspråk för varit, man kan också säga "någon vart" i betydelsen någonstans så ordet vart är definitivt mer än en riktning.
  • MallaL
    Vixen90 skrev 2017-05-12 06:34:58 följande:

Bl.a:

Folk som skriver "mej" eller "dej".

Folk som skriver "ta självmord".

Och folk som skriver "d e väl bra".

Dessa uppfattar jag motvilligt som mindre intelligenta.

När jag gick i småskolan på det proggiga 70-talet hade vår lärare anammat den tidens nystaving, vi fick lära oss att skriva "mej" och "dej" och säger stavade vi "säjer". Dessa varianter slog väl aldrig riktigt igenom, "mig" och "dig" kom smygande tillbaka så att säja
  • MallaL
    Wazp skrev 2017-05-28 13:02:38 följande:

Jag kan faktiskt erkänna att jag är riktigt dålig på just dem/dom. Har inte koll när vilken används! Har någon med koll lust att hjälpa mig?

On topic så avskyr jag när man skriver talspråk; jah istället för ja. Åh istället för och osv...

"Dom" är talspråk för både de och dem, kan man inste skilja på dessa är det bättre att skriva "dom".

De motsvaras av vi, jag, han etc dvs det heter "vi kommer", "de kommer" etc

Dem motsvaras av oss, honom etc, dvs det heter "han såg oss, vi såg dem" etc.

Du skriver/säger ju inte "oss såg hon komma" istället för "vi såg henne komma", lika tokigt ser "dem såg de komma" ut.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?