Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Vilket språkfel stöd du dig mest på?

John22 skrev 2017-05-11 10:23:05 följande:
    Skriver man "dej" istället för "dig" har man försakat sin rätt att klaga på andra.
    Vänta nu lite här:

Att "försaka" är att aktivt ge upp något- "jag försakade min karriär för att kunna vara hemma med barnen".

synonymer: avstå frånundvaraavsäga sigvara utanumbära

Personen själv hade möjligen kunnat säga det du skriver (om han/hon hade extremt uselt självförtroende), men du kan inte säga så i deras ställe.

Det ord som du borde använt här är "förverka",  alltså att du/omgivningen/domstolen tycker eller bedömer att personen har förlorat sin rätt till att göra x, p.g.a. en viss handling.

På samma tema: Dagens ungdom vet inte hur man använder ordet "ensak" heller, det stör mig som bara den.

Det ordet är bara korrekt att använda om sig själv, t.ex. "Vem jag berättar för är min ensak".

Talar man om någon annan så säger man istället "det är inte din sak att lägga dig i mina affärer".

När folk sätter in "ensak" där istället tycker jag att de borde få myggbett på knogarna och glitterlim i sina Iphones.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis
    zoolook1 skrev 2017-05-12 10:20:47 följande:

Det anknyter till en annan diskussion, nämligen den om skriftspråksuttal. En massa människor har fått för sig att man ska prata som man stavar. Som följd av detta tycker man att andra människor börjar prata "bonnigt" och då upplever man exempelvis "igenklien" som ett språkfel. I verkligheten är det ju fråga om det helt naturliga sättet att säga "egentligen". Det förkommer (som huskur noterar) väldigt sällan i skrift. 

Känner en person som aktivt försökte "bättra sig". Han envisades med att säga "DjurgårDEN" i stället för "Djurgårn". Det bygger på ett fundamentalt missförstånd om hur talspråk fungerar. Talspråket kryllar av förenklingar och förvrängningar som behövs för att språket och uttalet ska flyta.

Jag har inga alls problem med att säga "egentligen" och tycker inte att det du skriver är det minsta naturligt utan bara slarv.

Man vinner heller ingenting på att säga "ijenklien" eftersom det är lika långt så jag tycker att din poäng saknas i det fallet.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

Mer:

Att skriva "menlöst" istället för meningslöst.

"Ta självmord" och "begå livet av sig" då eller? Obestämd

Fattar de inte hur illa dumt det låter?

Fast ibland kan man bara skratta, som åt killen i "Ung och bortskämd" som glädjestrålande sa flera gånger att han nu verkligen har lärt sig snickra och har tummen mitt i handen, JA!

(han hade inte greppat alls att det var något negativt)

--
    Sen anser jag att man tar ansvar för något, inte "över" något. Hörde felet först i Lyxfällan på TV.

Man tar däremot kontrollen över något, jag tror det är där sammanblandningen har börjat.

Men det är typiskt Stockholmssyndrom på det uttrycket så det lär man väl aldrig kunna slippa nu längre.

• Themis

Sveriges mest svårstavade ord är för övrigt "fåtölj". Vet inte hur många varianter jag sett på Blocket:

Fåtöj
    Fåntöng
    Fåtöllj
    Fotölj
    Fotöng
    osv osv...

• Themis
    Konservativ skrev 2017-05-13 15:21:28 följande:

Hen. 

Så otippat.
  • Themis

Folk som påstår sig veta allt om Aspergers eller har barn med Aspergers och tydligen inte kan stava det rätt om det så gällde deras liv.

Folk som inte kan stava till "fluor" utan skriver mjöl på engelska istället.

Folk som inte vet skillnaden mellan "borgenär" och "borgensman".

• Themis
    venetia skrev 2017-05-17 13:15:44 följande:
    Man kanske snarare har förverkat sin rätt. 
    Det skrev jag redan i inlägg 70 i tråden..
  • Themis
    huskur skrev 2017-05-29 08:10:45 följande:
    Skräckexempel som jag läste någostans: "Han är den ända som tänt min innersta glöd."
    Men det kan ju teoretiskt vara sant i alla fall.

Värre: Det fanns en ända bulle till frukost.
Svar på tråden Vilket språkfel stöd du dig mest på?