• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Anonym (Fel, men kanske rätt)

Tråden innehåller en del konstigheter men jag kan inte säga att TS kategoriskt tänker fel även om det är väldigt tidigt att kapitulera och låta en 13-åring röka hemma. Jag har själv tidigare startat två sammanhängande trådar i ämnet.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67082142-later-mina-dottrar-roka-hemma

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73034248-later-mina-tonarsdottrar-roka-hemma

• Anonym (!!!!)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-10 23:23:32 följande:

Det funkar inte att vara en igel...

Vi ger upp.
    Hon får göra som hon vill nu Rynkar på näsan
    Vi kommer inte jaga henne, vi kanske försökt för lite men det hjälper inte.

Det är bättre att vi vet vad hon gör än att jaga henne och allt sker bakom våra ryggar.

Jag vet vad ni kommer skriva.

Det blir bara bråk, och det klarar vi inte.

Varför klarar ni inte bråk??? Ni är inte hennes kompisar, ni är hennes föräldrar! Det är en enorm björntjänst att som förälder ge upp bara för att man inte orkar med att bråka om det. 

Jag hade dragit in alla pengar, tillslut hade ju hennes kompisar slutat att ge henne cigaretter för hon hade ju aldrig kunnat betala tillbaka. Om hon ville ha något / köpa något som hon behövde (alltså inte cigaretter) så hade jag köpt det åt henne, hon hade inte fått några pengar i sin hand. Sen hade jag haft det så ett tag, plus dragit in en del saker som de ni redan skrivit om. Sen hade hon efter ett bra tag fått lite pengar att röra sig med som hon vill. Om jag märkt att hon trillat tillbaka skulle jag börja om från början igen. 

Tycker ni gett upp alldeles för fort. Ni ska inte ens ge upp om en sån här sak! Kom igen nu! Ni är hennes föräldrar, och ni kanske tycker jag är "taskig" men det är jag inte. Det handlar om en 13 åring, hon ska inte bestämma en sån här sak själv.
  • Anonym (!!!!)
    Anonym (Fel, men kanske rätt) skrev 2017-03-11 01:05:14 följande:

Tråden innehåller en del konstigheter men jag kan inte säga att TS kategoriskt tänker fel även om det är väldigt tidigt att kapitulera och låta en 13-åring röka hemma. Jag har själv tidigare startat två sammanhängande trådar i ämnet.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73034248-later-mina-tonarsdottrar-roka-hemma

Sett de trådarna innnan men jo ts tänker kategoriskt fel, och du med.... 

Om jag kände dig personligen, tex att du hade varit min syster, hade jag varit djupt besviken på dig. Oerhört dåligt föräldraansvar, känner du det verkligen inte själv?
  • Morgonkaffe
    Anonym (Fel, men kanske rätt) skrev 2017-03-11 01:05:14 följande:

Tror vi är lite inne på samma linje??
    Det är bättre att vi vet, men inte köper ut.

Ja det är väldigt tidigt att kapitulera, det vet vi om - inget snack om det.

Nu idag har vi varit ute & gjort saker med familjen & ngr vänner.
    Hon fick idag röka med oss närvarande, det var samma vänner som låter sina döttrar röka.

Hon har varit harmonisk hela kvällen, tittat på melodifestivalen, inte kollat mobilen, inte stuckit iväg på "ärenden" = tjuvrökt.

Hon fick gå ut & röka innan hon gick & la sig.

Det är inte bra, men vi kanske kan närma oss henne nu, & få henne att sluta eller iaf. röka mindre.
    Det har gått & prata med henne, umgåtts & haft trevligt, allt för 3-4 cigaretter på en em/kväll.

Har inte sett henne så snäll, lugn, kärleksfull & varit ute & borta så lite på evigheter.

Ja fortsättning lär följa...
  • Loriyana
    Morgonkaffe skrev 2017-03-12 00:28:10 följande:

Hon fick idag röka med oss närvarande, det var samma vänner som låter sina döttrar röka.

Hon har varit harmonisk hela kvällen, tittat på melodifestivalen, inte kollat mobilen, inte stuckit iväg på "ärenden" = tjuvrökt.

Det är inte bra, men vi kanske kan närma oss henne nu, & få henne att sluta eller iaf. röka mindre.
    Det har gått & prata med henne, umgåtts & haft trevligt, allt för 3-4 cigaretter på en em/kväll.

Har inte sett henne så snäll, lugn, kärleksfull & varit ute & borta så lite på evigheter.

Det du gör är barnmisshandel. Ni misshandlar ert eget barn för att ni är för lata för att ta fajterna med henne. Ni har gett upp och hon vet om det. Hennes självkänsla kommer att försvinna eftersom hon vet om att hennes egna föräldrar inte bryr sig om henne, för om de brydde sig så skulle de ta fajterna. Och hon kommer att tänka för sig själv "inte ens mina föräldrar bryr sig, så varför ska jag eller någon annan?" och det kommer att leda till dåliga relationer, självhat och självdestruktivitet.

Ja, ni är barnmisshandlare av hög grad.
  • Anonym (Sia)

Barnmisshandel kommer i många olika skepnader. Detta är en av dem. Om du inte är ett troll så hoppa ner från din höga häst och förstå att du lika gärna kan slå ditt barn halvt fördärvat. Så, exakt så illa är det du/ni gör mot er dotter.

Hallå,godmorgon, dags att vakna! Ni är föräldrar, dvs ansvariga för att guida ert barn rätt i livet. Ni är inte ert barns coola polare. Skärpning o det grövsta, ta tag i ert föräldrar ansvar igen o var den trygghet o guide som ert barn behöver. Kompisar har h*n säkert nog av.

• Anonym (Sia)

"Vi har gett upp det blir bara bråk"

Men skärpning föräldrar!!! På riktigt skärpning!

Var får hon pengarna ifrån? Inte ett öre ska hon ha om hon lägger det på cigg! Ta av henne mobilen ,som ni betalar, bort med alla andra förmåner mm etc

Vadå vi har gett upp. Slöa ,lata, konflikt rädda patetiska människor! Ni uppfostrar just nu en skitunge som kommer kosta oss skattebetalare miljoner för att ni inte orkade m att det blev bråk.

Va trodde ni när ni skaffade barn. Att det alltid skulle va en dans på rosor? Nä du, skärp till er, bit ihop o väx upp!!

• Anonym (!!!!)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-12 00:28:10 följande:

Närma sig lite?? Ni ska sätta hårt mot hårt direkt! INGA cigaretter! Och om ni själva röker så kanske det är dags att sluta ni också så det inte luktar rök i huset och så det blir svårare för dottern att få tag på cigaretter!

Jag baxnar för varje inlägg du skriver. Helt chockerande att du ens kan resonera som du gör. Dåligt föräldraskap, att hon är harmonisk och lugn har absolut ingenting med saken att göra. Är bara du som försöker rättfärdiga det för dig själv för du vet att du gör fel.

Kom igen nu, du är hennes mamma!

Jag hade anmält er.
  • cotton

Nej, vi hade inte tillåtit det. Däremot hade jag vidtagit åtgärder för att hjälpa henne sluta att röka. 

Antar du vet om att det är livsfarligt? Det finns inget bra eller försonande med rökning.

• Anonym (Nix)

Nolltolerans mot såväl röka som dricka och allt annat som är ännu värre!

Jag har sedan barnen var små visat mitt ogillande mot tex rökning pga hur farlig det faktiskt är, och barnen har anammat det. Ingen av dem har ännu börjat och jag hoppas det förblir så. Och skulle det vara så olyckligt att någon testar så ska jag göra allt i min makt för att stoppa det.

Varför dra i sig en massa giftigt skit och bli beroende av något som man egentligen tyckte var äckligt när man testade första gången?

Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka