• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • elyse

Jag skulle ta reda på vilken butik som låter 13-åringar köpa cigg och polisanmäla.

Det är ju dessutom dyrt att röka - var får hon pengarna ifrån?

• driver28

Tycker det låter konstigt att det är så vanligt med rökande barn i bekantskapskretsen. Sen att alla himlar med ögonen istället för att komma med konstruktiva svar är en annan fråga.

Jag tror inte att öppenhet för rökning är bra. Ökar bara möjligheten till att röka.

Blev själv påkommen med att röka när jag var 10. Fick inte röka hemma förrän jag var 16 eftersom min mamma började då. Slutade helt vid 24 vilket jag är glad för.

Skulle bli arg om min 14-åring började röka men hon är väldigt emot rökning så jag tror hon klarar sig.

Däremot är ju rökning till största delen farlig på grund av alla skadliga ämnen som själva förbränningen ger. Kör över ungen på att vejpa istället och trappa ner nikotinet till noll. Så kan er unge fortsätta vara tuff utan att skada sig själv :)

• Anonym (12-årig tjej)

Tycker det låter konstigt. Själv skulle jag aldrig komma på att röka. Jag vill inte skada min familj elr mig själv. Vill hon inte ha en bra framtid? Om hon slutar röka bland sina vänner kommer hon förmodligen inte bli lika (lungsjuk) i framtiden. Visa henne en bild på en lunga som tillhör någon som har rökt och en som tillhör en som inte rökt. Och varför umgås ni med folk som tillåter sina barn att röka? Det är väl olagligt? Dessutom bidrar ni ju till att andra barn säger att deras kompis (ert barn) får röka, och då blir det ju bara fler och fler.

Hoppas det löser sig!

• Loriyana

Stryp pengatillförseln. Ingen veckopeng/månadspeng överhuvudtaget. Om det inte hjälper så måste ni se till att hon bryter umgänget med sina  rökande "kompisar" Flytta! Helst långt bort!

Och nej, det är INTE ok att låta ert barn röka!

• Anonym (Troll?)

Ingen kan vara så tappad. Det måste vara en trolltråd.

• Anonym (Hmmm)
    Morgonkaffe skrev 2017-02-23 09:19:03 följande:

Ska förtydliga inlägget lite.

Öppet = veta om men inte göra ngt. aktivt. Veta om att hon smyger ut hemma, veta om att det sker i skolan/med vänner.

Nej det är inte okej för 5 öre!! Där är vi överens!

Vi köper inte ut, tillåter inte alkohol.. men vet inte vad vi ska göra riktigt, detta är/var tanken som ett test. Tanken lite, om man tillåter kanske "häftigheten" försvinner...

Men vill inte detta, så ni tycker vi ska sätta hårt mot hårt helt och hållet?  

Vi ser hur andra föräldrar tillåter detta - och känner oss maktlösa när vi ser hur andra föräldrar har sina döttrar rökande hemma vid köksbordet.

Ibland när vi är hemma hos våra vänner med deras barn får deras döttrar röka tillsammans med föräldrarna, men inte vår dotter, som vi ser sitta och skruvar på sig. Sedan får vi en "resa" med dottern när vi kommer hem.

Det klassiska "alla andra får ju" - det stämmer ju när man ser detta ihop med dottern..

Nu är det inte så att hon får röka hemma öppet med oss närvarande, men vi vet & skapar inte krig.

Men tror att ni har helt rätt - det är bara att ta kriget & bli en igel på henne så det slutar.

Nej vi röker inte någon av oss, så där är det inget hon tagit efter av oss.

Pratar du verkligen om vanliga cigaretter? Att det finns 13-åringar som börjar röka (åk 7 högstadiet) är ju inte på något sätt ovanligt, men att det tillåts hemma hos så många som du beskriver låter helt osannolikt. Är det e-cigg? Det vet jag att en hel del låter sina minderåriga barn använda. Just nu är grundtipset att du trollar...
  • Anonym (Minna)
    Anonym (12-årig tjej) skrev 2017-02-27 20:35:15 följande:

Tycker det låter konstigt. Själv skulle jag aldrig komma på att röka. Jag vill inte skada min familj elr mig själv. Vill hon inte ha en bra framtid? Om hon slutar röka bland sina vänner kommer hon förmodligen inte bli lika (lungsjuk) i framtiden. Visa henne en bild på en lunga som tillhör någon som har rökt och en som tillhör en som inte rökt. Och varför umgås ni med folk som tillåter sina barn att röka? Det är väl olagligt? Dessutom bidrar ni ju till att andra barn säger att deras kompis (ert barn) får röka, och då blir det ju bara fler och fler.

Hoppas det löser sig!

Du har ett väldigt välutvecklat språk för att vara 12 år. 
  • Stårschan
    Anonym (Minna) skrev 2017-02-28 06:55:41 följande:
    Du har ett väldigt välutvecklat språk för att vara 12 år. 
    Visst är det roligt att se!
  • Morgonkaffe

Tack för alla inlägg.

Först & främst.
    Nej alla våra vänner har inte sina barn rökande i köket hemma...
    Men det finns 2 familjer i vår närhet som tillåter detta.

Vad det är för folk? En familj med båda föräldrarna arbetande - en helt vanlig familj, en dotter 14 år. Lite väl bortskämd, smådryg kan gå illa i framtiden Obestämd

Familj 2, där är mamman sjukskriven sedan lång tid, separerad. Men en varm mamma som inte vill sina 3 barn annat än att de ska vara glada & lyckliga.
    Bortskämda barn, ja absolut, men inte elaka, fula i munnen, utan barn som visar ansvar & respekt.

Trolltråd - enkelt svar - Nej!

Vart får barn pengar ifrån? 
    En del från familjen såklart, sedan finns det ju mor & farföräldrar mm.

Klart vi har konfronterat henne med vart cigaretterna kommer ifrån.
    Svaret är genom äldre kompisar bla, att hon slutat etc. - alltså den vanliga valsen..
    Vi bor mitt inne i kärnan i en av våra större städer, klart att det hade varit lättare att isolera barnen från fel vänner om vi bott ute på landet.

Sedan säger vi ju nej, vi ger inte tillåtelse till detta!! 
    Men vi VET att det sker bakom vår rygg. 

Äldsta dottern, hennes storasyster har rökt redan som ung, men inte så ung som lilla tjejen vad vi vet.
    Hon kan omöjligt köpa ut, bor & studerar långt ifrån oss.

Vi har kommit överens om att hon inte får vara med de rökande kompisarna mera & vi kommer använda oss av hot & konsekvenser nu.
    Dra in alla förmåner, hämtar efter skolan i bil, ha med oss på all träning i sin aktivitet, vara hemma med oss alla kvällar.
    Vi blir alltså hennes påklistrade magneter nu - lärare på skolan kommer informeras efter sportlovet.

Detta kommer troligen bli lite tråkigt, men frihet under ansvar. Och friheten är nu missbrukad & då får man oss hängande i hälarna, så får vi se hur det går.

• trilskas
    Morgonkaffe skrev 2017-02-28 08:09:29 följande:

Tack för alla inlägg.

Först & främst.
    Nej alla våra vänner har inte sina barn rökande i köket hemma...
    Men det finns 2 familjer i vår närhet som tillåter detta.

Vad det är för folk? En familj med båda föräldrarna arbetande - en helt vanlig familj, en dotter 14 år. Lite väl bortskämd, smådryg kan gå illa i framtiden Obestämd

Familj 2, där är mamman sjukskriven sedan lång tid, separerad. Men en varm mamma som inte vill sina 3 barn annat än att de ska vara glada & lyckliga.
    Bortskämda barn, ja absolut, men inte elaka, fula i munnen, utan barn som visar ansvar & respekt.

Trolltråd - enkelt svar - Nej!

Vart får barn pengar ifrån? 
    En del från familjen såklart, sedan finns det ju mor & farföräldrar mm.

Klart vi har konfronterat henne med vart cigaretterna kommer ifrån.
    Svaret är genom äldre kompisar bla, att hon slutat etc. - alltså den vanliga valsen..
    Vi bor mitt inne i kärnan i en av våra större städer, klart att det hade varit lättare att isolera barnen från fel vänner om vi bott ute på landet.

Sedan säger vi ju nej, vi ger inte tillåtelse till detta!! 
    Men vi VET att det sker bakom vår rygg. 

Äldsta dottern, hennes storasyster har rökt redan som ung, men inte så ung som lilla tjejen vad vi vet.
    Hon kan omöjligt köpa ut, bor & studerar långt ifrån oss.

Vi har kommit överens om att hon inte får vara med de rökande kompisarna mera & vi kommer använda oss av hot & konsekvenser nu.
    Dra in alla förmåner, hämtar efter skolan i bil, ha med oss på all träning i sin aktivitet, vara hemma med oss alla kvällar.
    Vi blir alltså hennes påklistrade magneter nu - lärare på skolan kommer informeras efter sportlovet.

Detta kommer troligen bli lite tråkigt, men frihet under ansvar. Och friheten är nu missbrukad & då får man oss hängande i hälarna, så får vi se hur det går.

Oj ni vill verkligen eran dotter ska hata er...
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka