• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Anonym (!!!!)
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-16 00:44:03 följande:

text

Du är inte den enda som har tampats med ett enormt röksug, och NEJ det är inte lätt. Det är jättesvårt! Men det dina föräldrar gjorde är inte rätt. Du skulle kunna byta ut ordet "cigaretter" mot vilket annat beroende som helst, tex någon annan drog (eller till och med anorexi som man blir "beroende" av på ett annat sätt men skrev med det som ett exempel på något en förälder kan behöva tampas med).  Man får ett beroende, kroppen skriker efter det, och ju längre man håller på destu svårare blir det att sluta. Det värsta man kan göra då som förälder är att ge med sig och ge upp. Man måste som förälder kämpa och kämpa och kämpa och aldrig ge upp, hur stort beroende ens barn än må ha. Och ja det är inte lätt, det är jättesvårt, men det är det enda man ska göra i alla fall. 
  • Anonym (Anna)

White trash people..they DO exist!

• Anonym (Va)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-19 09:20:50 följande:

Tack för ett seriöst inlägg av en som verkar veta hur det är.

Vi känner igen mkt av det du skriver, det känns väldigt bekant med vår situation!

En fråga hur mkt rökte du i början, den frågan får vi lite svävande svar på från dottern.

Hur tänker du med den frågan? Det kvittar hur mycket hon röker/rökte, det betyder ingenting när det kommer till hur mycket din dotter röker.
  • Anonym (Rökande tonåring)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-19 09:20:50 följande:
    Tack för ett seriöst inlägg av en som verkar veta hur det är.
    Vi känner igen mkt av det du skriver, det känns väldigt bekant med vår situation!

En fråga hur mkt rökte du i början, den frågan får vi lite svävande svar på från dottern.
    När jag började så hängde det på hur ofta jag fick tag i cigg. Det kunde va allt från 2 till 15 cigg om dan. När jag sedan började bli mer beroende och verkligen såg till att greja egna cigg så rökte jag väl typ 5 under dan i plugget och lika många på kvällen. Ett paket brukade räcka två dagar. Nu får jag ett nytt paket (betalar själv) var tredje dag så det blir väl 6-7 om dagen. En eller två på morgonen, en på lunchen, en efter plugget och kanske 3-4 på kvällen är väl det vanligaste.
  • Morgonkaffe
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-20 00:35:40 följande:
    När jag började så hängde det på hur ofta jag fick tag i cigg. Det kunde va allt från 2 till 15 cigg om dan. När jag sedan började bli mer beroende och verkligen såg till att greja egna cigg så rökte jag väl typ 5 under dan i plugget och lika många på kvällen. Ett paket brukade räcka två dagar. Nu får jag ett nytt paket (betalar själv) var tredje dag så det blir väl 6-7 om dagen. En eller två på morgonen, en på lunchen, en efter plugget och kanske 3-4 på kvällen är väl det vanligaste.
    Då låter det ju som att du minskade ner när du "fick" röka.

Själv tror vi att vår tjej röker ca ett halvt om dagen? Men vet ej riktigt.

På helgen säger hon att det blir ett paket om dagen pga. att hon är ute med sina vänner och gör saker, men det är väll naturligt när de sitter på stan ihop?

Hemma blir det kanske inte lika lockande? Och då minskar det.
  • Anonym (Soffan)

Det finns två tillfällen från min uppväxt då jag tyckte föräldrarna gjorde helt rätt som gav mig smisk.

När jag provrökte som 13-åring är ett av dem. Jag vågade aldrig försöka igen och det är jag glad för. Hade de bara sagt ajabaja det ät farligt hade jag säkert provat igen med högre risk för att fastna.

• Anonym (Rökande tonåring)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-20 15:26:20 följande:
    Då låter det ju som att du minskade ner när du "fick" röka.

Själv tror vi att vår tjej röker ca ett halvt om dagen? Men vet ej riktigt.

På helgen säger hon att det blir ett paket om dagen pga. att hon är ute med sina vänner och gör saker, men det är väll naturligt när de sitter på stan ihop?

Hemma blir det kanske inte lika lockande? Och då minskar det.
    Ja, jag har rökt mindre sen mina föräldrar lät mig röka. Inte samma jagande efter tillfällen att kunna röka.
  • Lilas
    Morgonkaffe skrev 2017-03-15 21:06:23 följande:

Ja vi är säkert mkt. kompis där har du/ni rätt.
    Nu låter vi henne röka fritt obegränsat.
    Men endast ute och på sitt rum.

Nu kan vi prata om hur hon ska sluta. Vi sa nu har vi bjudit till, nu är det upp till dig.

En annan fråga, hur fritt får era döttrar vara ute, klädval etc.
    Vart sätter ni gränsen?

På sitt rum? Får hon röka inne?
  • Morgonkaffe
    Lilas skrev 2017-03-20 23:09:57 följande:
    På sitt rum? Får hon röka inne?
    Ja, hon får röka på sitt rum, hon får vara ifred då. 
    Så slipper hon gå ut när det regnar,

Men annars mest ute.
  • city cat

Så om din dotter kommer om ett halvår och vill ha lite vin eller vodka eftersom hon har börjat dricka också, kommer du förse henne med det då?

#aldrigmer
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka