• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Anonym (Ser inget problem)
    Queennr1 skrev 2017-07-31 14:39:59 följande:
    Vad bra att ni har trevligt. Dela på en vinare också så blir det extra mysigt. Sen kanske ni blir på humör för att slicka varandra lite också. Huvudsaken är att man trivs. Det behöver ingen annan lägga sig i. Er familj, era regler.
    Snacka om låg nivå på ditt svar!
  • Anonym (Ser inget problem)
    Nilssad skrev 2017-07-31 11:07:25 följande:
    Jag vet inte om vissa av dessa inlägg ska vara ett skämt som TS inlägg eller om ni är så korkade att ni verkligen menar allvar vilket jag blir äcklad av.

MAN SKA såklart aldrig tillåta som en föräldrer till en 13 åring att börja röka, dricka, tatuera sig samt ha "utmanade kläder". Hoppas ni förstår att ni ska INTE uppmana heller era barn till brott, väldåkt etc.

Det är sjukt att ni inte fattar innebörden med vad detta kan göra för kroppen på en sån ung person och utseendet samt ge för signaler för andra när man är i en sådan tidig ålder i livet, hälsofarligt i alla högsta grad.

Du säger som argument att det är bättre att hon gör det hemma än OM hon skulle göra det någon annan stans.

- Har du ingen tillit till ditt barn? och varför inte säga till ditt barn att hon inte får röka och ta upp alla nackdelar med att börja (försök att ta upp fördelar om du kan JOKE), sedan om hon skulle göra det ute med kompisar ändå så kan du märka det på ex utav lukten på kläderna eller, i vilket fall som hellst så lär hon inte kunna röka lika mycket som hon säkert gör nu när hon får göra det öppet i hemmet! 
    Sätt upp regler, väldigt viktigt för barn att förstå vad som är tillåtet och inte samt konsekvenser om dessa skulle brytas.

Om min syster som är 14 nu hade vågat att börja med något sådant så hade mina föräldrar samt jag inte tolererat det och utbildat henne mer varför det är farligt med det samt någon form av utegångsförbud, ingen månadspeng, julklapp etc. Och pratat med de andra föräldrarna om saken.

Du har ansvaret och kontrollen så länge barnet inte är myndig.

Nu är jag inte trådskapare,men TS verkar ha försvunnit?
    Min dotter är ingen 13åring som är tatuerad etc.

Menar du på allvar att jag uppmanar till våldtäkt för att jag låter min dotter ha piercingar, tatueringar & de kläder hon vill?

Ja jag har ansvaret & det funkar utmärkt! 
  • Anonym (Sg)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-15 21:06:23 följande:

Ja vi är säkert mkt. kompis där har du/ni rätt.

Nu låter vi henne röka fritt obegränsat.

Men endast ute och på sitt rum.

Nu kan vi prata om hur hon ska sluta. Vi sa nu har vi bjudit till, nu är det upp till dig.

En annan fråga, hur fritt får era döttrar vara ute, klädval etc.

Vart sätter ni gränsen?

Finns ju inget hopp här alltså. Det är ungen som bestämmer över er ich ni har noll inflytande, dörrmattor.

Ni ser väl alla själva denna ton i ts texter, total drömmande, flytande.. flyktigt. Jävligt avtändande.

Ni verkar inte har en aning om vad ni gör ich ni verkar skita på er av minsta ansträngning. Men man ser ändå hur du i texten anstränger dig att låta mer "utvecklad" än vad du någonsin kommer va.
  • Kira2
    Topcom skrev 2017-07-25 22:13:46 följande:
    Hihi vad kul med en redig pappa för en gångs skull! Nu är jag 17 och har varit med ett tag, men när jag var 13 lät inte mina föräldrar mig röka och jag tycker det är så himla dåligt för jag kom aldrig med i det gänget som jag ville hänga i:"( att få den status de hade med både cigg och alkohol redan då var min stora dröm (det gäller att börja tidigt ) Men det var ju lite svårt att hänga med när mamma o pappa va "neeej du är för ung". Idag ett par år senare sitter två av gänget inne, en har tagit livet av sig och tre har försvunnit, troligen har de flytt landet för att de är efterlysta.. tänker på dem varje dag och hur gärna jag hade velat vara en av dem, om jag hade hamnat i fängelset hade vi ju alla fall fått vara tillsammans :)
    Menar du allvar?
  • Anonym (Sg)

[quote=77876493][quote-nick]Anonym (Ser inget problem) skrev 2017-07-28 09:35:49 följande:[/quote-nick].

Om vi röker ihop hemma på altan är väll bättre än att hon går och smyger iväg? Vi har väldigt trevligt ihop, visst har folk höjt ögonbrynen om vi är bland folk & sitter och röker ihop, men det bryr vi oss inte om. Jag har den dotter jag vill ha, snäll, glad och kan stå på egna ben och ta egna beslut.[/

Med fina friska lungor som sakta ruttnar. Hur kan man se detta göras mot sitt egna friska barn som ska ha hela livet framför sig.

Avundsjuk much?!

• Anonym (Gjhg)

Fy fanken va arg jag hade varit på mina föräldrar om de låtit mig förstöra min kropp med tatueringar när jag var 13. Man var ju totalt helkorkad och hade extremt ful stil som man inte hade velat ha förevigad på sin kropp nu.

Eller låtit mig vara ute och supa, bli beroende av tobak eller kanske knarkat osv. Hade garanterat inte haft någon lust att koncentrera mig på skolan om jag hade alternativet att vara ute och dricka alkohol på kvällarna. De höll mig på banan och idag är jag en högavlönad, relativt högutbildad person som kan leva det liv jag vill. (Till skillnad från mina kusiner som hade lite mer fri uppfostran vilket märks på deras liv nu om man säger så) Min dotter kommer INTE få fatta sådana beslut själv vid 13 års ålder. Fram till 18 har man på sig att ge barnet de värderingar, arbetsmoral och vett som behövs, sen får man hoppas att man knuffat iväg dem i rätt riktning och att de blir lyckliga i det långa loppet.

• Anonym (Så oansvarigr)

Helt sjukt oansvarigt att tillåta sitt barn för de är man när man är 13 år att röka. Dom ska inte ens röka i smyg utan att få en ordentlig förklaring varför man inte skall röka. Verkar som man inte orkar ta striden och istället tillåter för att vara en "cool" förälder.

Alla kloka människor vet hur farligt de är med cigaretter och att låta en så ung människa röka är så jävla korkat.

• Nilssad
    Anonym (Ser inget problem) skrev 2017-08-01 09:18:04 följande:
    Nu är jag inte trådskapare,men TS verkar ha försvunnit?
    Min dotter är ingen 13åring som är tatuerad etc.

Menar du på allvar att jag uppmanar till våldtäkt för att jag låter min dotter ha piercingar, tatueringar & de kläder hon vill?

Ja jag har ansvaret & det funkar utmärkt! 
    - Jag vet inte vad du får all fantasi ifrån Anonym men jag menade först detta inläggs rubrik som TS skrev om rökning vid 13 år ålder och sedan de andra inlägg som har skrivits här som tillåter eller till och med uppmanar sina unga tonåringar att hålla på med t.e.x. rökning, tatuering samt ha "utmanade kläder" på sig i tidig ålder.

Har aldrig sagt direkt mot dig att din dotter är 13 år och tatuerad, kan du ha sett mig citera något av ditt inlägg, när sa jag det??
    Detta är vad jag tycker och du verkar ha din egen bild på det hela, men anklaga mig inte på saker som jag inte skrev direkt mot dig. 
    Har aldrig sagt att du uppmanar ditt barn till våldtäckt, en förstorad bild om att vissa folk tillåter mycket olagliga saker till sitt barn så varför stanna där, men som jag sa så överdrev jag som jag tror du inte förstod dig på.

Jag vet inget om dig hen men piercing har jag inte sagt nånting om, skulle dock inte tillåta i tidig tonår men lite senare kanske om det inte var på ett alltför synligt ställe. Sedan när barnet flyttar ut så har jag direkt inget ansvar och kan göra något åt det.
    Sa specifikt som förgående anonym skrev om "utmanade kläder" och inget annat. Skulle du verkligen tillåta vilka kläder som helst till ditt barn när barnet är omyndig tex väldigt korta kortbyxor, mycket synliga hud partier så att flickan ser slampig ut? ALRIG I FRÅGA. Skolor tillåter inte äns det, då blir det föräldrar som ringst upp och blir frågade vad de fan tillåter sitt barn att ha på sig.

Gå och lägg dig en stund och släng inte ut dig saker som ingen har sagt mot dig.
  • Anonym (Jonna)

När min dotter var 13 år och hon blev påkommen med att ha börjat röka så bestämde jag mig för att se möjligheter istället för bekymmer. Jag var själv då 33 år gammal och jag hade själv aldrig rökt. Jag och hon kom överens om att hon var tvungen att sköta skolan lika bra som tidigare(hon hade toppbetyg i nästan alla ämnen). Fortsätta med hästridningen. Hon fick inte börja dricka alkohol innan hon fyllde 18 år och jag skulle aldrig "köpa ut alkohol" åt henne. Om hon skötte detta så fick hon röka hemma.

Resultatet blev?

Hon skötte skolan perfekt, fortsatte med hästridningen och drack vad jag vet ingen alkohol innan hon fyllde 18 år.*

*En vecka senare efter överenskommelsen så frågade jag min dotter om hon kunde bjuda mig på en cigg. Sedan dess har jag också rökt cigaretter.

• Nilssad
    Anonym (Jonna) skrev 2017-08-01 13:53:18 följande:

När min dotter var 13 år och hon blev påkommen med att ha börjat röka så bestämde jag mig för att se möjligheter istället för bekymmer. Jag var själv då 33 år gammal och jag hade själv aldrig rökt. Jag och hon kom överens om att hon var tvungen att sköta skolan lika bra som tidigare(hon hade toppbetyg i nästan alla ämnen). Fortsätta med hästridningen. Hon fick inte börja dricka alkohol innan hon fyllde 18 år och jag skulle aldrig "köpa ut alkohol" åt henne. Om hon skötte detta så fick hon röka hemma.

Resultatet blev?

Hon skötte skolan perfekt, fortsatte med hästridningen och drack vad jag vet ingen alkohol innan hon fyllde 18 år.*

*En vecka senare efter överenskommelsen så frågade jag min dotter om hon kunde bjuda mig på en cigg. Sedan dess har jag också rökt cigaretter.

- Okej, jag har bara några frågor som jag undrar över:
    Vet du att röka är farligt för hälsan? Tänker du inte på konsekvenserna att börja röka så tidigt kan leda till? Sämre kondition, hostar mer, gula tänder, du får infektioner och pip i luftvägarna, lungcancer ökar enormt för kvinnor etc...
    Samtidigt dyrt och onödigt

Ju tidigare i livet du börjar röka, desto större är risken att få skador och sjukdomar. Risken blir större och större, ju längre du fortsätter att röka. Lungorna är också extra känsliga mot rök innan de har utvecklats färdigt, för barn.
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka