• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Anonym (Jonna)
    Nilssad skrev 2017-08-01 14:11:41 följande:

- Okej, jag har bara några frågor som jag undrar över:

Vet du att röka är farligt för hälsan? Tänker du inte på konsekvenserna att börja röka så tidigt kan leda till? Sämre kondition, hostar mer, gula tänder, du får infektioner och pip i luftvägarna, lungcancer ökar enormt för kvinnor etc...

Samtidigt dyrt och onödigt

Ju tidigare i livet du börjar röka, desto större är risken att få skador och sjukdomar. Risken blir större och större, ju längre du fortsätter att röka. Lungorna är också extra känsliga mot rök innan de har utvecklats färdigt, för barn.

Jag är ingen trygghetsnarkoman som går och oroar mig för allt som du själv kanske gör? Jag gillar att röka, det är gott, jag gillar att ha en hes rökröst och det är väldigt snyggt med läderaktig hud i ansiktet tycker jag.
  • Vild mamma
    Anonym (Jonna) skrev 2017-08-01 13:53:18 följande:

När min dotter var 13 år och hon blev påkommen med att ha börjat röka så bestämde jag mig för att se möjligheter istället för bekymmer. Jag var själv då 33 år gammal och jag hade själv aldrig rökt. Jag och hon kom överens om att hon var tvungen att sköta skolan lika bra som tidigare(hon hade toppbetyg i nästan alla ämnen). Fortsätta med hästridningen. Hon fick inte börja dricka alkohol innan hon fyllde 18 år och jag skulle aldrig "köpa ut alkohol" åt henne. Om hon skötte detta så fick hon röka hemma.

Resultatet blev?

Hon skötte skolan perfekt, fortsatte med hästridningen och drack vad jag vet ingen alkohol innan hon fyllde 18 år.*

*En vecka senare efter överenskommelsen så frågade jag min dotter om hon kunde bjuda mig på en cigg. Sedan dess har jag också rökt cigaretter.

• Vild mamma

Skulle citera och kommentera.. blev visst lite fel

Har en liknande situation och följer tråden med spänning.
    Låter min dotter röka och göra saker som fler i tråden tillåter.
    Vi sitter nu och röker tillsammans. Dottern sköter också idrott och skola utmärkt!

Håller även med om att droger går fetbort!!
    Förstår dock inte sambandet varför det ena måste leda till det andra?

• Anonym (Jonna)
    Vild mamma skrev 2017-08-01 19:43:33 följande:

Vi sitter nu och röker tillsammans. Dottern sköter också idrott och skola utmärkt!

myten om inkörsporten. Folk har massa fördomar om att alla rökare är på ett visst sätt.
  • Vild mamma
    Anonym (Jonna) skrev 2017-08-03 08:47:54 följande:
    myten om inkörsporten. Folk har massa fördomar om att alla rökare är på ett visst sätt.
    Ja folk har verkligen massa fördomar.

Måste säga att din/eran historia var annorlunda. Att ung dotter lär mamma röka, har jag aldrig hört förut.
  • Anonym (Jonna)
    Vild mamma skrev 2017-08-05 07:33:14 följande:

Ja folk har verkligen massa fördomar.

Måste säga att din/eran historia var annorlunda. Att ung dotter lär mamma röka, har jag aldrig hört förut.

Möjligt, har inte funderat så väldigt mycket över detta.
  • Anonym (Fel, men kanske rätt)
    Vild mamma skrev 2017-08-01 19:43:33 följande:

+1
  • Anonym (nix pix)

Mitt barn kommer att lära sig dricka för det behöver man kunna hantera socialt, men inte röka. Det är bara extremt farligt, onödigt och korkat.

Om barnet vill vara så korkat trots all information kan det vinka hejdå till betalda studielån, då lägger vi de pengarna på oss själva istället.

Sensmoral: Lika bra att vänja sig vid att vara fattig om man tänker förstöra kapital på att skaffa sig cancer. 

• Arboga

13 år och det är okej att röka, det är ju ett barn.. snälla.. 

• Anonym (Jonna)
    Arboga skrev 2017-08-13 01:47:00 följande:

13 år och det är okej att röka, det är ju ett barn.. snälla.. 

Och du har hela bilden? Moralist ush
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka