Inlägg från: Morgonkaffe |Visa alla inlägg
  • Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Morgonkaffe

Ska förtydliga inlägget lite.

Öppet = veta om men inte göra ngt. aktivt. Veta om att hon smyger ut hemma, veta om att det sker i skolan/med vänner.

Nej det är inte okej för 5 öre!! Där är vi överens!

Vi köper inte ut, tillåter inte alkohol.. men vet inte vad vi ska göra riktigt, detta är/var tanken som ett test. Tanken lite, om man tillåter kanske "häftigheten" försvinner...

Men vill inte detta, så ni tycker vi ska sätta hårt mot hårt helt och hållet?  
    Vi ser hur andra föräldrar tillåter detta - och känner oss maktlösa när vi ser hur andra föräldrar har sina döttrar rökande hemma vid köksbordet.

Ibland när vi är hemma hos våra vänner med deras barn får deras döttrar röka tillsammans med föräldrarna, men inte vår dotter, som vi ser sitta och skruvar på sig. Sedan får vi en "resa" med dottern när vi kommer hem.

Det klassiska "alla andra får ju" - det stämmer ju när man ser detta ihop med dottern..

Nu är det inte så att hon får röka hemma öppet med oss närvarande, men vi vet & skapar inte krig.

Men tror att ni har helt rätt - det är bara att ta kriget & bli en igel på henne så det slutar.

Nej vi röker inte någon av oss, så där är det inget hon tagit efter av oss.

• Morgonkaffe

Tack för alla inlägg.

Först & främst.
    Nej alla våra vänner har inte sina barn rökande i köket hemma...
    Men det finns 2 familjer i vår närhet som tillåter detta.

Vad det är för folk? En familj med båda föräldrarna arbetande - en helt vanlig familj, en dotter 14 år. Lite väl bortskämd, smådryg kan gå illa i framtiden Obestämd

Familj 2, där är mamman sjukskriven sedan lång tid, separerad. Men en varm mamma som inte vill sina 3 barn annat än att de ska vara glada & lyckliga.
    Bortskämda barn, ja absolut, men inte elaka, fula i munnen, utan barn som visar ansvar & respekt.

Trolltråd - enkelt svar - Nej!

Vart får barn pengar ifrån? 
    En del från familjen såklart, sedan finns det ju mor & farföräldrar mm.

Klart vi har konfronterat henne med vart cigaretterna kommer ifrån.
    Svaret är genom äldre kompisar bla, att hon slutat etc. - alltså den vanliga valsen..
    Vi bor mitt inne i kärnan i en av våra större städer, klart att det hade varit lättare att isolera barnen från fel vänner om vi bott ute på landet.

Sedan säger vi ju nej, vi ger inte tillåtelse till detta!! 
    Men vi VET att det sker bakom vår rygg. 

Äldsta dottern, hennes storasyster har rökt redan som ung, men inte så ung som lilla tjejen vad vi vet.
    Hon kan omöjligt köpa ut, bor & studerar långt ifrån oss.

Vi har kommit överens om att hon inte får vara med de rökande kompisarna mera & vi kommer använda oss av hot & konsekvenser nu.
    Dra in alla förmåner, hämtar efter skolan i bil, ha med oss på all träning i sin aktivitet, vara hemma med oss alla kvällar.
    Vi blir alltså hennes påklistrade magneter nu - lärare på skolan kommer informeras efter sportlovet.

Detta kommer troligen bli lite tråkigt, men frihet under ansvar. Och friheten är nu missbrukad & då får man oss hängande i hälarna, så får vi se hur det går.

• Morgonkaffe

Det funkar inte att vara en igel...

Vi ger upp.
    Hon får göra som hon vill nu Rynkar på näsan
    Vi kommer inte jaga henne, vi kanske försökt för lite men det hjälper inte.

Det är bättre att vi vet vad hon gör än att jaga henne och allt sker bakom våra ryggar.

Jag vet vad ni kommer skriva.

Det blir bara bråk, och det klarar vi inte.

• Morgonkaffe
    Anonym (Fel, men kanske rätt) skrev 2017-03-11 01:05:14 följande:

Tråden innehåller en del konstigheter men jag kan inte säga att TS kategoriskt tänker fel även om det är väldigt tidigt att kapitulera och låta en 13-åring röka hemma. Jag har själv tidigare startat två sammanhängande trådar i ämnet.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67082142-later-mina-dottrar-roka-hemma

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73034248-later-mina-tonarsdottrar-roka-hemma

Tror vi är lite inne på samma linje??
    Det är bättre att vi vet, men inte köper ut.

Ja det är väldigt tidigt att kapitulera, det vet vi om - inget snack om det.

Nu idag har vi varit ute & gjort saker med familjen & ngr vänner.
    Hon fick idag röka med oss närvarande, det var samma vänner som låter sina döttrar röka.

Hon har varit harmonisk hela kvällen, tittat på melodifestivalen, inte kollat mobilen, inte stuckit iväg på "ärenden" = tjuvrökt.

Hon fick gå ut & röka innan hon gick & la sig.

Det är inte bra, men vi kanske kan närma oss henne nu, & få henne att sluta eller iaf. röka mindre.
    Det har gått & prata med henne, umgåtts & haft trevligt, allt för 3-4 cigaretter på en em/kväll.

Har inte sett henne så snäll, lugn, kärleksfull & varit ute & borta så lite på evigheter.

Ja fortsättning lär följa...
  • Morgonkaffe
    Kan inte låta bli att notera erat "hat"..

Konkreta lösningar finns men mest nedvärderande tankar om vår situation!

Tackar för personliga mail här på sidan som stärkt & varit bra!!

Frågar ni inte er:
    Vad ligger bakom denna kapitulation?
    Vad ligger bakom dotterns agerande?
    Är det jakten på tuffhet? Eller är det trotts mot oss föräldrar i synnerhet?

Det är en svår situation, det finns ingen ålder man som förälder säger varsågod nu har du åldern inne - här får du cigaretter, vi ska lära dig. 

All rökning är av ondo, och alla borde sluta, men det är ju i den bästa av världar.
    Nu är detta ett problem som vi har och sökte hjälp med.

Vårat förslag är inte förbud just nu, men har ju varit.

Dottern här ju inte blivit upplärd av oss föräldrar att röka, och vi köper ju inte ut, och pushar på att klart du får röka & gör såhär så blir du en bra rökare..
    Hade det varit så, ja då hade jag köpt allt hat & arga kommentarer och lite till.

Klart vi vill få vår tjej rökfri, och att det ska gå bra för henne i livet.
    Ni är hon en duktig tjej med bra skolresultat, och framgångsrik i sina intressen, vilket ni säkert inte tror? Men så är det.

Vi kanske låter henne vara "äldre" än hon är, med kläder, smink, utetider etc. sitter & undrar om det bidragit?

Sitter och tänker tillbaka på barndomen, då rökte man i skolan öppet redan i 7:an, lärarna sa inget, man skulle bara hålla sig i rökrutan, det var största problemet...

Men - jag var ingen rökare då, & inte nu heller!
  • Morgonkaffe

Blir säkert bättre med våld..

• Morgonkaffe

Ja vi är säkert mkt. kompis där har du/ni rätt.
    Nu låter vi henne röka fritt obegränsat.
    Men endast ute och på sitt rum.

Nu kan vi prata om hur hon ska sluta. Vi sa nu har vi bjudit till, nu är det upp till dig.

En annan fråga, hur fritt får era döttrar vara ute, klädval etc.
    Vart sätter ni gränsen?

• Morgonkaffe
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-16 00:44:03 följande:

Det är helt sjukt hur många förenklar det här problemet. Tror ni på allvar att alla ungdomar slutar röka bara för att man sätter hårt mot hårt? Jag började röka i åttan då jag var 14 och skulle fylla 15. Lite grupptryck, ganska mycket att vara häftig osv. Det dröjde ett tag innan mina föräldrar upptäckte det men då blev det ett jävla liv med indragen månadspeng, utegångsförbud osv. Allt detta gjorde i mitt fall bara att jag ville revoltera ännu mer genom att verkligen röka framförallt under skoldagarna. Ibland ringde lärarna hem men trots allt tjat så fortsatte jag att röka och blev beroende. Cigg fick man alltid tag på. Det var kompisar som snodde hemma (mina föräldrar röker inte), det var killar som bjöd osv. Min morsa och farsa visste väl kanske inte att jag rökte ganska mycket varje dag men de visste ju att jag inte slutat trots olika konsekvenser. Utegångsförbuden blev mer sällsynta och jag var sällan hemma eftersom jag ville hänga där jag kunde röka. Förra sommaren var vi på semester och hade hyrt en stuga. Jag ville inte följa med eftersom jag insåg att jag inte skulle kunna röka men ändå tvingades jag att hänga med. Jag lyckades få med mig några cigg som jag tjuvrökte men när det gått tre dagar av den där semestern var ciggen slut och jag så jävla vidrig av mitt röksug och föräldrarna frågade varför jag var så tjurig och elak. Då bestämde jag mig att för att säga som det var, att jag var så sjukt röksugen att jag skulle kunna göra vad som helst för en cigg. Det var väl först då det gick upp för dom att jag verkligen hade utvecklat ett beroende trots alla straff och konsekvenser. Dom hade lite snack med varandra och jag glömmer aldrig när morsan sa att "nu går vi och köper cigaretter till dig." Sen den dagen får jag röka hemma (självklart bara ute) och dom köper cigg åt mig där dom drar pengar från studiebidraget. Nu är jag 17 och går första året i gymnasiet. Jag är hemma mycket mera och relationen mellan mig och morsan och farsan har blivit så mycket bättre. Jag röker dessutom lite mindre nu när jag inte behöver jaga varje tillfälle att kunna röka.

Med min historia vill jag bara säga att det sällan finns enkla lösningar som funkar för alla. Jag kanske aldrig hade fortsatt röka om dom inte varit så stenhårda men det vet jag inte. Jag tycker alla föräldrar ska göra allt dom kan för att deras barn inte ska röka men det finns ingen lösning som funkar i precis alla situationer. Den konsekvens som blir mest kännbar för mig är att dom inte kommer att betala mitt körkort. Dom har alltid sagt till mig och min storasyrra att vi ska få körkortet betalt om vi inte börjar röka. Syrran fixade det men dom kommer verkligen inte betala för mig.

Jag fattar att det är skitsvårt att sluta röka men jag tänker göra det efter gymnasiet. Det är inte värt alla pengar det kostar och alla risker som finns men det är inget man tänker på som 15-åring.

Tack för ett seriöst inlägg av en som verkar veta hur det är.
    Vi känner igen mkt av det du skriver, det känns väldigt bekant med vår situation!

En fråga hur mkt rökte du i början, den frågan får vi lite svävande svar på från dottern.
  • Morgonkaffe
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-20 00:35:40 följande:
    När jag började så hängde det på hur ofta jag fick tag i cigg. Det kunde va allt från 2 till 15 cigg om dan. När jag sedan började bli mer beroende och verkligen såg till att greja egna cigg så rökte jag väl typ 5 under dan i plugget och lika många på kvällen. Ett paket brukade räcka två dagar. Nu får jag ett nytt paket (betalar själv) var tredje dag så det blir väl 6-7 om dagen. En eller två på morgonen, en på lunchen, en efter plugget och kanske 3-4 på kvällen är väl det vanligaste.
    Då låter det ju som att du minskade ner när du "fick" röka.

Själv tror vi att vår tjej röker ca ett halvt om dagen? Men vet ej riktigt.

På helgen säger hon att det blir ett paket om dagen pga. att hon är ute med sina vänner och gör saker, men det är väll naturligt när de sitter på stan ihop?

Hemma blir det kanske inte lika lockande? Och då minskar det.
  • Morgonkaffe
    Lilas skrev 2017-03-20 23:09:57 följande:
    På sitt rum? Får hon röka inne?
    Ja, hon får röka på sitt rum, hon får vara ifred då. 
    Så slipper hon gå ut när det regnar,

Men annars mest ute.
  • Morgonkaffe
    city cat skrev 2017-03-21 02:23:49 följande:

Så om din dotter kommer om ett halvår och vill ha lite vin eller vodka eftersom hon har börjat dricka också, kommer du förse henne med det då?

#aldrigmer
    Nej varför skulle jag/vi det??

Vi har inte bett henne börja, vi har aldrig önskat detta.
  • Morgonkaffe

Det är olagligt och sälja, inte köpa.

Förstår din poäng med alkoholen.
    Men där har vi aldrig mött på problem - men det kommer väll senare i livet.

• Morgonkaffe

Tråkigt att ni känner så.

Jag ville bolla en fråga som var stor för oss.
    Men kan ju inte förbjuda era åsikter för de är ju alla fri att ha.

Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka