• Morgonkaffe

Tillåta 13 årig dotter röka

Nu vet vi att detta är inte helt rätt, men vi låter våran 13-åriga dotter får röka hemma.

Vi tycker det är lika bra att hon får göra det öppet ist. för i smyg. 
    Är det fler som låter sina barn röka öppet hemma, i skolan, på stan etc.?

Hur går era tankar om frågan?

• Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka
  • Anonym (Ser inget problem)

Oj, denna tråden hade jag missat..

Jag lever själv med min 16 åriga dotter. Hon har fått röka fritt då länge hon velat för mig.

Hon började röka hemma vid ca14års åldern.

Vet fler föräldrar som tänker lika som mig & fler som är emot.

Känner bara att detta får var förälder bestämma. Jag klandrar ingen.

Min dotter är oxå numera tatuerad och piercad på olika ställen.

Hon fick vänta till hon blev 16 med tatueringar, jag ville rinte hon ska göra sånt för tidigt.

Piercingarna fick hon börja med vid just 13 år.

Jag känner att allt detta med förbud mot allt bara skapar problem, världen ser inte ut som för 20 år sedan, rökning, utsmyckning av kropp, utmanande kläder.. Detta är tonåringens vardag nuförtiden.

• Anonym (Om om inte fanns..)

Min syster låter sin 13åriga dotter röka hon har ungefär samma inställning som TS själv tycker jag det är helt vansinnigt kan inte förstå hur man resonerar...

• Topcom
    Anonym (Förstående pappa.) skrev 2017-07-25 22:05:03 följande:
    Tycker som du. Vet att min som (som är 15) och hans kompisar röker mer än bara vanliga cigaretter, men jag tror de kan hantera det där. Och de köper smuggelsprit av någon skummis, men de är unga och ska ka lite kul.

Skulle det dock hända någon tokigt så skulle jag ta tag i saken.
    Hihi vad kul med en redig pappa för en gångs skull! Nu är jag 17 och har varit med ett tag, men när jag var 13 lät inte mina föräldrar mig röka och jag tycker det är så himla dåligt för jag kom aldrig med i det gänget som jag ville hänga i:"( att få den status de hade med både cigg och alkohol redan då var min stora dröm (det gäller att börja tidigt ) Men det var ju lite svårt att hänga med när mamma o pappa va "neeej du är för ung". Idag ett par år senare sitter två av gänget inne, en har tagit livet av sig och tre har försvunnit, troligen har de flytt landet för att de är efterlysta.. tänker på dem varje dag och hur gärna jag hade velat vara en av dem, om jag hade hamnat i fängelset hade vi ju alla fall fått vara tillsammans :)
  • Oliviakkk

Hahhah asså de som har typ 4-5 förlovningar ni kan ju inte varit kära på riktigt, de är en känsla inom sig vill man förlova sig så gör de om det verkligen känns rätt och man tror de kommer hålla, dem som förlovat sig 5 gånger kan inte ha känt en riktig kärlek asså!!!

Anonym (Förstående pappa.) skrev 2017-07-25 22:05:03 följande:

Tycker som du. Vet att min som (som är 15) och hans kompisar röker mer än bara vanliga cigaretter, men jag tror de kan hantera det där. Och de köper smuggelsprit av någon skummis, men de är unga och ska ka lite kul.

Skulle det dock hända någon tokigt så skulle jag ta tag i saken.

Jag accepterar inget annat än vanliga cigg och legal alkohol.

Det vet dottern och jag märker inget annat än att hon följer de reglerna.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ser inget problem) skrev 2017-07-25 17:22:47 följande:

Oj, denna tråden hade jag missat..

Jag lever själv med min 16 åriga dotter. Hon har fått röka fritt då länge hon velat för mig.

Hon började röka hemma vid ca14års åldern.

Vet fler föräldrar som tänker lika som mig & fler som är emot.

Känner bara att detta får var förälder bestämma. Jag klandrar ingen.

Min dotter är oxå numera tatuerad och piercad på olika ställen.

Hon fick vänta till hon blev 16 med tatueringar, jag ville rinte hon ska göra sånt för tidigt.

Piercingarna fick hon börja med vid just 13 år.

Jag känner att allt detta med förbud mot allt bara skapar problem, världen ser inte ut som för 20 år sedan, rökning, utsmyckning av kropp, utmanande kläder.. Detta är tonåringens vardag nuförtiden.

Nej detta är helt enkelt inte sant. Det ser olika ut på olika orter och i olika skolor såklart men jag vet ingen skola där man inte hade reagerat starkt om en högstadieelev fick börja röka och pierca sig. Det finns alltid något barn som vill se avvikande ut (jag var sån själv) men på sonens skola med ca 400 högstadieelever (i en av Sveriges största städer) är det ett litet gäng på TRE elever som i större utsträckning avviker från normen i den skolan (som är att sporta eller spela dataspel...korthåriga killar och långt utsläppt hår för tjejer. Nästan inget smink bland tjejerna och noll bland killarna.alla har jeans och vanliga tröjor, skjorta eller liknande. )
  • Anonym (Frida tyglar)

Min son på 3 dricker öl så vad gör det om en 13 åring röker?

Anonym (Nej) skrev 2017-07-27 08:17:53 följande:

Nej detta är helt enkelt inte sant. Det ser olika ut på olika orter och i olika skolor såklart men jag vet ingen skola där man inte hade reagerat starkt om en högstadieelev fick börja röka och pierca sig. Det finns alltid något barn som vill se avvikande ut (jag var sån själv) men på sonens skola med ca 400 högstadieelever (i en av Sveriges största städer) är det ett litet gäng på TRE elever som i större utsträckning avviker från normen i den skolan (som är att sporta eller spela dataspel...korthåriga killar och långt utsläppt hår för tjejer. Nästan inget smink bland tjejerna och noll bland killarna.alla har jeans och vanliga tröjor, skjorta eller liknande. )

Hon fick sätta piercing i naveln vid 13, och tungan vid sena14 år, de var flera i skolan som gjorde det. Skolan sa inget. Min dotter sminkar sig väldigt mkt, och det tycker inte jag är ett dugg konstigt. Hon drömmer om en framtid i mode och skönhetsbranschen.

Om vi röker ihop hemma på altan är väll bättre än att hon går och smyger iväg? Vi har väldigt trevligt ihop, visst har folk höjt ögonbrynen om vi är bland folk & sitter och röker ihop, men det bryr vi oss inte om. Jag har den dotter jag vill ha, snäll, glad och kan stå på egna ben och ta egna beslut.
  • Nilssad

Jag vet inte om vissa av dessa inlägg ska vara ett skämt som TS inlägg eller om ni är så korkade att ni verkligen menar allvar vilket jag blir äcklad av.

MAN SKA såklart aldrig tillåta som en föräldrer till en 13 åring att börja röka, dricka, tatuera sig samt ha "utmanade kläder". Hoppas ni förstår att ni ska INTE uppmana heller era barn till brott, väldåkt etc.

Det är sjukt att ni inte fattar innebörden med vad detta kan göra för kroppen på en sån ung person och utseendet samt ge för signaler för andra när man är i en sådan tidig ålder i livet, hälsofarligt i alla högsta grad.

Du säger som argument att det är bättre att hon gör det hemma än OM hon skulle göra det någon annan stans.

- Har du ingen tillit till ditt barn? och varför inte säga till ditt barn att hon inte får röka och ta upp alla nackdelar med att börja (försök att ta upp fördelar om du kan JOKE), sedan om hon skulle göra det ute med kompisar ändå så kan du märka det på ex utav lukten på kläderna eller, i vilket fall som hellst så lär hon inte kunna röka lika mycket som hon säkert gör nu när hon får göra det öppet i hemmet! 
    Sätt upp regler, väldigt viktigt för barn att förstå vad som är tillåtet och inte samt konsekvenser om dessa skulle brytas.

Om min syster som är 14 nu hade vågat att börja med något sådant så hade mina föräldrar samt jag inte tolererat det och utbildat henne mer varför det är farligt med det samt någon form av utegångsförbud, ingen månadspeng, julklapp etc. Och pratat med de andra föräldrarna om saken.

Du har ansvaret och kontrollen så länge barnet inte är myndig.

• Queennr1
    Anonym (Ser inget problem) skrev 2017-07-28 09:35:49 följande:

Hon fick sätta piercing i naveln vid 13, och tungan vid sena14 år, de var flera i skolan som gjorde det. Skolan sa inget. Min dotter sminkar sig väldigt mkt, och det tycker inte jag är ett dugg konstigt. Hon drömmer om en framtid i mode och skönhetsbranschen.

Om vi röker ihop hemma på altan är väll bättre än att hon går och smyger iväg? Vi har väldigt trevligt ihop, visst har folk höjt ögonbrynen om vi är bland folk & sitter och röker ihop, men det bryr vi oss inte om. Jag har den dotter jag vill ha, snäll, glad och kan stå på egna ben och ta egna beslut.

Vad bra att ni har trevligt. Dela på en vinare också så blir det extra mysigt. Sen kanske ni blir på humör för att slicka varandra lite också. Huvudsaken är att man trivs. Det behöver ingen annan lägga sig i. Er familj, era regler.
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka