Inlägg från: Anonym (!!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (!!!!)

Tillåta 13 årig dotter röka

Morgonkaffe skrev 2017-03-10 23:23:32 följande:

Det funkar inte att vara en igel...

Vi ger upp.
    Hon får göra som hon vill nu Rynkar på näsan
    Vi kommer inte jaga henne, vi kanske försökt för lite men det hjälper inte.

Det är bättre att vi vet vad hon gör än att jaga henne och allt sker bakom våra ryggar.

Jag vet vad ni kommer skriva.

Det blir bara bråk, och det klarar vi inte.

Varför klarar ni inte bråk??? Ni är inte hennes kompisar, ni är hennes föräldrar! Det är en enorm björntjänst att som förälder ge upp bara för att man inte orkar med att bråka om det. 

Jag hade dragit in alla pengar, tillslut hade ju hennes kompisar slutat att ge henne cigaretter för hon hade ju aldrig kunnat betala tillbaka. Om hon ville ha något / köpa något som hon behövde (alltså inte cigaretter) så hade jag köpt det åt henne, hon hade inte fått några pengar i sin hand. Sen hade jag haft det så ett tag, plus dragit in en del saker som de ni redan skrivit om. Sen hade hon efter ett bra tag fått lite pengar att röra sig med som hon vill. Om jag märkt att hon trillat tillbaka skulle jag börja om från början igen. 

Tycker ni gett upp alldeles för fort. Ni ska inte ens ge upp om en sån här sak! Kom igen nu! Ni är hennes föräldrar, och ni kanske tycker jag är "taskig" men det är jag inte. Det handlar om en 13 åring, hon ska inte bestämma en sån här sak själv.
  • Anonym (!!!!)
    Anonym (Fel, men kanske rätt) skrev 2017-03-11 01:05:14 följande:

Tråden innehåller en del konstigheter men jag kan inte säga att TS kategoriskt tänker fel även om det är väldigt tidigt att kapitulera och låta en 13-åring röka hemma. Jag har själv tidigare startat två sammanhängande trådar i ämnet.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67082142-later-mina-dottrar-roka-hemma

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73034248-later-mina-tonarsdottrar-roka-hemma

Sett de trådarna innnan men jo ts tänker kategoriskt fel, och du med.... 

Om jag kände dig personligen, tex att du hade varit min syster, hade jag varit djupt besviken på dig. Oerhört dåligt föräldraansvar, känner du det verkligen inte själv?
  • Anonym (!!!!)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-12 00:28:10 följande:

Tror vi är lite inne på samma linje??

Det är bättre att vi vet, men inte köper ut.

Ja det är väldigt tidigt att kapitulera, det vet vi om - inget snack om det.

Nu idag har vi varit ute & gjort saker med familjen & ngr vänner.

Hon fick idag röka med oss närvarande, det var samma vänner som låter sina döttrar röka.

Hon har varit harmonisk hela kvällen, tittat på melodifestivalen, inte kollat mobilen, inte stuckit iväg på "ärenden" = tjuvrökt.

Hon fick gå ut & röka innan hon gick & la sig.

Det är inte bra, men vi kanske kan närma oss henne nu, & få henne att sluta eller iaf. röka mindre.

Det har gått & prata med henne, umgåtts & haft trevligt, allt för 3-4 cigaretter på en em/kväll.

Har inte sett henne så snäll, lugn, kärleksfull & varit ute & borta så lite på evigheter.

Ja fortsättning lär följa...

Närma sig lite?? Ni ska sätta hårt mot hårt direkt! INGA cigaretter! Och om ni själva röker så kanske det är dags att sluta ni också så det inte luktar rök i huset och så det blir svårare för dottern att få tag på cigaretter!

Jag baxnar för varje inlägg du skriver. Helt chockerande att du ens kan resonera som du gör. Dåligt föräldraskap, att hon är harmonisk och lugn har absolut ingenting med saken att göra. Är bara du som försöker rättfärdiga det för dig själv för du vet att du gör fel.

Kom igen nu, du är hennes mamma!

Jag hade anmält er.
  • Anonym (!!!!)
    Morgonkaffe skrev 2017-03-15 21:06:23 följande:

Ja vi är säkert mkt. kompis där har du/ni rätt.

Nu låter vi henne röka fritt obegränsat.

Men endast ute och på sitt rum.

Nu kan vi prata om hur hon ska sluta. Vi sa nu har vi bjudit till, nu är det upp till dig.

En annan fråga, hur fritt får era döttrar vara ute, klädval etc.

Vart sätter ni gränsen?

Nu försöker du bara byta ämne för att försöka lindra ditt egna samvete, försöker intala dig om att ingen förälder är perfekt. Nej ingen förälder är perfekt - Men oavsett någons tider innan de ska vara hemma så förändrar det ALDRIG det faktumet att.du.låter.din.13åring.röka.

Du tillåter din dotter någonting som kommer ge henne konsekvenser resten av livet, du tillåter det för att du inte orkar bråka. Du vet att det inte är okej, det är därför du försöker lindra ditt samvete. "Andra låter sina barn vara ute länge / min dotter sköter skolan" osv osv.

Kom igen. Det förändrar ingenting. Varenda gång som du tillåter din dotter att stoppa en cigarett i sin mun så förstör du hennes kropp och ger henne ett beroende som bara blir svårare och svårare att bli av med. Inte undra på att hon bråkar! Hennes kropp är säkert redan beroende!

Du har redan fått massor av tips på hur du kan och BÖR göra. Nästa gång du ser dig själv i spegeln så tycker jag att du ska fundera över det, istället för att försöka vifta bort det med en massa annat. Att folk skriver så hatiskt är för att det är barnmisshandel och att du tillåter det varenda dag i ditt egna hem.

Redan imorgon bitti så ska alla hennes cigaretter vara slängda, INGA mer cigaretter ska rökas av ditt barn i erat hem, ni ska göra erat yttersta (för ni är hennes föräldrar!!!) för att det ska bli svårare för henne att köpa nya och ni ska sluta komma med undanflykter (min dotter är lugn, hon sköter skolan, men ni andra föräldrar då och blaha blaha som har noll och inget med det här att göra) och verkligen ta det här på allvar!

Folk här inne är chockade över dig ts.
  • Anonym (!!!!)
    Anonym (Rökande tonåring) skrev 2017-03-16 00:44:03 följande:

text

Du är inte den enda som har tampats med ett enormt röksug, och NEJ det är inte lätt. Det är jättesvårt! Men det dina föräldrar gjorde är inte rätt. Du skulle kunna byta ut ordet "cigaretter" mot vilket annat beroende som helst, tex någon annan drog (eller till och med anorexi som man blir "beroende" av på ett annat sätt men skrev med det som ett exempel på något en förälder kan behöva tampas med).  Man får ett beroende, kroppen skriker efter det, och ju längre man håller på destu svårare blir det att sluta. Det värsta man kan göra då som förälder är att ge med sig och ge upp. Man måste som förälder kämpa och kämpa och kämpa och aldrig ge upp, hur stort beroende ens barn än må ha. Och ja det är inte lätt, det är jättesvårt, men det är det enda man ska göra i alla fall. 
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka