Inlägg från: Anonym (Fel, men kanske rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel, men kanske rätt)

Tillåta 13 årig dotter röka

Tråden innehåller en del konstigheter men jag kan inte säga att TS kategoriskt tänker fel även om det är väldigt tidigt att kapitulera och låta en 13-åring röka hemma. Jag har själv tidigare startat två sammanhängande trådar i ämnet.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/67082142-later-mina-dottrar-roka-hemma

http://www.familjeliv.se/forum/thread/73034248-later-mina-tonarsdottrar-roka-hemma

Det är ju helt sjukt hur vissa går på. Det kanske finns vissa frågetecken, men tonåringar har rökt i alla tider och det är nog lite tidigt att gå igång på alla cylindrar. Jag tror det finns betydligt olämpligare föräldrar än TS. Chilla!

Vild mamma skrev 2017-08-01 19:43:33 följande:

Skulle citera och kommentera.. blev visst lite fel

Har en liknande situation och följer tråden med spänning.
    Låter min dotter röka och göra saker som fler i tråden tillåter.
    Vi sitter nu och röker tillsammans. Dottern sköter också idrott och skola utmärkt!

Håller även med om att droger går fetbort!!
    Förstår dock inte sambandet varför det ena måste leda till det andra?

+1
    Vild mamma skrev 2017-09-02 01:08:03 följande:

Tycker som sagt att de precis som jag som låter sina döttrar röka om de vill det gör rätt!

Det underlättar i vardagen för båda parter.
    Jag vet vad min dotter gör, dottern vet att jag vet och slipper smussla och smyga!

Det kan knappast sägas bättre. Varför ens uppmuntra till att ljuga och smyga?
    Anonym (Fia) skrev 2017-08-31 22:56:43 följande:
    Jag är 15 år och har också vissa problem med psykisk ohälsa och har en liknande historia att berätta som du. Hade hört av andra med liknande problem att det var lugnande att röka och började testa för ett drygt år sen. Märkte att det lugnade mig när jag mådde dåligt och på BUP sa de till mina föräldrar att inte nödvändigtvis ta striden om rökningen just nu. Sen dess, det var i våras, får jag röka hemma och mina föräldrar köper mina cigg. Ingen av dom röker förutom mamma som feströker ibland. Fördelen är som sagt att jag blir lugnare av ciggen och nackdelarna är dels att jag röker ganska mycket och att min kondis blivit sämre. Det märks eftersom jag spelar både fotboll och innebandy. Fast plugget går mycket bättre sen jag började röka. Tänker ändå att jag ska sluta när jag blir lite äldre och förhoppnings mår bättre psykiskt.
    Var glad för att du har kloka föräldrar som underlättar din vardag, särskilt om du inte mår så bra. Du skriver att röker ganska mycket, hur mycket är det? Undrar mest eftersom min bonusdotter får ett paket varannan dag som ska räcka till henne.
    Anonym (123456) skrev 2017-09-02 12:24:41 följande:

Hur menar du med att man uppmuntrar med att ljuga och smyga?

Genom att förbjuda uppmuntras ju ungdomen att istället smyga med sin (i detta fall) rökning.
    Lilas skrev 2017-09-05 15:54:07 följande:

Men ni som köper till era barn/bonusbarn röker ni själva?

Mina barn är små men känns helt främmande att jag skulle köpa ut cigaretter till dem när de blir större. Betalar de sina cigg själv eller bekostar ni dem? Annars undrar jag ju hur 13-14 åringar har råd att röka? Kostar väl ändå en del vad jag hört..

Jag köpte inte till mina egna döttrar när de var under 18 men de hade inga problem att få tag i cigg. Däremot köper jag till bonusdottern, som får ett paket varannan dag. Hon betalar en del och en del bjuder jag på. Jag röker, men inte bonustjejens pappa.
Svar på tråden Tillåta 13 årig dotter röka