• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Anonym (Tee)
    Anonym (dora) skrev 2017-01-04 19:35:13 följande:

Så du tänker alltså inte lida för att ni är trångbodda utan låter barnen ta hela smällen? Säger rätt mycket om dig.

Jag tänker med så. Varför ska barnen ta smällen? Är det Ts som är problemet är det ju enkelt även hon som måste anpassa sig.
  • Anonym (dora)

Så ni är två vuxna och fyra barn och ni bor i en femma. Om någon ska ha egna rum så är det de äldre barnen. Om de hade kommit på besök varannan helg skulle man kanske tyckt att de kunde tränga ihop sig i en garderob och inte göra så mycket väsen av sig men nu bor de faktiskt hos er med och det behöver ni anpassa er efter.

Lösning 1) De barn som behöver och vill ha ett eget rum får det. Så länge minstingen bor hos er är det frid och fröjd och de tre äldre barnen får var sitt egna rum. Det är inte självklart vem som ska ha det största och minsta rummet. Du säger att 5-åringen har mycket prylar men har inte 15-åringen det? Var ska hen ha sina saker? Finns det tillräckligt med utrymme i skrubben för att 15-åringen ska kunna ta hem kompisar? Tycker ni ska fundera på barnens behov och fördela rummen efter det. Vid samma behov tycker jag äldsta barnen ska få välja rum.

Lösning 2) Ni flyttar in i skrubben eller ut i vardagsrummet och låter 15-åringen ta ert sovrum eftersom jag tycker det känns orimligt att barn ska behöva ta hela smällen vid trångboddhet. Alternativ 2 känns också vettig ur den aspekten att 3-åringen också kommer behöva eget rum. Då kan hen ta skrubben tills de äldsta flyttar hemifrån.

• smulpaj01
    Anonym (dora) skrev 2017-01-04 19:35:13 följande:
    Så du tänker alltså inte lida för att ni är trångbodda utan låter barnen ta hela smällen? Säger rätt mycket om dig.
    Så länge det inte är ts ungar som tar smällen så spelar det väl ingen roll.........för henne!
  • Anonym (Tee)
    smulpaj01 skrev 2017-01-04 19:51:32 följande:

Så länge det inte är ts ungar som tar smällen så spelar det väl ingen roll.........för henne!

Det är sant. Men hon kan heller inte förvänta sig att alla andra (hennes sambo) ska strunta i hans barn bara för att de inte betyder något för henne. Världen cirkulerar inte kring Ts, även om hon så gärna vill tro det.
  • Anonym (dora)
    smulpaj01 skrev 2017-01-04 19:51:32 följande:

Ja jag vet inte. Skulle själv ha svårt för att bara se på barn lida i mitt hushåll oavsett vems barn det var.

Tycker ts inställning känns rätt oattraktiv. Förstår inte hur mannen inte tycker det är avtändande.
  • MissLiilo

Förstår att det blir jobbigt när ni är så trångbodda, det är ju någon som blir lidande hur ni än gör. En flytt till större boende hade ju varit det bästa men när det inte går måste man bara kompromissa. 

Skulle det kunna fungera att de två äldsta delar rum och ha skrubben som ett neutralt rum med en extra säng eller kanske ett litet skrivbord och fåtölj dit de äldsta kan dra sig tillbaka om syskonet har kompisar på besök eller om de helt enkelt vill få vara i fred en stund. Så kan de två yngsta ha det andra rummet som lekrum. 

• Anonym (Annika)

Hur stort är det minska rummet, som 15-åringen har? Skulle ni kunna få plats med en säng till er där? Då finns det ju tre stora sovrum över - ett vardera till 12- och 15-åringen, samt ett till 3 & 5-åringen.

• Anonym (L)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-04 14:41:53 följande:
    Det var deras mamma som lämnade min sambo
    Hur tror du att dina bonusbarn trivs med dig som styvmamma? Tror du att de känner sig välkomna och hemma hos er?
    Anonym (L) skrev 2017-01-04 21:59:33 följande:
    Hur tror du att dina bonusbarn trivs med dig som styvmamma? Tror du att de känner sig välkomna och hemma hos er?
    Varför tror du att de ogillar mig? eller du kanske känner mig och vet?
    Anonym (Annika) skrev 2017-01-04 20:47:43 följande:

Hur stort är det minska rummet, som 15-åringen har? Skulle ni kunna få plats med en säng till er där? Då finns det ju tre stora sovrum över - ett vardera till 12- och 15-åringen, samt ett till 3 & 5-åringen.

Varför ska två som bor här halvtid ska ha egna rum och vi som bor här jämt ska trängas halva tiden?
    Varför ska min 5 åring inte  kunna ha ett rum och gå undan till?
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?