Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 20:35:41 följande:
Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande.
Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.
Vem anser ni har mest rätt till egna rum?
Jag har läst ganska många kommentarer nu, men jag känner inte riktigt att jag har förstått hur barnen använder sina rum i dagsläget och hur ni nyttjar övriga utrymmen i bostaden.
3-åringen sover hos er, men är tanken att 3-åringen ska flytta in till 5-åringen sedan? Leker 5-åringen över huvud taget i sitt rum? Sover 5-åringen i sitt rum? Leker 3-åringen i 5-åringens rum eller leker 3-åringen och 5-åringen bara i vardagsrummet?
Hur ser 15-åringens krypin ut? Är det en klädkammare utan fönster? Finns det möjlighet att dela av något av sovrummen till "två" rum med hjälp av rumsavdelare, så kan exempelvis 12-åringen och 15-åringen "dela" rum, även om de i praktiken får varsitt rum?
Hur ser vardagsrummet ut? Finns det möjlighet att dela av det, så att ni kan ha en separat sovdel för er vuxna och så kan 15-åringen få ert sovrum? (om det nu bara är så att ni sover i sovrummet. Har ni dator där inne eller på annat vis vistas i sovrummet under dagtid så är ju inte det här möjligt)
Är något av sovrummen tillräckligt stora för att använda som vardagsrum? En lösning kan vara att vardagsrummet delas av till två större rum och att vardagsrummet flyttas till ett sovrum.