• nihka

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Ni delar på ett rum, de två stora delar på ett rum och de två på ett annat och så inreder ni det minsta rummet till studierum för den som vill dra sig dit.

• nihka
    Anonym (L) skrev 2017-01-05 17:26:18 följande:
    Varför ska de som redan förlorat sina föräldrar och sitt fasta hem behöva trängas istället för er som har sin trygga familj jämt?

Varför 5-åringen inte har ett rum att gå undan till beror inte på bonusbarnen, vilket du verkar antyda, utan på att barnets föräldrar helt enkelt inte har planerat för ett eget rum åt alla.
    Men båda bonusbarnen som bor på halvtid har ju egna rum som det är nu. De som så småningom kommer att få dela är de båda barnen som bor på heltid.

Sedan förstår jag inte, skulle eget rum vara ett mått på hur väl man tar hand om sina barn?

• nihka
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 00:34:29 följande:
    Men du tycker ju att vuxna ska få ha sitt samliv ifred. Gäller inte det tonåringar?
    På vilket sätt har två vuxna som delar sovrum med en treåring egentligen "sitt samliv ifred"? 15-åringen har däremot en säng i ett eget rum.
  • nihka
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 01:06:15 följande:
    I en egen skrubb menar du?
    Nej, det menar jag inte. TS kallar det kryp in med en säng och byrå, fönster och en dörr att stänga om sig. Låter som de skulle kunna klara av att knulla där.
  • nihka
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 01:31:48 följande:
    Personen jag svarade tyckte att 15-åringen skulle dela rum med yngre syskon. Tycker det var mindre lämpligt om man har pojkvän som sover över.
    Jag delade också som 15-åring rum med mitt yngre syskon och hade min kille som sov över ibland. Man får anpassa sig.

Den här 15-åringen får väl välja mellan ett litet eget rum eller ett större delat. Låter rimligt tycker jag.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 11:34:01 följande:

Tycker det vore intressant om ts kunde svara på varför inte hon och sambon kan sova i skrubben. Så enkelt då får de stora barnet ett rum var och de små kan dela under några år.

TS har inte nämnt någon skrubb, men om du menar 15-åringens kryp in så antar jag att det är för att en person på halvtid inte behöver mer än dubbelt så stor plats som två personer på heltid och att det inte får plats mer än en säng i det minsta rummet. 
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 12:09:54 följande:
    Fast vuxna människor använder ju inte sovrummet mer än just att sova i. Får väl fixa till så de får en säng därinne. Mer utrymme behövs inte. Det är säkert 150 VM brett iaf
    Inte? Bl a så läser jag och ser på TV i mitt sovrum och så har jag nästan alla mina kläder där.

Det rymdes ju bara en byrå i det lilla rummet. Jag tycker det låter lite trångt för en person på halvtid med ett eget rum hos den andre föräldern, men att två som bor där permanent skulle få in alla sina kläder där låter inte realistiskt. Och att ha en säng för två när man tycker det är trångt för en. Man behöver ju en liten bit golvyta bredvid sängen för att kunna bädda och städa om du inte tänker dig våningssängar för föräldrarna förstås.

Jag förstår faktiskt inte inställningen att vuxna ska kliva tillbaka så fullständigt för barn utan tänker att alla får samsas om det man har. Det innebär att barn till mer välbeställda föräldrar har det bättre materiellt än barn till mindre välbeställda föräldrar, vilket i sin tur kan innebära att alla barn inte har ett eget rum.
  • nihka
    K grrl skrev 2017-01-06 12:10:23 följande:
    Jag har ställt den här frågan tidigare, men är det verkligen ingen som tänker på att en tonåring behöver plats för att sitta och plugga? Eller menar alla att man ska sitta vid köksbordet och bli störd av både vuxna och småsyskon?
    Jag föreslog 2 personer per sovrum och ett rum som studierum åt alla.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 13:07:54 följande:
    Fast jag fattar inte att man inte sätter sina barn i första rummet. Man kan lägga sig i sängen från fotändan det behövs inget utrymme att stå på. Man kan ligga i sängen och läsa. Det är mer om man ska skriva som man behöver yta. Det gissar jag att tonåringen gör mer än föräldrarna. Kläderna behöver man absolut inte ha i sovrummet. Dessutom kan man använda barnens rum de perioder de inte är där.

Barnen är inte ansvariga för den uppkomna situationen, det är de vuxna som är det. Därför är det rimligt att de vuxna gör uppoffringarna, eller gör en plan innan man bestämmer sig för att utöka familjen.
    Så föräldrarna ska ha kvar sina kläder i garderoberna i sitt sovrum och springa in och ut där varje dag och 15-åringen ska bo där när hen kommer och sedan ska alla använda rummet varannan vecka när hen är hos sin mamma?

Jag förstår inte varför NÅGON ska sättas i första rummet. Är vuxna några slags B-lagsmedlemmar i familjen? 15-åringen har redan ett eget rum. Det har också 12-åringen och 5-åringen. De som delar rum är föräldrarna och 3-åringen. Tre i ett rum när alla andra har eget. Alla möjliga förslag har kommit fram, men konstigt nog har ingen föreslagit att 12-åringen och 15-åringen ska byta rum med varandra - bara att 15-åringen och 5-åringen ska göra det samt föräldrarna 

Jag ser inte varför de inte kan ha det som de har det och skulle de flytta runt kan ALLA dela rum med någon och frigöra ett studierum som både barn och vuxna kunde dela på. Det ska inte vara någon UPPOFFRING att dela rum som barn och vuxna gör det hela tiden. Att ha eget rum är ingen mänsklig rättighet utan en extra förmån för de som har råd och plats.
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 13:31:41 följande:
    Det är bara två personresor behöver studera så dekan lika gärna få varsitt rum då.
    Det har de redan. Sätt in en sekretär isf en byrå i 15-åringens rum så är det fixat. Menar du att vuxna aldrig behöver sitta vid ett skrivbord?
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 14:01:48 följande:
    Vuxna delar rum hela tiden...det var det löjligaste argument jag läst. Jag lägger ner. Det går inte att diskutera med en fullblodsegoist som bara ser till föräldrarna.
    Fullblodsegoist som bara ser till föräldrarna? Föräldrarna är TRE personer i ett rum. Tonåringen är ENSAM i ett rum. Jo, diskutera går bra för mig i alla fall, men det innebär ju inte att jag automatiskt kommer att hålla med dig vilket väl är vad du vill.

Ja, föräldrar delar rum hela tiden. EXAKT så är det fast det jobbas skift och snarkas och roddas runt småbarn på samma yta och ingen plats för någon vuxen hobbyverksamhet. Det i sig räcker anser jag. De ska inte dessutom behöva trycka in sig två vuxna personer där en tonåring anser det trångt för gissa vilka fler som kommer om natten och vill dela på den i bästa fall enligt dig 150 cm breda sängen som man får krypa upp i från fotändan? En 3-åring minst och även troligtvis en 5-åring och kanske till och med en 12-åring. 15-åringen som bedömdes behöva ha mer plats för att knulla kan vi nog räkna bort i vuxensängen. Förutom trängseln, tänk dig luften därinne!
  • nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 14:47:23 följande:
    Hahaha kan inte låta bli för du snackar ju omkull dig själv. Om föräldrarna och de gemensamma barnen sover i samma rum, varför ska barnen ha egna rum då? Enklast att de sover hos föräldrarna och leker i vardagsrummet, jag tror att det är så de flesta barn vill ha det. Och de vanliga är att man VILL dela sovrum med sin partner. Det vanliga är inte att tonåringar vill dela rum med syskon.
    Nej, jag snackar inte omkull mig själv utan det är så det ser ut i många familjer, barnen pendlar mellan de egna och föräldrarnas sängar. Har du verkligen inte märkt det som kallar dig Anonym (Mamma)?

Så nu är ditt förslag att 4 personer, 2 vuxna och 2 barn som bor på heltid ska dela på ett gemensamt sovrum medan 2 personer som bor på halvtid ska breda ut sig i varsitt sovrum. Vad kommer härnäst?

För skiftarbetande familjer eller där det jobbas natt är det absolut en fördel att ha tillgång till ett extra sovrum att krypa in till när sovtider krockar. Vill och vill. Tonåringen kanske vill ha en egen loftlägenhet, men tonåringar får anpassa sig efter familjens budget precis som föräldrarna får göra.
  • nihka
    Anonym (***) skrev 2017-01-06 16:22:08 följande:
    Jag har, redan i första inlägget. Jag föreslog att de kunde byta eller turas om (typ ett år i taget då). Men ts har inte kommenterat det förslaget.
    Det tycker jag är bra, för alla möjligheter borde funderas över och inte bara de som innebär att de som bor på heltid får tränga ihop sig på olika sätt.
  • nihka
    Anonym (***) skrev 2017-01-06 16:37:05 följande:
    Den information som också saknas är varför 15-åringen är så missnöjd.

Om krypinet till exempel saknar en ordentlig dörr så förstår jag att hon vill byta och då bör hon nog få göra det. Men om rummet bara är för litet så tror jag andra lösningar är bättre. Speciellt om 3-åringen i något skede ska flytta in hos 5-åringen.

Om det bara ryms en säng och en byrå i rummet så behöver det möbleras om. En loftsäng med skrivbord under är ett jättebra förslag, om taket är för lågt så en högre säng med mycket förvaring under. Sen ett skrivbord och stol istället för byrån.

Om 15-åringen fortfarande vill ha mer utrymme så tycker jag att hon och 12-åringen kan byta. Sedan kan rummen rotera enligt vilket barn som klarar sig bäst med det lilla rummet.
    Kolla här:

">

• nihka
    Påven Johanna II skrev 2017-01-06 17:09:04 följande:
    Familjer med den här sortens problem brukar inte ha råd med sådana möbler. Men ts och/eller hennes man är kanske händiga, vem vet.
    Ja, det var tänkt som inspiration. Det finns budgetlösningar i form av sängskåp och så kan man snickera och sätta upp fiffiga hyllor själv.
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?