• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • nihka
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 01:31:48 följande:
    Personen jag svarade tyckte att 15-åringen skulle dela rum med yngre syskon. Tycker det var mindre lämpligt om man har pojkvän som sover över.
    Jag delade också som 15-åring rum med mitt yngre syskon och hade min kille som sov över ibland. Man får anpassa sig.

Den här 15-åringen får väl välja mellan ett litet eget rum eller ett större delat. Låter rimligt tycker jag.
  • Ess
    Anonym (dora) skrev 2017-01-05 15:15:22 följande:
    Skillnad på behov och önskemål även om de ofta flyter ihop. Ny mercedesbil för en vuxen och eget rum till en tonåring går inte ens att jämföra förstår du väl själv.
    Tonåringen har redan ett rum, men det rummet passar inte henne. Behovet är uppfyllt, men ÖNSKEMÅLET är att byta. 
    Att påstå att hon lider av det är bara tramsigt, hon lider inte ett enda dugg mer än vad jag gör. Men vissa inser inte att ett sk styvbarn kan gnälla utan att lida någon större nöd. Det är alltid per automatik synd om dem och alla andra ska flytta på sig till deras förmån.
  • Ess
    whitestar skrev 2017-01-05 19:05:54 följande:

En gammal pojkvän till mig delade rum med sin syster när han var 16 o hon 12. Funkade bra då dom hade stort rum som dom delade av med en stor bokhylla.jag sov tom över där med han! så jag anser att syskon kan dela rum.däremot tycker jag att dom vuxna ska få ha eget sovrum o ha siTT samliv i fred!speciellt som TS jobbar natt ibland

Min exmake delade också rum med sin syster fram tills hon flyttade hemifrån, först då fick han eget rum. Rummet var dessutom inte speciellt stort.
  • Ess
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 00:34:29 följande:
    Men du tycker ju att vuxna ska få ha sitt samliv ifred. Gäller inte det tonåringar?
    Nej det gäller inte tonåringar. Deras tur kommer när de flyttar hemifrån.
  • Påven Johanna II
    Ess skrev 2017-01-06 08:21:38 följande:
    Tonåringen har redan ett rum, men det rummet passar inte henne. Behovet är uppfyllt, men ÖNSKEMÅLET är att byta. 
    Att påstå att hon lider av det är bara tramsigt, hon lider inte ett enda dugg mer än vad jag gör. Men vissa inser inte att ett sk styvbarn kan gnälla utan att lida någon större nöd. Det är alltid per automatik synd om dem och alla andra ska flytta på sig till deras förmån.
    Å andra sidan inser vissa andra inte att det faktiskt ibland är synd om ett sk. styvbarn och att de verkligen kan lida och inte alltid bara gnäller för att de är bortskämda jävlar som går runt och försurar vuxna kvinnors liv som den satans abortpropaganda en del anser dem vara.

• Brumma
    Påven Johanna II skrev 2017-01-06 09:19:29 följande:

Å andra sidan inser vissa andra inte att det faktiskt ibland är synd om ett sk. styvbarn och att de verkligen kan lida och inte alltid bara gnäller för att de är bortskämda jävlar som går runt och försurar vuxna kvinnors liv som den satans abortpropaganda en del anser dem vara.

Det är väl synd om barn med separerade föräldrar på samma premisser som det är synd om barn med sammanboende föräldrar? Det har inte ngt att göra med att de är "styvbarn" eller inte utan om hur de har det.

Men det är inte MER synd om "styvbarn" bara för att de råkar ha föräldrar som inte lever ihop.
  • Påven Johanna II
    Brumma skrev 2017-01-06 09:55:25 följande:
    Det är väl synd om barn med separerade föräldrar på samma premisser som det är synd om barn med sammanboende föräldrar? Det har inte ngt att göra med att de är "styvbarn" eller inte utan om hur de har det.

Men det är inte MER synd om "styvbarn" bara för att de råkar ha föräldrar som inte lever ihop.
    Det har jag aldrig sagt och verkligen aldrig tyckt.

Hur kommer det sig att du återigen svarar på och lägger dig i inlägg skrivna av mig som inte över huvud taget riktat sig till dig? Det slutar ju alltid med att du hamnar i affekt och påstår en massa saker om mig som helt saknar verklighetsförankring.
  • Anonym (Mamma)
    LisMaria skrev 2017-01-06 00:06:44 följande:

Förstår hur du känner. Har tre egna barn och tre bonusbarn. Ja barn och barn, två av dem är vuxna 18 och 21 år. De bor hos min sambo och mej på heltid. De andra är 11, 12, 13 och 14 år, bor varannan vecka. 18-åringen går i gymnasiet och 22-åringen gör ingenting. Vi trängs allihop i en trea så vardagsrummet är numera sovrum. Där sover alla barnen och 18-åringen. Använd vardagsrummet till sovrum. Antingen för dej och din sambo, egna barnen eller bonusbarnen.

Lycka till.

Inte för att det har med tråden att göra men varför bor alla barnen i vardagsrummet? Har du och din partner varsitt sovrum?
  • Anonym (Mamma)

Tycker det vore intressant om ts kunde svara på varför inte hon och sambon kan sova i skrubben. Så enkelt då får de stora barnet ett rum var och de små kan dela under några år.

• nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 11:34:01 följande:

Tycker det vore intressant om ts kunde svara på varför inte hon och sambon kan sova i skrubben. Så enkelt då får de stora barnet ett rum var och de små kan dela under några år.

TS har inte nämnt någon skrubb, men om du menar 15-åringens kryp in så antar jag att det är för att en person på halvtid inte behöver mer än dubbelt så stor plats som två personer på heltid och att det inte får plats mer än en säng i det minsta rummet. 
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?