• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Miss Skywalker
    Ess skrev 2017-01-06 08:32:17 följande:
    Nej det gäller inte tonåringar. Deras tur kommer när de flyttar hemifrån.
    Om de hade bott väldigt trångt kanske. Skillnaden nu är att det finns egna rum men orättvist fördelade. Den äldsta ska inte ha en liten skrubb medan en 5-åring som inte ens har sina leksaker i sitt rum har ett stort eget och 12-åringen också.
  • Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2017-01-06 11:54:39 följande:

TS har inte nämnt någon skrubb, men om du menar 15-åringens kryp in så antar jag att det är för att en person på halvtid inte behöver mer än dubbelt så stor plats som två personer på heltid och att det inte får plats mer än en säng i det minsta rummet. 

Fast vuxna människor använder ju inte sovrummet mer än just att sova i. Får väl fixa till så de får en säng därinne. Mer utrymme behövs inte. Det är säkert 150 VM brett iaf
  • K grrl
    nihka skrev 2017-01-06 11:54:39 följande:
    TS har inte nämnt någon skrubb, men om du menar 15-åringens kryp in så antar jag att det är för att en person på halvtid inte behöver mer än dubbelt så stor plats som två personer på heltid och att det inte får plats mer än en säng i det minsta rummet. 
    Jag har ställt den här frågan tidigare, men är det verkligen ingen som tänker på att en tonåring behöver plats för att sitta och plugga? Eller menar alla att man ska sitta vid köksbordet och bli störd av både vuxna och småsyskon?
  • LisMaria

När jag flyttade in till min sambo hade äldsta dottern eget rum och det har hon fått behålla även fast hon varken jobbar eller pluggar. Hon har en mor i närheten men vill ej bo hos henne. Jag är allt annat än nöjd med arrangemanget men svårighet att få större bostad och en viss feghet från min sambo och mej att ställa krav på dottern gör så vi är i denna situation.

• LisMaria

Det är svårt att hitta en lösning som passar alla. Men i såna här situationer får vardagsrummet ryka. Man kan använda köket som en gemensam plats. Jag skulle nog låtit de två äldsta ta det största rummet, de två yngsta det mindre. Eller kan man hota med att flytta till en mindre bostad där alla sover i samma rum så får ni det lika jävligt allihop.

• nihka
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-06 12:09:54 följande:
    Fast vuxna människor använder ju inte sovrummet mer än just att sova i. Får väl fixa till så de får en säng därinne. Mer utrymme behövs inte. Det är säkert 150 VM brett iaf
    Inte? Bl a så läser jag och ser på TV i mitt sovrum och så har jag nästan alla mina kläder där.

Det rymdes ju bara en byrå i det lilla rummet. Jag tycker det låter lite trångt för en person på halvtid med ett eget rum hos den andre föräldern, men att två som bor där permanent skulle få in alla sina kläder där låter inte realistiskt. Och att ha en säng för två när man tycker det är trångt för en. Man behöver ju en liten bit golvyta bredvid sängen för att kunna bädda och städa om du inte tänker dig våningssängar för föräldrarna förstås.

Jag förstår faktiskt inte inställningen att vuxna ska kliva tillbaka så fullständigt för barn utan tänker att alla får samsas om det man har. Det innebär att barn till mer välbeställda föräldrar har det bättre materiellt än barn till mindre välbeställda föräldrar, vilket i sin tur kan innebära att alla barn inte har ett eget rum.
  • Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2017-01-06 12:59:26 följande:

Inte? Bl a så läser jag och ser på TV i mitt sovrum och så har jag nästan alla mina kläder där.

Det rymdes ju bara en byrå i det lilla rummet. Jag tycker det låter lite trångt för en person på halvtid med ett eget rum hos den andre föräldern, men att två som bor där permanent skulle få in alla sina kläder där låter inte realistiskt. Och att ha en säng för två när man tycker det är trångt för en. Man behöver ju en liten bit golvyta bredvid sängen för att kunna bädda och städa om du inte tänker dig våningssängar för föräldrarna förstås.

Jag förstår faktiskt inte inställningen att vuxna ska kliva tillbaka så fullständigt för barn utan tänker att alla får samsas om det man har. Det innebär att barn till mer välbeställda föräldrar har det bättre materiellt än barn till mindre välbeställda föräldrar, vilket i sin tur kan innebära att alla barn inte har ett eget rum.

Fast jag fattar inte att man inte sätter sina barn i första rummet. Man kan lägga sig i sängen från fotändan det behövs inget utrymme att stå på. Man kan ligga i sängen och läsa. Det är mer om man ska skriva som man behöver yta. Det gissar jag att tonåringen gör mer än föräldrarna. Kläderna behöver man absolut inte ha i sovrummet. Dessutom kan man använda barnens rum de perioder de inte är där.

Barnen är inte ansvariga för den uppkomna situationen, det är de vuxna som är det. Därför är det rimligt att de vuxna gör uppoffringarna, eller gör en plan innan man bestämmer sig för att utöka familjen.
  • Anonym (Griniga bonusmorsor)
    Ess skrev 2017-01-06 08:27:34 följande:
    Min exmake delade också rum med sin syster fram tills hon flyttade hemifrån, först då fick han eget rum. Rummet var dessutom inte speciellt stort.
    Det är inte normalt att tonårspojkar/tonårsflickor delar rum med syskon av motsatta könet. Finns utrymme för att något barn ska ha eget rum så används sunda förnuftet. Dvs äldst får störst/eget först. På så sätt blir det rättvist inom familjen. En dag flyttar den stora ut och den lilla får rummet.
  • nihka
    K grrl skrev 2017-01-06 12:10:23 följande:
    Jag har ställt den här frågan tidigare, men är det verkligen ingen som tänker på att en tonåring behöver plats för att sitta och plugga? Eller menar alla att man ska sitta vid köksbordet och bli störd av både vuxna och småsyskon?
    Jag föreslog 2 personer per sovrum och ett rum som studierum åt alla.
  • Anonym (Mamma)
    nihka skrev 2017-01-06 13:25:57 följande:

Jag föreslog 2 personer per sovrum och ett rum som studierum åt alla.

Det är bara två personresor behöver studera så dekan lika gärna få varsitt rum då.
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?