• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • elyse
    UnderbaraLillaÄlskadeJag skrev 2017-01-04 01:28:39 följande:

Hade aldrig någonsin valt att sova i en obekväm bädddsoffa om jag ska sova i den 365 dagar om året

Inte jag heller. Jag hade köpt en bekväm sådan.
  • Anonym (Maja)

Att två av barnen bor varannan vecka tycker jag är totalt irrelevant i sammanhanget. Det vore skillnad om det vore varannan helg men nu är ert boende varnets hivudboende likanycket som mammans, så den aspekten tycker jag man kan lyfta bort helt och hållet när man diskuterar detta.

Så då handlar det mer om vem som har meat behov av 15-åringen eller 5-åringen.

Det privata krypin som 15-åringen har - går det att. Stänga om sig där - tillsmmans med dator eller kompis? Det tycker jag är det viktigaste för en 15-åring som har stort behov av att få ha ett privatliv.

Om krypinet inte tillåter detta skulle jag ge 15-åringen det större rummet.

• Anonym (Maja)

Om ni gör ett eget specialbygge - skulle du och mannen få plats i skrubben i så fall?

För om det vore möjligt vorde det helt klart min lösning.

• Anonym (dora)
    Anonym (Maja) skrev 2017-01-04 06:48:18 följande:

Om ni gör ett eget specialbygge - skulle du och mannen få plats i skrubben i så fall?

För om det vore möjligt vorde det helt klart min lösning.

Borde funka med våningssäng.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (dora) skrev 2017-01-04 08:01:19 följande:

Borde funka med våningssäng.

Jag antar att du är ironisk?

Jag vet väldigt många v/v-mammor som har sin säng i vardagsrummet för att barnen ska få egna rum så att man som vuxen gör vissa uppoffringar anser jag inte vara konstigt. Våningssäng för två vuxna är dock på fel sida av min gräns.
  • nevermind
    Frontline skrev 2017-01-03 23:52:08 följande:
    Fast dom barnen som bor där på heltid varför ska dom ha mindre rum för bara för dom är yngre?

Simsalabim trosorna försvinn :)
    För att de inte onanerar..?
  • Anonym (Enkelt)
    nevermind skrev 2017-01-04 08:18:32 följande:
    För att de inte onanerar..?
    Inte har pojk/flickvän och massa kompisar så dom behöver ett privatliv!

15 åringen har enormt mycket större behov av eget rum än en 5 åring! Låt 5 åring sova i våningssäng i skrubben och ha sina leksaksförvaring under sängen. Leker gör ju hen i V-rummet.
  • Anonym (H)

Ni tar skrubben, 15 åringen får eget sovrum. 5 åringen och 3 åringen delar rum (där kan ni även ha era kläder) perfekt!

• Anonym (Ålder går först)

Givetvis ska de två största barnen ha varsina rum och de största rummen. Som tonåring har man behov av avskildhet och utrymme för kompisar och flickvänner/pojkvänner. 15-åringen flyttar om några år och då blir ett rum ledigt. Dessutom är det helt vansinnigt att resonera att bara för att man bor heltid så ska man inte ha ett eget rum. Inte nog med att man fått sin familj splittrad och man är tvungen att ha två hem. Man ska dessutom inte få ett ordentligt rum?! Nä fy. Splittrat man tillvaron för barnen får man se till att kompensera det big time. De två minsta har det bra med ett tryggt hem och båda sina föräldrar på heltid. De kan ha skrubben eller en lekhörna. Köper ni en bäddsoffa till vardagsrummet kan ni vuxna sova där så får ni ett rum till ledigt.

• Anonym (Ålder går först)

*bara för att man inte bor heltid skulle det stå

Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?