Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 20:35:41 följande:
Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande.
Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.
Vem anser ni har mest rätt till egna rum?
Skulle vilja påstå att 15-åringen har mest "rätt" till eget rum.
Tänk tillbaks till tiden då du var 15, så tror jag du kan hålla med om att privatlivet var väldigt uppskattat då. Det handlar bara om varannan vecka, kan ni inte låta dom kompromissa själv? Själv (yngst av 3) delade jag rum med min bror medan syrran fick eget rum. Det var jobbigt då detta var tiden då puberteten kickade igång för både mig och min bror, och det blev en hel del tjafs.
Har 5-åringen alla leksaker i vardagsrummet ändå så kan hon/han väl ha ett mindre sovrum, då det bara handlar om ca 3-6 år tills 15-åringen skaffar sig något eget. Vid den tiden, om det nu dröjer 6 år, lär ju 5-åringen vara 11 så då blir det perfekt att få ett större rum igen.
Det handlar ju bara om varannan vecka, och jag är säker på att om du/ni pratar med barnen så kan ni säkert komma fram till en lösning.