• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Frontline
    Colourfulrainbow skrev 2017-01-04 00:12:30 följande:
    Jag fattar inte hur din man kan acceptera detta. Hur kan man låta en femtonåring sova i ett utrymme stort som en garderob? Jag minns att när jag var femton hade jag kompisar hemma hos mig hela tiden. Hur tar hon hem vänner? Hon bor alltså hos er 26 veckor om året och ni ordnar inte ett vettigt rum åt henne? Ansvaret ligger egentligen inte på dig, utan hennes pappa borde se till att hon känner sig välkommen. Att dela rum med ett yngre småsyskon funkar väl ett tag, men när barnen kommer upp i ålder bör de få egna rum.
    Bör och bör?
    Allt handlar väl om ekonomi med eller hur?
    Finns det inte pengar till ett hus på 400  kvadrat så får man fan ta till vara på utrymmet som finns...
    Sen är det väl inte sagt att barnet plus kompisar måste sitta i just det rummet när dom är där, det är ju bara ett rum där dom sover.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • elyse

Era små får dela rum (om 3-4 år bor inte 15-åringen hos er längre). En våningssäng, kanske? Och när lilla är trygg med att sova hos sitt syskon behöver inte ni föräldrar eget sovrum utan kan sova i bäddsoffa. Det handlar som sagt om 3-4 års bekvämlighet, men att bevara relationen till det äldsta barnet.

• Anonym (Sara)
    Anonym (dora) skrev 2017-01-03 21:59:49 följande:

Men flytta ut i vardagsrummet då istället för att parasitera på dina stackars trångbodda bonusbarn.

Uppfattar jag det rätt att 12-åringen inte har något egen krypin alls? Var sover hen? I en utdragslåda? Badkaret? Madrass i köket? Tältar han ute på gården?

Men lär dig läsa trådstarten åtminstone innan du ska komma med konstiga kommentarer.

12-åringen har EGET RUM, står ju klart och tydligt i trådstarten!
  • sagaceline

Det finns alltså två rum till 4 barn. Enkelt. Tjejerna delar rum och killarna delar rum. :)

• UnderbaraLillaÄlskadeJag
    Miss Skywalker skrev 2017-01-03 22:50:37 följande:

Varför har 12-åringen eget rum men 15-åringen bara en skrubb? En 15-åring har större behov av eget rum än en 5-åring..

Min sextonåring fick välja rum i huset och valde det minsta. Och vad ska man med stort rum till när man inte har leksaker som tar plats likt tågbana osv
  • Anonym (En tanke..)

Om det då är en 3årig pojke och en 15årig tjej, en 12årig tjej och en 5årig tjej. Anser du fortfarande att det är bäste lösningen?
    Nu har jag ingen som helst aning om konstellationen, kan ju vara 4tjejer också, jag har ingen aning.
    Men jag förstår din tanke så rackar inte ner på den. Ville bara komma med tillägg att det kanske inte är så enkelt alltid :)

sagaceline skrev 2017-01-04 01:10:14 följande:

Det finns alltså två rum till 4 barn. Enkelt. Tjejerna delar rum och killarna delar rum. :)

• UnderbaraLillaÄlskadeJag
    elyse skrev 2017-01-04 00:43:44 följande:

Era små får dela rum (om 3-4 år bor inte 15-åringen hos er längre). En våningssäng, kanske? Och när lilla är trygg med att sova hos sitt syskon behöver inte ni föräldrar eget sovrum utan kan sova i bäddsoffa. Det handlar som sagt om 3-4 års bekvämlighet, men att bevara relationen till det äldsta barnet.

Hade aldrig någonsin valt att sova i en obekväm bädddsoffa om jag ska sova i den 365 dagar om året
  • Miss Skywalker
    UnderbaraLillaÄlskadeJag skrev 2017-01-04 01:26:23 följande:
    Min sextonåring fick välja rum i huset och valde det minsta. Och vad ska man med stort rum till när man inte har leksaker som tar plats likt tågbana osv
    Fast nu var det ju inte ett litet rum, det är inget rum öht, bara en säng, byrå och knappt något golv att röra sig på. Dessutom trivs hon inte med det..
  • Längtar efter nr3
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 20:35:41 följande:

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

Med tanke på att dom äldre spenderar halva tiden hos er så skulle jag anse att dom behöver ett eget rum, i den åldern har man ju också perioder när man vill kunna gå undan, vara med vänner, snart kanske en pojkvän/flickvän kommer in i bilden för den äldsta och det kan vara skönt att få gå undan och kramas&prata ensamt(även om jag nog tyckt att dörren skulle vara öppen, haha men det är min tanke så inte allt för mycket händer).
    Min snart 5åring vill själv dela rum med sitt småsyskon. Sen vid 3&5år så vill dom nog helst leka där föräldrarna är så jag kan tycka att leksakerna är ute i vardagsrummet eller skrubben och dom får hämta ut i vardagsrummet och städa in i skrubben i slutet av dagen. Dom två små delar på ett rum(det som 5 förslagsvis har nu) 12åringen får behålla sitt för att inte röra till det i onödan för denne. Ni flyttar ut eran säng i skrubben eller vardagsrummet beroende på vart den får plats. Får inte sängen plats så får ni skaffa bäddsoffa. 15åringen får erat sovrum dom åren det nu kan gälla innan det är dags för flytt.
    Det är så jag tycker vore bäst. Sen kanske rumsfördelningen blir fel utifrån golvyta för 3&5åringen. Kan ju vara att erat sovrum var bättre för dom och då tar man ju såklart det. Det vet ju bara ni som vet hur stora dom olika rummen är.
    Men helt klart anser jag att en 15åring behöver eget rum den tid hon är hos er.

Sen förstår jag att det kanske inte känns ju att som par bo i vardagsrummet, men i min åsikt har jag det betydligt hellre så än att barnen ska få för lite utrymme. Barn ska i ALLA lägen känna sig älskade, värdefulla och känna att ni försöker tänka på deras bästa. Med alla hormoner som flyger runt i den ålder, eventuella läxor som behöver göras, vänner som ska kunna umgås med så behövs det ett eget rum som är större än en skrubb där enbart sängen får plats.
    Sen är det möjligt att inte alla barnen blir nöjda, men man får förklara hur man tänkt, säga att självklart vill man att dom ska vara där och trivas och därför har man nu kommit på den lösning man har (oavsett vilken lösning ni nu väljer).

Oavsett hur det blir så önskar jag lycka till.
  • stor grön drake
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:28:27 följande:

Det knappt någon golvyta, från fönstret tills sängen är det inte en en halv meter. 

Låter ungefär som det rum jag är uppväxt i. Enda barnet. Bor man trångt så bor man.
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?