• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Anonym (Mia)

Jag håller med anonym(!). Med tillägget att man kan titta på hur 15 -och 12-åringen bor hos den andra föräldern. Har 15-åringen större rum där? Så det inte är ett krypin där med och hon aldrig kan ta hem kompisar. Egentligen skulle ni behöva större bostad, 15åringen bor hemma minst 4år till och småbarnen växer.

• Anonym (KB)

Så en 15-åring ska inte få ha ett eget rum där hon kan ta hem kompisar, HEMMA hos sin pappa för att hon bara bor där varannan vecka??
    Kanske borde man tänka sig för innan man skaffar barn i nya relationer om man inte har råd med husrum till dem som redan finns.

Är det underligt att barn och ungdomar mår dåligt i dag med alla dessa bonusföräldrar som önskar att de inte fanns??
    Fy fan säger jag bara!!

• nevermind
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:08:40 följande:
    Det är så jag känner. Båda bonusbarnen har egna rum hos deras mamma
    Men för i helvete?! De är lika mycket barn som de andra barnen. Inte deras fel att de inte kan bo varje vecka i samma rum.
  • Anonym (A)

Har 15-åringen någon plats att göra läxor hos er?

En möjlighet är att sätta in en loftsäng i 15-åringens lilla rum, så frigörs golvutrymme. Under loftsängen skapas då plats för t.ex. ett litet bord. 

Anonym (***) skrev 2017-01-03 21:13:13 följande:
    Varför vill 15-åringen ha ett större rum?

Hennes egna krypin, hur ser det ut, har det dörr, fönster, lite golvyta eller hur är det utformat?

Kan hon och 12-åringen byta?
    Det knappt någon golvyta, från fönstret tills sängen är det inte en en halv meter. 
    nevermind skrev 2017-01-03 21:26:38 följande:
    Men för i helvete?! De är lika mycket barn som de andra barnen. Inte deras fel att de inte kan bo varje vecka i samma rum.
    Dom vägrar dela rum och båda barnen gaddar ihop sig och tycker att dom som bor här varannan vecka ska ha egna rum men inte dom som bor här heltid
  • hammarhajen

En 15-åring har större behov av eget rum än en 5-åring. Förstår inte alls resonemanget att de har egna rum hos mamman - de bor ju lika mycket hos er. Det är lika mycket deras hem som dina biologiska barns hem. Det är de stora barnen som måste leva med sina föräldrar på olika håll och flytta mellan boendena för att få träffa dem lika mycket. Era barn har lyxen att få bo med BÅDA sina föräldrar jämt. 

Men om tanken är att 5-åringen och 3-åringen ska dela snart behöver väl de det större rummet kanske.. 

• Anonym (vard)

Annars kan ju barnen få sovrummen och ni vuxna skaffa bäddsoffa.

• Anonym (L)

Jag tycker att alla barn som vill har lika mycket rätt till eget rum.

Det är kanske lätt (särskilt som bonusförälder?) att tänka att barnen som inte bor hos er på heltid skulle ha mindre rätt till eget rum, men som skilsmässobarn ber jag dig att försöka sätta dig in i dessa barns situation. Hur roligt är det att först råka ut för en skilsmässa och sedan bli undanskuffad av sin styvförälder till förmån för dennes egna barn? Jag har själv upplevt det och det är ingen erfarenhet jag önskar någon...

Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?