• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Enkelt) skrev 2017-01-03 21:05:14 följande:

15 åringen ska självklart ha det större rummet eftersom 5 åringen inte har samma behov som en på 15!

Du måste driva? Är det någon som inte behöver större utrymme så är det tonåringen.
  • Anonym (tjat och gnat...)
    Anonym (B) skrev 2017-01-03 21:04:58 följande:

15 åringen som inte bor hos er på heltid, behöver väl inget eget rum?

Det är så jag känner. Båda bonusbarnen har egna rum hos deras mamma
  • Fiona M
    Påven Johanna II skrev 2017-01-03 21:06:29 följande:

Ja, det är ju jävligt det där, att de vill vara med sina pappor och sluka utrymme, livsluft och pengar.

(y)
  • Anonym (***)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:08:40 följande:
    Varför vill 15-åringen ha ett större rum?

Hennes egna krypin, hur ser det ut, har det dörr, fönster, lite golvyta eller hur är det utformat?

Kan hon och 12-åringen byta?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (B) skrev 2017-01-03 21:04:58 följande:

15 åringen som inte bor hos er på heltid, behöver väl inget eget rum?

Tänk om biomamman skulle resonera likadant..? Att 15-åringen bor ju inte heltid hos varken mamma eller pappa, så varför skulle hon ha eget rum i något av hemmen!?

--

Jag tänker att ju äldre man är desto större är behovet av eget rum. Ge 15-åringen och 12-åringen rummen. Låt det lilla krypinet bli 5-åringens och gör en lekhörna i vardagsrummet.

Om 4 år slutar 15-åringen gymnasiet och flyttar förmodligen hemifrån, då kan 5-åringen (då 9) och 3-åringen (då 7) dela rummet tills 12-åringen (då 16) flyttar hemifrån.

Det är ju ändå först i 11-12årsåldern barn får ett behov av eget rum. Min erfarenhet är att innan dess leker ändå bara barnen i vardagsrummet.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:08:40 följande:
    Men de bor ju inte heltid någonstans, och att de har rum hos mamma ändrar ju inte faktumet att de även bor och behöver egna rum hos pappa. Dessa barn har två hem, inte ett "riktigt" hem och ett "låtsas"hem. Sluta låtsas som att ert hem inte är minst lika viktigt för dem!
  • Anonym (biobonus)

Jag hade gett som alternativ det lilla krypinet eller dela med 12 åringen och på såvis ha större ytor. Detta oavsett om det varit bio eller bonusbarn.

Här har bonusen (trots vh) blivit prioriterad att ha eget rum då han är mycket äldre än våra gemensamma.

Så två av våra gemensamma delar. De är tjejer och i samma ålder (skiljer 2 år mellan dem).

Hade bonus varit i samma ålder som vår äldsta son hade han inte fått eget rum då han är här så lite tid i jämförelse med de andra barnen men nu är det som det är. Våra tjejer är inte alltid glada i att dela rum och de slipper göra det först när bonusbarnet skaffar eget boende.

• Anonym (Haha)

Men chilla ner, alla ni som attackerar ts. Att hon tycker stt hennes barn har större rätt till rummet betyder inte att hon behandlar bonusbarnen dåligt.

Vi har inte heller rum till alla och även här blev det äldsta som fick "kryp-inet", för att hon helt enkelt inte har samma behov av massa golvyta som de andra.

• Carambolan

Risken är väl stor att 15-åringen inte vill bo med er snart. Mina föräldrar skiljdes när jag var 12 och först fanns mitt rum kvar hos pappa. Sen flyttade bonusar in vv och då fick jag dela rum med mitt syskon. Sen flyttade pappa och nya frun till hennes gamla bostad istället och där hade bonusarna varsitt rum (nu boendes på heltid) medan jag och syrran fick en bäddsoffa i vardagsrummet. Tog inte många månader innan jag inte ens kom varannan helg längre.

• Anonym (J)

Håller med.

Anonym (Vera) skrev 2017-01-03 21:14:58 följande:
    Tänk om biomamman skulle resonera likadant..? Att 15-åringen bor ju inte heltid hos varken mamma eller pappa, så varför skulle hon ha eget rum i något av hemmen!?

--

Jag tänker att ju äldre man är desto större är behovet av eget rum. Ge 15-åringen och 12-åringen rummen. Låt det lilla krypinet bli 5-åringens och gör en lekhörna i vardagsrummet.

Om 4 år slutar 15-åringen gymnasiet och flyttar förmodligen hemifrån, då kan 5-åringen (då 9) och 3-åringen (då 7) dela rummet tills 12-åringen (då 16) flyttar hemifrån.

Det är ju ändå först i 11-12årsåldern barn får ett behov av eget rum. Min erfarenhet är att innan dess leker ändå bara barnen i vardagsrummet.
Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?