• Anonym (tjat och gnat...)

Vilka barn har mest rätt till egna rum?

Har två barn äldsta är 5 år och har eget rum och yngsta är 3 år och sover inne hos mig och sambon fortfarande. 
    Varannan vecka bor mina bonusbarn hos oss och 15 åringen har ett litet kryp in bara med en säng och en byrå inget utrymme alls och 12 åringen har eget rum.
    Nu vill 15 åringen byta rum med min 5 åring för hon anser att 5 åringen har alla leksaker i vardagsrummet (som visserligen är sant) men han även mycket saker på sitt rum.

Vem anser ni har mest rätt till egna rum?

• Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?
  • Påven Johanna II
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:28:27 följande:
    Det knappt någon golvyta, från fönstret tills sängen är det inte en en halv meter. 
    Vad gött. En riktig Harry Potter-skrubb med andra ord. Vad konstigt att hon är missnöjd med ett så härligt rum. Galet. Bortskämd och otacksam, typiskt "första-kullens-skitungar", har det för bra helt enkelt.
  • Anonym (L)

Ett tips är annars att utöka antalet rum i huset efter antalet barn genom att sätta upp väggar i exempelvis vardagsrummet, det största sovrummet eller en hall.

• Anonym (Enkelt)

Du och sambon får sova i vardagsrummet, era gemensamma delar på ert sovrum, bonusbarnen får varsitt eget rum och städskrubben blir lekhörna!

• Anonym (J)

Exakt, tänkte på det också.

Anonym (vard) skrev 2017-01-03 21:31:08 följande:

Annars kan ju barnen få sovrummen och ni vuxna skaffa bäddsoffa.

Alla barn ska egentligen ha rätt till egna rum eller åtminstone dela ett riktigt rum, om de är i passande ålder.

Om ni flyttar ut till vardagsrummet och era gemensamma barn delar rum så har ni löst problemet och alla barn har egna rum.

Jag själv bor i en 3-a, mina barn har varsitt eget rum pga olika ålder ock kön. Jag själv sover i vardagsrummet där jag har gjort en jättemysig krypin. Nu har jag ingen partner, men även om jag hade en så skulle jag inte se något problem med det.

Vi kan inte dela av vardagsrummet alls... vi bor som sagt väldigt trångt 

• Anonym (dora)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 20:57:26 följande:

Intre råd

Varför skaffar ni barn när ni inte har råd?? Hoppas verkligen inte ni skaffar fler barn.
    Anonym (dora) skrev 2017-01-03 21:54:20 följande:
    Varför skaffar ni barn när ni inte har råd?? Hoppas verkligen inte ni skaffar fler barn.
    var väl mest jag som ville ha egna biologiska 
  • Anonym (dora)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:51:22 följande:

Vi kan inte dela av vardagsrummet alls... vi bor som sagt väldigt trångt 

Ni kan skaffa bäddsoffa och själva sova i vardagsrummet och låta era stackars trångbodda barn dela på sovrummen. Ålder ger förtur till eget rum eftersom behovet av egen sfär ökar med åldern. Låt de två äldsta barn ta de minsta sovrummen (eftersom de får egna rum) och låt de två yngsta dela på det största. Den mest hållbara, rimliga och rättvisa lösningen.
  • Anonym (dora)
    Anonym (tjat och gnat...) skrev 2017-01-03 21:56:36 följande:

var väl mest jag som ville ha egna biologiska 

Men flytta ut i vardagsrummet då istället för att parasitera på dina stackars trångbodda bonusbarn.

Uppfattar jag det rätt att 12-åringen inte har något egen krypin alls? Var sover hen? I en utdragslåda? Badkaret? Madrass i köket? Tältar han ute på gården?
  • Anonym (Thea)

Lite känns det ju som att från 13 och uppåt Tillbringar dom ändå all tid i sängen och behöver inte så stort utrymme.... Men en skrubb är ju ändå lite väl smått... Har ni överhuvudtaget tittat på annat boende? Är ert rum störst.. Ni "sover" ju verkligen bara på rummet och skulle kanske kunna byta till er ett mindre så att 15 och 12 kan dela på ett större... Eller att 5 åringen och 12 el15 åringen delar på ett rum men när de större är hos er får 5 åringen bo i skrubben.. Men det förut sätter att ni kan hitta en bra förvaring på rummet så 5 åringen leksaker går att "gömma" undan

Svar på tråden Vilka barn har mest rätt till egna rum?