• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Monchichi

Nykär15: Wow, det var en rejäl samling det! Måste börja kolla upp i vilka livsmedel man kan hitta det.

• Nykär15
    Monchichi skrev 2017-02-16 14:12:05 följande:

Nykär15: Wow, det var en rejäl samling det! Måste börja kolla upp i vilka livsmedel man kan hitta det.

Japp! Jag äter bra varierad kost, men orkar inte ha stenkoll på vad som är vad i och hur mycket som jag måste äta av det/dag osv. Så jag äter tabletterna för att det är enkelt. Visst kostar det en del men hoppas det är värt det i slutändan Glad
  • Too tiki

Tack för stöttning allihop det värmer ska ni vetaHjärta 

Den lilla ville tyvärr inte stanna kvar så nu får vi börja om och hoppas på att det inte ska ta allt för lång tid innan vi får ett pluss igen :( Nu har jag åkt till min väninna neråt landet för att koppla av och imorgon kommer min man hit och då tar vi in på hotell i Gbg så vi kan rå om varandra. Resan till min väninna var planerad sen långt tillbaks och hon är också den som hjälpte oss att få tag på Pergo...och inte minst, helt underbar på att stötta när jag varit som mest nere :)

Någon frågade vad för hjälpmedel, vitaminer mm vi använder och här är min "lista":

Multivitamin
    Denna månad har jag tagit 3 kapslar Q10 per dag
    B-vitaminer och folsyra i hög dos
    Magnesium
    Denna månaden började jag ta en msk kallpressad vetegroddsolja per dag (urk)
    1/3 albyl minor (har samma effekt som trombyl)
    Denna månad åt jag inositol fram till ÄL
    Bidrottningsgele fram till +
    Progesteronkräm har jag använt tidigare men denna månad använde jag progesteron vagitorier för min lutealfas är för kort.

Vetergoddsoljan ska vara bra för slemhinnan och det är väl för e-vitaminet så ev. börjar jag äta tabletter med e-vit istället för oljan smakar blääää. Bidrottningsgelen sägs vara bra för äggkvalitén. Har ingen aning om det stämmer men tänkte att det kan väl aldrig skada :)

Sen äter jag Levaxin då jag opererat bort min sköldkörtel. Kalcium äter jag också då mina bisköldkörtlar blev totalt förstörda vid op. Extra D-vitamin då mitt värde låg på 11 i höstas (rekommenderat värde på fertilitetsklinikerna är minst 100).

Jag har använt vanliga ÄL stickor fram till denna månad då jag investerade i en fertilitetsmonitor. Stickorna måste jag använda för att ha koll på när ÄL varit så jag inte stör ÄL när jag börjar ta progesteron. Sen tempar jag och med hjälp av tempen insåg jag att jag inte har ägglossning varje månad. Pga utebliven ÄL fick ju hjälp i Danmark med perogotime. Imorgon börjar jag dubbeldos av Letrozol och hoppas på att det har lika bra effekt.

En hel del jag stoppat i mig denna månad, men iom att jag lyckades bli gravid nu så vågar jag inte utesluta något av det :)

Nu ska jag försöka läsa igenom alla inlägg som skrivits här sen jag var inne här sist. Kramar till er alla och ge inte upp Hjärta

• HoppasPåEnTill

Jag tar:

Q10

Multivitamin

D-vitamin

Magnesium

Omega-3

Inositol

Vitex

Apriforce

Den här cykeln har jag också tagit Pergotime cd 5-9.

Nu väntar jag på ÄL.

• Too tiki
    HoppasPåEnTill skrev 2017-02-16 16:50:41 följande:

Jag tar:

Q10

Multivitamin

D-vitamin

Magnesium

Omega-3

Inositol

Vitex

Apriforce

Nu väntar jag på ÄL.

Funderade också på att ta Vitex men hörde att man inte bör ta det samtidigt som man tar pergo el. letrozol, har du hört något om det?
  • Milou3
    Too tiki skrev 2017-02-16 16:36:41 följande:

Tack för stöttning allihop det värmer ska ni veta 

Den lilla ville tyvärr inte stanna kvar så nu får vi börja om och hoppas på att det inte ska ta allt för lång tid innan vi får ett pluss igen :( Nu har jag åkt till min väninna neråt landet för att koppla av och imorgon kommer min man hit och då tar vi in på hotell i Gbg så vi kan rå om varandra. Resan till min väninna var planerad sen långt tillbaks och hon är också den som hjälpte oss att få tag på Pergo...och inte minst, helt underbar på att stötta när jag varit som mest nere :)

Någon frågade vad för hjälpmedel, vitaminer mm vi använder och här är min "lista":

Multivitamin

Denna månad har jag tagit 3 kapslar Q10 per dag

B-vitaminer och folsyra i hög dos

Magnesium

Denna månaden började jag ta en msk kallpressad vetegroddsolja per dag (urk)

1/3 albyl minor (har samma effekt som trombyl)

Denna månad åt jag inositol fram till ÄL

Bidrottningsgele fram till +

Progesteronkräm har jag använt tidigare men denna månad använde jag progesteron vagitorier för min lutealfas är för kort.

Vetergoddsoljan ska vara bra för slemhinnan och det är väl för e-vitaminet så ev. börjar jag äta tabletter med e-vit istället för oljan smakar blääää. Bidrottningsgelen sägs vara bra för äggkvalitén. Har ingen aning om det stämmer men tänkte att det kan väl aldrig skada :)

Sen äter jag Levaxin då jag opererat bort min sköldkörtel. Kalcium äter jag också då mina bisköldkörtlar blev totalt förstörda vid op. Extra D-vitamin då mitt värde låg på 11 i höstas (rekommenderat värde på fertilitetsklinikerna är minst 100).

Jag har använt vanliga ÄL stickor fram till denna månad då jag investerade i en fertilitetsmonitor. Stickorna måste jag använda för att ha koll på när ÄL varit så jag inte stör ÄL när jag börjar ta progesteron. Sen tempar jag och med hjälp av tempen insåg jag att jag inte har ägglossning varje månad. Pga utebliven ÄL fick ju hjälp i Danmark med perogotime. Imorgon börjar jag dubbeldos av Letrozol och hoppas på att det har lika bra effekt.

En hel del jag stoppat i mig denna månad, men iom att jag lyckades bli gravid nu så vågar jag inte utesluta något av det :)

Nu ska jag försöka läsa igenom alla inlägg som skrivits här sen jag var inne här sist. Kramar till er alla och ge inte upp 

Och jag som inte känner någon smak alls av vetegroddsoljan :) annan sort eller fel på mina smaklökar.

Hört fler som blivit gravida efter ätit Bidrottningsgele men inget jag kan äta pga pollenallergi.
  • Milou3
    HoppasPåEnTill skrev 2017-02-16 16:50:41 följande:

Jag tar:

Q10

Multivitamin

D-vitamin

Magnesium

Omega-3

Inositol

Vitex

Apriforce

Nu väntar jag på ÄL.

Vad är och gör inositol?

Vitex? Är det munkpeppar?
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-16 17:02:41 följande:
    Och jag som inte känner någon smak alls av vetegroddsoljan :) annan sort eller fel på mina smaklökar.

Hört fler som blivit gravida efter ätit Bidrottningsgele men inget jag kan äta pga pollenallergi.

Den smakar väl inte så mkt men jag har väldigt svårt för att svälja oljan (får kväljningar). Ska kolla efter kapslar istället alt. ta e-vit och omega för det är tydligen det vetegroddsolja innehåller.

Inositol är ett b-vit (har för mig B 9) och ska vara bra för äggcellerna www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/inositol-500mg-50-kapslar

Synd att du inte kan ta bidrottingsgele pga din allergi :(

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-02-16 17:04:06 följande:
    Vad är och gör inositol?

Vitex? Är det munkpeppar?
    Glömde skriva att Vitex. är munkpeppar och det rekommenderas tydligen av fertilitetsklinker i Tyskland. Jag tänkte börjat med det denna månad men efter att jag läste att man inte ska ta det ihop med pergo el. lertozol avstod jag. Vet inte varför, men antar att de kan störa ut varandra då vitex också påverkar hormonerna.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-02-16 08:59:41 följande:

Jag äter följande och alla i tablettform varje kväll:

Folsyra
    Multivitamin (behövs för att kunna ta upp allt annat, viktigt sa min läkare)
    E-vitamin (100 mg utkskrivet av läkaren)
    Zink
    Magnesium
    Mjölksyrabakterier (för jag får så mycket svampinfektioner av hormonstimuleringen och detta hjälper mot det inifrån)
    Trombyl (minska risken för missfall/proppar som kan uppstå vid infästningen av ägget och senare i moderkakan, blodförtunnande)
    Järn

Sen äter jag 50 mg Levaxin på morgonen med då det inte får tas ihop med järn eller tabletter innehållande laktos. (detta är för min nedsatta funktion på sköldkörteln)

Så ja, en dosett som är rätt full! Men alla gör mig gott och jag känner att jag helst är så förberedd som jag kan för att en graviditet ska gå bra. Har ju redan haft ett mf och ett MA och gör mer än gärna vad jag kan med tabletter om det kan hjälpa oss att behålla en liten när/om vi blir gravida igen...

E-vitamin, går det bra att äta fram till + eller bara fram till ÄL?

Järn och zink äter jag ju också, kom på det nu när jag såg vad du skrivit :)

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.