• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-02-15 11:43:08 följande:

Vet hur det känns..har ju ett par lådor med saker jag sytt till vårt framtida barn...har inte tänkt använda så mycket från syskonen, detta skulle ju bli sambons första så vi kommer ta det som om det vore första igen med nya grejer, hela den processen som är så mysig att göra tillsammans in väntan på det lilla livet. Vi har med ett rum ledigt men det är kontor i väntan på liten...kommer nog inte våga inreda något förrän rätt sent i en graviditet isf...men har ju planer i huvudet på vad man vill/kan göra där....

Klart ni ska testa med lite hjälp! Jag har gjort privat missfallsutredning och får både hjälp fram till plus och efter. Äter E-vitamin, folsyra och Trombyl hela tiden enligt ordination och sen blir det Lutinus ca en vecka efter ÄL fram till BIM, blir jag gravid fortsätter jag med det till v14 är det sagt.

Vi är ju samma par som fick den första busen så återanvända tänkte vi. 
    Åh, känslan att köpa grejer till sitt första barn är det klart att din sambo ska få uppleva. Den är ju underbar:) 

Okej, kanske får boka ett besök och prata om vilka mediciner som går att börja äta direkt- 

Gyn tyckte det räckte att jag hörde av mig så jag kunde börja direkt vid + men som du skriver så kanske det vore bra att starta direkt. 

tur att denna tråden finns:) 
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-02-15 12:16:58 följande:
    Vi är ju samma par som fick den första busen så återanvända tänkte vi. 
    Åh, känslan att köpa grejer till sitt första barn är det klart att din sambo ska få uppleva. Den är ju underbar:) 

Okej, kanske får boka ett besök och prata om vilka mediciner som går att börja äta direkt- 

Gyn tyckte det räckte att jag hörde av mig så jag kunde börja direkt vid + men som du skriver så kanske det vore bra att starta direkt. 

tur att denna tråden finns:) 
    Ja alla gyn säger så olika, vissa är väldigt försiktiga med att skriva ut nåt alls och andra pepprar på direkt. Svårt säga vad som är rätt o fel..jag är iaf glad att ha allt på plats innan och inte behöva jaga efter mediciner i panik när man väl får sitt plus...känner mig lugnare av det. 
  • Tvilling73

Jag sitter och läser och blir så avundsjuk på er alla som får hjälp.

Jag har i princip gett upp. Även om jag testar med ÄL för att ev. kunna pricka in rätt period.

Vet inte hur länge jag ids hålla på att prova heller, blir som sagt inte yngre,,,

Hur länge skulle ni orka köra på??

• Nykär15
    Tvilling73 skrev 2017-02-15 13:32:54 följande:

Jag har i princip gett upp. Även om jag testar med ÄL för att ev. kunna pricka in rätt period.

Vet inte hur länge jag ids hålla på att prova heller, blir som sagt inte yngre,,,

Får och får...har ju betalt för det privat. Från landstingen fick jag ingenting. Är för gammal (40 år), Har du sökt dig privat? 

Just nu får jag spruta för att lossa så jag behöver inte kolla med stickor, det är otroligt skönt slippa spekulera i om det är positivt eller ej..så känner att jag helt kan överlämna det åt tekniken och funkar det inte ändå så har jag iaf gjort vad vi kunnat. 

Vi ska börja IVF privat efter denna och en ÄL till...känns skönt gå vidare efter alla dessa hemmaförsök, först på egen hand, sen med stimulering och ingen framgång trots det....energinivån är låg.

• Anonym (Littleprincess)

Är det nån av er mer än jag som inte kör med ägglossningstest, krämer eller liknande?

Jag anv ingenting, vet inte om jag vill anv nåt. Tror jag skulle bli mer stressad av det.

Hur tänker ni? Vad är anledningen till att ni anv tester, krämer mm?

Lite nyfiken bara, funderar på om jag är naiv som tror jag kan bli gravid på "naturligt" sätt.

• Anonym (Sanna)

Jag har inte använt tidigare det första halvåret vi förslkt men nu är det andra cykeln med rosenrot. Jag tänkte det är värtett försök. Jag har också köpt pregesteron (stavning?) för tänk om det ärdär sskonklämmer. Att jag har för lite av hormonet som behövs för att ägget ska fästa och hålla sig kvar. Jag är stressad över att det är slut på fertiliteten så jag försöker boosta den lite. Fyller 40 i år. Vet inte om det hjälper men tänker jag nog behöver hjälp på traven då jag ser att min cykel och mens förändrats sista året. Ett tecken att allt håller på ta slut.

• Anonym (Sanna)
    Tvilling73 skrev 2017-02-15 13:32:54 följande:

Jag vet inte riktigt. Jag tror vi kör på hela detta år eller åtminstone fram till sommaren. Jag har inte bokat gyn än men tänkte det skulle vara bra kolla sån det inte är stock i ledarna.
  • Nykär15
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-15 13:40:27 följande:

Är det nån av er mer än jag som inte kör med ägglossningstest, krämer eller liknande?

Jag anv ingenting, vet inte om jag vill anv nåt. Tror jag skulle bli mer stressad av det.

Hur tänker ni? Vad är anledningen till att ni anv tester, krämer mm?

Lite nyfiken bara, funderar på om jag är naiv som tror jag kan bli gravid på "naturligt" sätt.

Jag vill ha koll på när min ÄL är, så jag kan följa min cykel, så ja, jag har använt tester. Har även använt progesteronkräm innan, nu får jag vagitorier med det i stället. 

Vi har haft både mf och sent MA under 2016 och efter privat utredning gav hon stränga order om vitaminer, mineraler, progesteron mm Man behöver boosta kroppen i vår ålder, ge den bästa förutsättningarna på att kunna bära en frisk graviditet. Är mycket mer risker och svårigheter ju äldre man är, kan man ju inte komma ifrån. Så för mig är det viktigt iaf. 

Jag tar inte ÄL-tester längre, men det är för att jag följs upp med VUL på CD10 då jag får hormonstimulering för att växa till äggen och sen en spruta för att lossa det. 

• Monchichi

LittlePrincess: Jag har inte använt något, utan haft inställningen att sexa varannan dag. Eftersom jag har oregelbunden cykel så tyckte jag det skulle bli så mycket tester. Nu fick jag ju tipset av Too tiki att det fanns billiga äl-stickor att köpa på nätet istället för apotekets, men till senaste cykeln hann jag inte med det.

Nykär: Vilka vitaminer och mineraler äter du och i vilken form? 

• Nykär15
    Monchichi skrev 2017-02-15 21:30:39 följande:

LittlePrincess: Jag har inte använt något, utan haft inställningen att sexa varannan dag. Eftersom jag har oregelbunden cykel så tyckte jag det skulle bli så mycket tester. Nu fick jag ju tipset av Too tiki att det fanns billiga äl-stickor att köpa på nätet istället för apotekets, men till senaste cykeln hann jag inte med det.

Nykär: Vilka vitaminer och mineraler äter du och i vilken form? 

Jag äter följande och alla i tablettform varje kväll:

Folsyra
    Multivitamin (behövs för att kunna ta upp allt annat, viktigt sa min läkare)
    E-vitamin (100 mg utkskrivet av läkaren)
    Zink
    Magnesium
    Mjölksyrabakterier (för jag får så mycket svampinfektioner av hormonstimuleringen och detta hjälper mot det inifrån)
    Trombyl (minska risken för missfall/proppar som kan uppstå vid infästningen av ägget och senare i moderkakan, blodförtunnande)
    Järn

Sen äter jag 50 mg Levaxin på morgonen med då det inte får tas ihop med järn eller tabletter innehållande laktos. (detta är för min nedsatta funktion på sköldkörteln)

Så ja, en dosett som är rätt full! Men alla gör mig gott och jag känner att jag helst är så förberedd som jag kan för att en graviditet ska gå bra. Har ju redan haft ett mf och ett MA och gör mer än gärna vad jag kan med tabletter om det kan hjälpa oss att behålla en liten när/om vi blir gravida igen...

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.