• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • HoppasPåEnTill

Angående ÄL-test.

De jag har från testlagret visar 2 streck jämt. Där står att man ska använda morgonurin.

De från billiga tester verkar funka bättre.

Men, min fråga.

Hur kan det komma sig att vissa tester ska ha morgon urin och andra inte? De mäter ju LH allihop.

• Monchichi

HoppasPåEnTill: Konstigt! Men det är väl för koncentrationens skull att det ska vara säkrare på morgonen.

bluebird: Jobbigt med mardrömmar också när det är tillräcklig smärta ändå. Tröstekram, och krya på!

wa76: Förstår hur du menar med glädje för kollegans skull men samtidigt jobbig situation. När frågorna kommer önskar jag man hade styrkan att svara i stil med att "jo vi försöker och det är tufft varje gång det inte går vägen". Varför ska du behöva må dåligt? Skyffla över lite dåligt samvete för att de frågade istället.

Too tiki och Nykär och Milou3: Nej vad tråkigt med minus! Jag tänkte testa imorgon, dag 44. Har dock heller inget vidare hopp med vår sjukdomshistorik denna cykel då vi bara fick till det tre gånger.

• Milou3

Ja fan det känns förjäkligt just nu faktiskt. Om bara mens och molvärk kunde komma i gång nu efter tre dagars sjukt negativa test. Försöker tänka positivt men tankar som "tänk om jag är på väg in i klimakteriet och aldrig mer kan få ett till barn" finns där. Usch! :(

Tänk om förrförra månadens tidiga missfall va mitt sista ägg? Kanske om man struntar i äl-test och bara kör på, lever mer som när man va yngre och inte brydde sig?

Vad mer konkret kan man göra?

Sluta röka, dricka extremt måttligt om ens alls, undvika socker, pasta, koffein och sojaprodukter, äta folsyra, e,d och c-vitamin. Ha sex varannan dag.

Kram till er alla här och hoppas att vi plussar efter nästa äl!

• Zora

Funderar på att testa progesteronkräm. Min luthealfas är normal och enligt Äl test och tempmetoden så har jag ägglossning. Men nu har det gått 10 mån och jag är inte gravid.. Har två barn varav den första var en hoppsan och den andra tog 7 månader att få till. Är snart 39 så tänker att jag kanske har lågt progesteron för det sjunker väl med åldern?

Tror ni att det är dumt att testa smörja? Tänkte eftersom jag har normal luthealfas. Fungerar det ens med sådan kräm?

• Monchichi

Milou3: Nej vad dystra tankar, lider med dig. Alla negativa ting kommer ju fram och blir mer påtagligt försök efter försök med minus. Nu vet jag inte hur gammal du är men klimakteriet ska väl inte komma förrän vid 50-årsåldern för de flesta? Hoppas mensen kommer snart så ni kan få ta nya tag. Kan du inte försöka boka en tid hos gyn för att få kolla upp lite värden om det kan vara någon tröst? Men det är ju en chansning, man vill ju inte få negativa resultat därifrån heller, då kanske det är bättre att inte veta? Å andra sidan, om det går att göra något åt så vill man ju göra det. Hoppas det känns bättre för dig snart!

Zora: Hmm, vet inte, har aldrig provat krämen, men du får säkert något bra svar från dem med erfarenhet här. 

• Monchichi

Jag är i mindre chock här. Med darrande händer höll jag för ett par timmar sedan i testet som visade TVÅ streck?! Jag är gravid?! Kan det vara möjligt igen? Glad så klart men samtidigt orolig inför det faktum att mannen åt icke gravid-vänlig medicin som försämrade spermiekvaliteten. Uppenbarligen funkade det ändå, men som sagt orolig för om det kan hålla i sig nu. Alltid är det något som oroar. Kroppen har lurats förr så jag är så chockad och förvånad. Har svårt att smälta detta; GRAVID!

• Rosenlarv
    Zora skrev 2017-02-11 08:46:45 följande:

Funderar på att testa progesteronkräm. Min luthealfas är normal och enligt Äl test och tempmetoden så har jag ägglossning. Men nu har det gått 10 mån och jag är inte gravid.. Har två barn varav den första var en hoppsan och den andra tog 7 månader att få till. Är snart 39 så tänker att jag kanske har lågt progesteron för det sjunker väl med åldern?

Tror ni att det är dumt att testa smörja? Tänkte eftersom jag har normal luthealfas. Fungerar det ens med sådan kräm?

Blev ju gravid första månaden jag testade krämen men sen blev det ändå ma. Kommer nog köra med den igen.
  • Rosenlarv
    Monchichi skrev 2017-02-11 09:19:55 följande:

Jag är i mindre chock här. Med darrande händer höll jag för ett par timmar sedan i testet som visade TVÅ streck?! Jag är gravid?! Kan det vara möjligt igen? Glad så klart men samtidigt orolig inför det faktum att mannen åt icke gravid-vänlig medicin som försämrade spermiekvaliteten. Uppenbarligen funkade det ändå, men som sagt orolig för om det kan hålla i sig nu. Alltid är det något som oroar. Kroppen har lurats förr så jag är så chockad och förvånad. Har svårt att smälta detta; GRAVID!

Vad kul! Stort grattis! Om spermien hittade fram så är det säkert ingen fara!
  • bluebird6

Tack för alla fina, peppande & ärliga svar..
    Så glad att jag hittade denna tråden för några månader sedan. 

Jag får ju mina plus när vi verkligen försöker men får inte behålla dem. 

Tror iaf att mannen är på banan efter vi pratade igår. Som Nykär skrev: längtan är för stor för att ignorera.. Vi tror att vi försöker utan att vänta på utredning.
    Den hjälpen jag skulle få nästa gång får vi ju ändå.
    och det är ju det som Gyn kan göra om det skulle visa nåt på utredningen. 
    Hormoner, blodförtunnande och ev nåt mot immunförsvaret. 

D-vitamin, folsyra och allt annat äter jag redan. 

Något annat som man kan få hjälp med som jag kan ta upp med gyn ifall vi blir gravida igen? 

Monchichi skrev 2017-02-11 09:19:55 följande:

Grattis till plusset! 

har det tagit sig så var det säkerligen en spermie av finfin kvalite eftersom den tog sig fram och att det blev nåt. 

hade du ett gynbesök inbokat snart? Har för mig du skrev det. 
    Hoppas det blir ett positivt sådant:) 
  • Milou3
    Monchichi skrev 2017-02-11 09:11:51 följande:

Milou3: Nej vad dystra tankar, lider med dig. Alla negativa ting kommer ju fram och blir mer påtagligt försök efter försök med minus. Nu vet jag inte hur gammal du är men klimakteriet ska väl inte komma förrän vid 50-årsåldern för de flesta? Hoppas mensen kommer snart så ni kan få ta nya tag. Kan du inte försöka boka en tid hos gyn för att få kolla upp lite värden om det kan vara någon tröst? Men det är ju en chansning, man vill ju inte få negativa resultat därifrån heller, då kanske det är bättre att inte veta? Å andra sidan, om det går att göra något åt så vill man ju göra det. Hoppas det känns bättre för dig snart!

Zora: Hmm, vet inte, har aldrig provat krämen, men du får säkert något bra svar från dem med erfarenhet här. 

Grattis till graviditeten!!!

Ja i går var det dystra tankar. Är 40 år så det dröjer väl förhoppningsvis ett tag innan jag går in i klimakteriet.

Men var fan e mensen?? Min mens är extremt punktlig.

Smörjt med progesteronkräm så säkert därför den är 2 dagar sen nu.

Aldrig kollat om jag har brist på progesteron men googlade runt för några månader sedan och blev nyfiken.

Blev gravid på första försöket men fick mf. Vet inte om det va krämens hjälp, då det va vårat 3:e försök bara.

Lycka till och njut av plusset!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.