• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Erkens mamma
    Anonym (41) skrev 2019-11-23 23:21:58 följande:

I Göteborg är de 40 år för kvinnan

Hur gamla får mottagarparet vara?

Paret skall ha en ålder som gör att man kan utgå ifrån att ett barn kommer att kunna växa upp med båda sina föräldrar i livet till vuxen ålder. Kvinnan skall vara i den ålder då hon naturligt skulle kunna bli gravid. I Göteborg är gränsen satt till 40 år. För mannen är åldersgränsen 55 år.

Jo, så är det här i Sverige. I Danmark är det upp till 46 år..

Sedan är det äggdonation i Baltikum som gäller..

Tveksamt om vi skulle få hjälp här i Sverige ändå även om åldern vore lägre, vi har tre barn så det är sladdisen som inte vill sig.
  • bonzo

Varför står det 46 år som gräns gör mottagare av äggdonation på fertilitets klinikens hemsida? Tex Livio Falun.

• Anonym (anonyma jag)
    bonzo skrev 2019-11-24 14:01:41 följande:

Varför står det 46 år som gräns gör mottagare av äggdonation på fertilitets klinikens hemsida? Tex Livio Falun.

Ring och fråga. Men de har inte börjat med äggdonation eller embryodonation i privat regi än i Falun. Det blev lagligt 1/1-2019. Men de väntar nu först på att Socialstyrelsen ska skriva Etiska regler och det verkar dröja länge innan Socialstyrelsen lyckas fixa såna, de började med det i maj 2019. Sen måste de också ragga nya donatorer och dessa ska först testas för könssjukdomar (tex hiv). etc och sen vänta i karantän i 6 månader, och sen ta om testerna igen, innan de kan bli godkända som donatorer. Så tidigast runt sommaren 2020 verkar de kunna börja med tex embryodonation i Falun.
  • bonzo
    Anonym (anonyma jag) skrev 2019-11-25 10:14:25 följande:

Ring och fråga. Men de har inte börjat med äggdonation eller embryodonation i privat regi än i Falun. Det blev lagligt 1/1-2019. Men de väntar nu först på att Socialstyrelsen ska skriva Etiska regler och det verkar dröja länge innan Socialstyrelsen lyckas fixa såna, de började med det i maj 2019. Sen måste de också ragga nya donatorer och dessa ska först testas för könssjukdomar (tex hiv). etc och sen vänta i karantän i 6 månader, och sen ta om testerna igen, innan de kan bli godkända som donatorer. Så tidigast runt sommaren 2020 verkar de kunna börja med tex embryodonation i Falun.

Okej tack! :)
  • Anonym (41)
    Erkens mamma skrev 2019-11-24 08:53:02 följande:

Jo, så är det här i Sverige. I Danmark är det upp till 46 år..

Sedan är det äggdonation i Baltikum som gäller..

Tveksamt om vi skulle få hjälp här i Sverige ändå även om åldern vore lägre, vi har tre barn så det är sladdisen som inte vill sig.

Ok
  • Nykär15
    Erkens mamma skrev 2019-11-22 21:25:36 följande:

Är 44 och har snart försökt i 18 månader

Hoppas ju på guldägget men utan tur.

Vi pratar om att försöka igen nästa höst...då är jag 43 år och blev precis av med en äggledare med ju, så chanserna lär inte vara så stora. Men man kan ju alltid försöka tänker jag? Hoppas så att ni får ett guldägg till slut, ge inte upp!

Vi skulle inte heller gå vidare med äggdonation osv...nu har vi ett gemensamt och jag har två sedan tidigare med, så det skulle för oss iaf verkligen bara bli bonus att lyckas igen. Vet ju att jag kommer känna mig ledsen om det inte går, men att inte prova alls känns nog mer sorgligt. Måste dock slutföra mina studier först, så tidigast i september nästa år kan vi börja...

• Guldfisken1

Gammal tråd som dök upp. 
    Hur har det gått för alla här inne? 
    Blivit gravida eller rent av redan fått er efterlängtade bebis? Vid vilken ålder då och vilken väg tog ni isf? Kramar! 

• Anonym (Sanna)
    Guldfisken1 skrev 2021-08-10 21:05:06 följande:

Gammal tråd som dök upp. 

Blivit gravida eller rent av redan fått er efterlängtade bebis? Vid vilken ålder då och vilken väg tog ni isf? Kramar! 

Jag plussade vid 43 år. Körde en dubbelkur letrozol och då släppte guldägget och guldspermien hittade fram. Min bebis är 3 månader nu.
  • Guldfisken1
    Anonym (Sanna) skrev 2021-08-13 06:42:48 följande:

Jag plussade vid 43 år. Körde en dubbelkur letrozol och då släppte guldägget och guldspermien hittade fram. Min bebis är 3 månader nu.

Åh stort grattis!!

Vad är letrozol o var kan man köpa det?

Var det naturligt eller fick ni hjälp? Fick du bebis vid 44år då? Så glad för er skull. ?
  • NiMi12
    Guldfisken1 skrev 2021-08-10 21:05:06 följande:

Gammal tråd som dök upp. 

Jag blev gravid 2018 och fick en son 2019. Föddes när jag hade fyllt 40 år. Naturlig väg.

Är nu gravid igen och går allt som det ska kommer det nya tillskottet i mitten på januari, jag kommer då vara 43 år. Naturlig väg den här gången också.
  • Guldfisken1
    NiMi12 skrev 2021-08-16 13:29:08 följande:
    Jag blev gravid 2018 och fick en son 2019. Föddes när jag hade fyllt 40 år. Naturlig väg.

Är nu gravid igen och går allt som det ska kommer det nya tillskottet i mitten på januari, jag kommer då vara 43 år. Naturlig väg den här gången också.
    Stort grattis!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Det är såna här storys som får mig att inse att det finns hopp. Tack! 
  • skaviblifyra

vill hänga med här. vi planerar en trea fick MA vecka 11 i våras. i söndags slutade jag med minipiller (riktiga) så har regelbunden äl och mens. hoppas kunna bli gravid snabbt. Har haft 5 oskyddade samlag blivit gravid 3 ggr. Men vem vet kanske dröjer. spännande iaf. vill nog göra ul i vecka 9 -10 då dog fostret sist

• NiMi12
    Guldfisken1 skrev 2021-08-18 17:57:49 följande:
    Stort grattis!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Det är såna här storys som får mig att inse att det finns hopp. Tack! 
    Tack :)

Det finns absolut hopp. Den andra gången fick vi försöka lite längre. Vi försökte i 14 månader och fick tre mf innan jag blev gravid.
  • Anonym (Sanna)
    Guldfisken1 skrev 2021-08-14 01:22:53 följande:

Åh stort grattis!!

Vad är letrozol o var kan man köpa det?

Var det naturligt eller fick ni hjälp? Fick du bebis vid 44år då? Så glad för er skull. ?

Letrozol ger ägglossningen en extra skjuts, kanske något som behöva när man är över 40, det är läkare som skriver ut det. Kontakta en gynekolog och hör dig för om de kan hjälpa dig.

Utöver tabletterna så sexade vi på som vanligt hemma. Har fyllt 44 nu.
  • betula

Hoppar in här o hoppas på att tråden får liv. 39 fyllda o beslutade oss för att satsa på en sladdis nu i sommar, så första försöket denna månad nu. Har två barn sen innan.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.