Inlägg från: Anonym (anonyma jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonyma jag)

38+ och försöker bli gravid.

Trullis82- Min BM sa att man skulle inte dricka varken alkohol eller koffein (cola) om man kan vara gravid, så jag skulle inte dricka nån av de alternativen iaf !

Finns det inget annat du kan dricka?

• Anonym (anonyma jag)
    Trullis82 skrev 2018-09-02 14:01:42 följande:

Hej på er alla!

Hur går det för er?

Gjorde ett test från gravidkollen igår. Vara vanlig enkel sticka. Tänkte ta CB veckoindikator på onsdag.

Vad tror ni?

Det ser negativt ut.
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 15:52:10 följande:

Hej!

Ny här. Är 43 år, har tre barn som nu börjar bli stora. Yngsta fyller 10 snart.

Nu har min man kommit på att han längtar efter fler barn. Jag har kunnat tänka mig många barn hela tiden så nu är bebisverkstaden så smått igång.

Blev gravid lätt med mina tre då men hade jobbiga graviditeter.

Funderar kring om det kommer att gå nu 10 år senare att bli gravid och om det kommer bli jobbigare graviditet om vi lyckas..

Återstår att se. Nu smyger vi igång sladdisverkstan..

Flisan41 skrev 2018-09-15 18:34:28 följande:

Hej och välkommen! Kul med en till som är 43! Det är jag med. Min enda dotter är 10. Blev gravid på första försöket. Vi har försökt i 2 år och inget tycks vara fel på någon av oss ?men det blir inget ändå... Jag har äl varje månad och mina värden är bra, inte på väg in i klimakteriet. Vi har gjort hemmatest på mannens spermier ( ofta är problemet där) men det såg ut att vara ok ang rörlighet och antal. Har ätit många typer av tillskott i form av rosenrot, melatonin, dhea mm. Trodde åldern skulle göra det svårare men inte omöjligt. Hoppas ni lyckas bättre!

Tyvärr är det rätt kört med egna ägg när man är 43år eller äldre. Många kvinnor tror man kan få barn tills man kommer i klimakteriet när man är 50år, men det stämmer inte.

Äggen blir för dåliga kromosommässigt med kvinnans stigande ålder, så endera blir man inte längre gravid eller så blir det missfall. Båda är ett tecken på att äggen är för gamla. Det hjälper inte hur mycket vitaminer man än äter. Tyvärr är detta inget som man får veta i skolan om man säger så.

Många kvinnor blir också lurade av att kändiskvinnor får barn i hög ålder utan att de berättar att de använt äggdonation eller embryodonation för att lyckas få barn i hög ålder.

Så om ni verkligen vill ha barn vid 43 eller äldre så gör äggdonation utomlands (i Sverige får man inte göra äggdonation om man fyllt 43år pgr av att man då är för gammal, men i vissa länder utomlands får man sätta in embryon tills man blir 50år).
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (43+ önskar sladdis) skrev 2018-09-15 20:36:28 följande:

Att säga att det inte går utan äggdonation är fel.

Det är individuellt när det är för sent. Jag har en faster som fick barn när hon var 47. Äggdonation fanns inte på den tiden.

På 1920 talet innan preventivmedlen kom var snittåldern när kvinnorna födde sina sista barn 42 år...

Vi får se helt enkelt. Jag håller hoppet uppe.

Det är extremt få undantag de kvinnor som kan få barn med egna vid 47års ålder. Man ska inte räkna med att det går vid 43år eller efter, oavsett vilket amh man har.

Många kvinnor i den åldern har orealistiska förväntningar på sina ägg helt enkelt. Med största sannolikhet slutar det med att de lägger ner massor med tid och pengar på vitaminer och annat på något som verkligen har mikroskopiska chanser och som troligen bara slutar i massor med minus eller missfall.

Det jag menar är att om man verkligen vill vara säker på att få ett levande barn, så slösa inte bort tid och ork på egna ägg, chansen att verkligen få ett levande barn ökar enormt om man använder en 20-årings ägg istället.

Så man bör bestämma sig för om det är försökandet som är det viktiga, och det är oviktigt om det verkligen blir ett barn eller inte. Eller om man vill öka alla chanser att lyckas så snabbt som möjligt med hjälo av unga ägg.

Du får naturligtvis välja vilken väg du vill men man ska inte ha höga förhoppningar på att lyckas med 43åriga ägg.
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-25 09:35:05 följande:

Hej!

Jag är ny här, har läst inläggen länge men aldrig vågat skriva... Jag är 39 år, högutbildad och försöker göra rätt för mig och alla i min omgivning, därmed inte sagt att det bli rätt alltid ändå. Livet har varit turbulent på jobbet men hemma är det underbart. Vi har försökt få barn i 2 år och misslyckats. Det är precis så det känns! Att jag har misslyckats! Vi har provat med IVF 3 gånger, bara 1 återföring kunde ske då äggen inte mognade fram. Har endometrios. Och det misslyckades... Fick Ovitrelle spruta sista gången då förutsättningarna för äggplock var dåliga men det fanns åtminstone 1 ägg, det räcker ju!

Vi hade massa sex och det blev sen positivt på gravtestet 7 dagar efter. Ringde till IVF kliniken igår och meddelade pos gravtest. Jag och min man är så oerhört glada samtidigt som vi inte vågar ta ut för mycket glädje. Fick då reda på att själva sprutan kan ge positivt resultat... det var höjden av antiklimax och igår kväll började jag blöda. Jag är så oerhört ledsen, besviken och trött på att hela tiden misslyckas. Det är super att vi har fri abort i Sverige men det känns så oerhört orättvist att vissa gör det när vi har det så svårt. Missförstå mig inte nu, det är självklart att kvinnan ska få göra abort om det är hennes önskan men det är bara så att jag önskar att vi hade kunnat bli gravida! Jag vet att tanken inte alls är rationell men det är precis så det känns även om det inte är verklighetsförankrat. Snart fyller jag 40 och då stängs möjligheterna för oss att få hjälp från landstinget. Jag har läst, lyssnat och sett på dokumentärer om fertilitetskliniker utomlands men jag vill inte exploatera en annan kvinna från tex öst genom att hon säljer sina ägg till oss. Det bär emot mina principer att aldrig utnyttja en annan människa. Det är klart att dem drivs av det ekonomiska incitamentet och jag blir som sagt snart för gammal för altruistisk äggdonation i Sverige. Dessutom inte säkert att det tar... Jag är så oerhört ledsen så det finns inte någon gräns på det. Inte så lätt att fokusera på jobbet heller i nuläger. Som sagt jag känner mig så oerhört misslyckad! Vet att det inte är rätt att tänka så, vilket också gör att jag känner mig misslyckad. Typ, kan du inte ens tänka rätt! Det är skit! Är det någon av er som gått igenom samma känslor?

Ha en bra dag!

Det var dåligt att kliniken inte meddelade er i förväg att sprutan ger positivt hcgresultat. Har för mig man ska vänta ca 14 dagar först med att ta graviditetstest, så att effekten helt försvunnit ur kroppen.

Vi har gjort donation utomlands, och jag har inget problem med det, de får ju betalt för sin insats.

I valet mellan inget barn alls eller donation, så var valet lätt för oss. Men om man inte vill ha äggdonation från en kvinna i öst, så går det ju att göra äggdonation i tex USA istället.

Där finns ju också möjligheten att få öppen donation, så att din donator kan söka kontakt med äggdonatorn när barnet fyller 18 år.
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (Wifie) skrev 2018-10-03 20:34:13 följande:

Är det så svårt när man är över 35? Har ont i mina armhålor och sidan av brösten känns jättekonstigt mens nästa vecka så jag vet inte va det kan vara.

En kvinnas fertilitet går ner hela tiden, från 30-35år försämras det snabbt. Vid 45 år är det helt kört med egna ägg. Tyvärr inget de upplyser om i sexualundervisningen i skolan. Det blir kromosomfel på äggen med stigande ålder och då blir man endera inte gravid eller får missfall.

Ett bra tips- lyssna på podden "Jag vill ha barn" om 2 kvinnor som är 40+ och försöker få barn. Cilla gjorde 10 misslyckade försök i Danmark med egna ägg (både insem och ivf) innan hon insåg att det aldrig skulle funka med egna ägg. Hon blev aldrig gravid. Men med embryodonation i Ryssland blev hon gravid på första försöket och är nu höggravid.
  • Anonym (anonyma jag)
    cilia81 skrev 2018-10-25 09:31:58 följande:

God morgon

Jag skulle haft mens i måndags, men fick en sk mellanblödning i 3 dagar nu och det är bara blod på pappret. Har ont i ländryggen, sjukt trött dag som kväll. molande värk i magen. Testerna visar neg. Så vad kan det vara??

Kan det inte vara mensen som kommit?
  • Anonym (anonyma jag)
    cilia81 skrev 2018-10-25 10:48:23 följande:

Men så lite som bars blod på pappret och nu är det borta känns inte som mens då jag brukar ha riklig mens..

Ett förslag kan vara att vänta i 3-4 dagar och ta ett nytt gravtest.
  • Anonym (anonyma jag)
    cilia81 skrev 2018-10-25 10:48:23 följande:

Men så lite som bars blod på pappret och nu är det borta känns inte som mens då jag brukar ha riklig mens..

Ett förslag kan vara att vänta i 3-4 dagar och ta ett nytt gravtest.
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-10-25 15:16:59 följande:

Nu har jag varit till gyn. Ett bra och informativt besök men samtidigt nedslående. Pga åldern och övervikt ser det inte bra ut vilket jag ändå misstänkte. Fick göra vul och jag hade inte så många äggblåsor heller, äl är på gång i alla fall. Hon tippade att mitt AMH ligger på ca 0,7 och helst är 1,5 att föredra. Hon tog prover som AMH, FSH och prolekatin (heter det så?) och hon rekommenderade ivf. Något som min man inte vill.

Prolaktin kanske du menar? Har man för högt sådant så fungerar det som preventivmedel (det är amningshormon, man ska bara ha högt av det när man ammar inte annars).
  • Anonym (anonyma jag)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-10-26 08:15:47 följande:

Ja så heter det.

När du får provsvaren, om du har högt på Prolaktin så be om recept på Pravidel eller Norprolac.
  • Anonym (anonyma jag)
    Erkens mamma skrev 2019-11-22 21:25:36 följande:

Är 44 och har snart försökt i 18 månader

Hoppas ju på guldägget men utan tur.

Tyvärr får äggen kromosomskador när kvinnan blir äldre. Om ni vill öka era chanser att få ett levande barn nu, när du är 44år, skulle jag råda er att gå vidare med äggdonation utomlands (om ni kan tänka er det). Vi har vänt oss till Avaclinic i Riga. De har inga väntetider och det är lätt att komma i kontakt med dem. Där får mottagarkvinnan vara max 50år. I Danmark är det max 45år. Annars finns det många andra kliniker i andra länder också.
  • Anonym (anonyma jag)
    bonzo skrev 2019-11-24 14:01:41 följande:

Varför står det 46 år som gräns gör mottagare av äggdonation på fertilitets klinikens hemsida? Tex Livio Falun.

Ring och fråga. Men de har inte börjat med äggdonation eller embryodonation i privat regi än i Falun. Det blev lagligt 1/1-2019. Men de väntar nu först på att Socialstyrelsen ska skriva Etiska regler och det verkar dröja länge innan Socialstyrelsen lyckas fixa såna, de började med det i maj 2019. Sen måste de också ragga nya donatorer och dessa ska först testas för könssjukdomar (tex hiv). etc och sen vänta i karantän i 6 månader, och sen ta om testerna igen, innan de kan bli godkända som donatorer. Så tidigast runt sommaren 2020 verkar de kunna börja med tex embryodonation i Falun.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.