• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Hemflyttad

Angående tillskott så tar jag:
    Multivitamin för fertilitet
    Fiskolja
    D-vitamin (spray)
    Inositol
    Allt detta beställer jag från Zita West i England, kan rekommendera dem. Var även på konsultation hos dem för länge sedan när jag bodde där så jag vet att de är seriösa och bra.

Jag har en tendens att gå "all in" på saker och ting och när jag försökte bli med barn första gången för 10 år sedan lade jag all min energi på det i flera år (massa olika tillskott, akupunktur, hypnofertilitet utöver pergo, insemination, IVF). Det var inte bra för mig kan jag se nu i efterhand. Nu har jag två barn och försöker ta det lite coolt med våra försök att få en trea. Jag kör ägglossningstest och tar tillskotten ovan, det får räcka. Flört

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:23:48 följande:

Hej! Jag vill gärna vara med i tråden. Glad Jag fyller 41 i år och hoppas på en liten trea. Har två små barn sedan tidigare som är 3 och 5. Jag har haft fertilitetsproblem tidigare och gjort flera IVF, men mina barn blev till spontant till slut. Blev gravid nu i februari men fick missfall efter en vecka. Nu är blödningen snart slut så det är väl bara att försöka igen ... Försöker se det positivt, alltså att jag fortfarande kan bli gravid. Bara att hoppas på guldägget.

Hade även ett missfall mellan barnen, så detta är mitt andra. Före barnen hade jag även ett utomkvedshavandeskap (efter IVF) och har bara en äggledare.

Om det är något jag har lärt mig under den här resan så är det att strunta i statistiken. Ingenting har gått som jag trodde, på gott och ont.

Jag beklagar missfallen här i tråden, vet att det är tufft, särskilt om man försökt länge och trodde att man äntligen fått chansen. Men jag håller alla tummar för att det ska bli många plus framöver och att de små liven håller sig kvar!

Välkommen, kul med fler här i tråden men beklagar ditt missfall :(

Jag är ju lite äldre än du med mina 44 år, men lyckades efter nästan 2 års försök bli gravid denna månad men tyvärr ville den lilla inte stanna kvar :(

Tror heller inte att man ska titta så mkt på statistik för man blir bara nojjig av allt man läser, för inget man läser om att bli gravid/vara gravid när man är äldre är ju positivt. Istället försöker jag söka efter positiva berättelser och tips som gör att man ev. kan öka chanserna, mer än så kan man ju ändå inte göra.
    Vi kommer gå över till IVF om det inte tar sig snart för tiden rusar iväg och ingen av oss blir ju yngre. Har satt en gräns på att om jag inte hunnit bli gravid innan jag blir 45 år slutar vi försöka. Nu kanske gränsen flyttats fram men just nu känns det inte så...Hoppas på att vi snart får ett litet guldägg som vill stanna kvar så vi slipper IVF, men kommer den dagen får vi ta det då :)

• Hemflyttad

Det var verkligen tråkigt att höra om ditt missfall, Too tiki. Förstår att du känner det som att tiden rusar iväg. Det var ju ändå ett jättebra tecken att det tog sig, och man har ju hört att det kan vara lättare att bli gravid efter ett missfall - bara att hoppas att det stämmer. Har du kollat upp IVF? Vet att vissa kliniker har en gräns på 42-43 men det är kanske flexibelt? Jag har ju varit i IVF-svängen och känner många som fått barn genom IVF, och det är även många i vår ålder som gör äggdonation. Det är ju förstås ett ännu större steg, även om chanserna då är väldigt bra.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas igen snart helt själva och att den lilla vill stanna kvar! {#emotions_dlg.flower}Spara

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:52:32 följande:

Det var verkligen tråkigt att höra om ditt missfall, Too tiki. Förstår att du känner det som att tiden rusar iväg. Det var ju ändå ett jättebra tecken att det tog sig, och man har ju hört att det kan vara lättare att bli gravid efter ett missfall - bara att hoppas att det stämmer. Har du kollat upp IVF? Vet att vissa kliniker har en gräns på 42-43 men det är kanske flexibelt? Jag har ju varit i IVF-svängen och känner många som fått barn genom IVF, och det är även många i vår ålder som gör äggdonation. Det är ju förstås ett ännu större steg, även om chanserna då är väldigt bra.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas igen snart helt själva och att den lilla vill stanna kvar! {#emotions_dlg.flower}Spara

Ja man kan ju alltid hoppas att det blir lättare nu så vi slipper månader av besvikelser igen för det har verkligen varit tufft...

Jo, vi har börjat kolla upp IVF och det ska tydligen finnas en klinik i Göteborg som har 44 år som åldersgräns. Just nu bor vi i Jämtland, men kommer flytta ner till Göteborg inom förhoppningsvis 2 mån och då kommer vi ta kontakt med den kliniken om inte förr. Annars har vi pratat om att vända oss till Danmark för där vet jag flera som gjort IVF som varit över 45.
    Sen har jag redan kontakt med en klinik i Danmark som hjälpte oss att få pergo utskrivet när vi inte hittade någon klinik i närheten som ville hjälpa oss. Nu hade de lång väntetid men det finns kanske fler klinker man kan vända sig till i Danmark, måste kolla upp det så vi har lite alternativ om det blir aktuellt. ÄD har vi pratat om men just nu känns det inte som ett alternativ men det kanske också kan ändra sig.
    Från början ville vi bara köra naturligt men de senaste två månaderna tog vi ju till pergo så man ändrar sig ju allt eftersom tiden går :) Nu har jag hittat en privat gyn som hjälper oss med Letrozol som jag hoppas fungerar lika bra som pergo. Skulle det inte fungera har jag pergo kvar som jag får testa igen och hoppas på det bästa.

• Hemflyttad

OK, jag bor i Göteborg och har gjort IVF på en av klinikerna här. Hoppas ni kan få hjälp här, annars är det i alla fall inte så långt till Danmark. OM ni nu inte lyckas fixa det själva.

Visst har man en tendens att ändra sig, först ska man bara köra naturligt, sedan kör man lite extra tillskott, sedan mediciner och så fortsätter det tills man typ åker till Cypern och gör embryodonation! Det är nog bara bra att vara öppen för alla möjligheter och se vart den här resan tar vägen. Det är åtminstone spännande!

Själv har jag haft tankar på att prova något ägglossningsstimulerande så att jag kan släppa ett ägg på "rätt" sida varje månad, men som det ser ut nu så kör vi utan hjälp och en "blir det så blir det"-inställning. Jag har blivit gravid fyra gånger med en äggledare, och ingen gång naturligt när jag hade två och dessutom var yngre, så kroppen kanske kompenserar på något sätt.

• Anonym (Sanna)

Jag kör andra cykeln med rosenrot och känner idag på cd 9 ett diffust molande på vänster sida. Har för mig jag läst att man kan få mer molvärk med rosenrot. Det är dags börja sexa och hoppas på det bästa. Ska också börja smörja med progesteronkräm snart. Hoppas innerligt att det nu tar sig.

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 11:54:26 följande:

OK, jag bor i Göteborg och har gjort IVF på en av klinikerna här. Hoppas ni kan få hjälp här, annars är det i alla fall inte så långt till Danmark. OM ni nu inte lyckas fixa det själva.

Visst har man en tendens att ändra sig, först ska man bara köra naturligt, sedan kör man lite extra tillskott, sedan mediciner och så fortsätter det tills man typ åker till Cypern och gör embryodonation! Det är nog bara bra att vara öppen för alla möjligheter och se vart den här resan tar vägen. Det är åtminstone spännande!

Själv har jag haft tankar på att prova något ägglossningsstimulerande så att jag kan släppa ett ägg på "rätt" sida varje månad, men som det ser ut nu så kör vi utan hjälp och en "blir det så blir det"-inställning. Jag har blivit gravid fyra gånger med en äggledare, och ingen gång naturligt när jag hade två och dessutom var yngre, så kroppen kanske kompenserar på något sätt.

Ja vem vet, vi kanske hamnar i Cypern om det inte tar sig den närmaste tiden :)

Hoppas det tar sig för er nu utan hjälpmedel! Hade kanske gjort det för oss men nu vågar jag prova utan då jag vet att jag inte haft ÄL varje månad men ändå fått mens. Insåg det inte förrän jag började tempa så jag är glad att jag började med det så jag fick lite mer koll, sen ska man ju ha lite, eller mkt tur också...Hoppas på flera guldägg denna månad! Alltså fördelat på oss alla här inne och inte bara till mig för jag nöjer mig med ett litet ägg :)
  • Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-02-17 12:12:16 följande:

Jag kör andra cykeln med rosenrot och känner idag på cd 9 ett diffust molande på vänster sida. Har för mig jag läst att man kan få mer molvärk med rosenrot. Det är dags börja sexa och hoppas på det bästa. Ska också börja smörja med progesteronkräm snart. Hoppas innerligt att det nu tar sig.

Spännande när man känner att något är på G :) Rosenrot sägs ju ger med ÄL känningar, har aldrig provat men brukar du inte känna så är det säkert den som gör sitt jobb :)

Bra med progesteron krämen, tänkt bara att inte börja för tidigt så du stör ÄL för det har jag lyckats göra en månad...

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-02-17 10:31:22 följande:

Angående tillskott så tar jag:
    Multivitamin för fertilitet
    Fiskolja
    D-vitamin (spray)
    Inositol
    Allt detta beställer jag från Zita West i England, kan rekommendera dem. Var även på konsultation hos dem för länge sedan när jag bodde där så jag vet att de är seriösa och bra.

Jag har en tendens att gå "all in" på saker och ting och när jag försökte bli med barn första gången för 10 år sedan lade jag all min energi på det i flera år (massa olika tillskott, akupunktur, hypnofertilitet utöver pergo, insemination, IVF). Det var inte bra för mig kan jag se nu i efterhand. Nu har jag två barn och försöker ta det lite coolt med våra försök att få en trea. Jag kör ägglossningstest och tar tillskotten ovan, det får räcka. Flört

Tack för tipset om Zita West, verkar vara billigare att köpa därifrån än vad jag har hittat här hemma :)
  • wa76
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-15 08:57:52 följande:
    Håller tummarna för att du fått en riktigt bra doktor och att besöket går bra!

Hur länge har ni försökt bli gravida?
    bluebird6 skrev 2017-02-14 10:49:10 följande:

Mina blödningar slutade i lördags, i söndags morse var gravtestet negativt. 

Så det gick fort och smidigt efter sista skrapningen.

Nu orka testa för ÄL och ev starta om bebisverkstad...igen. 

Hur gör ni andra som gått vidare efter mf och Mf för att orka? 

mf v 6 aug 2015, mf v 7 jul 2015,

otäck dermoidcysta jan-maj 2016

Gravid igen och sedan Ma okt 2016 och Ma nu i feb. 

Alltså jag ser inte egentligen hur jag vågar prova igen?

Vet att det finns folk som gått igenom massa mf och sedan har det gått bra till slut, men jag är helt knäckt psykiskt. 

Vi har försökt sedan i april, snart ett år. Men vi var inte så noga med att pricka in rätt. Sedan jag fick missfall i november har jag börjat med ÄL stickor. Har nu också tempat de senaste tre månader men det blir inget :(
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.