• Anonym (Tessa)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Jag har senaste 15 åren försökt bli gravid. Nu är jag 45 år och har fått inse att det blev inga barn. Jag känner mig så tom och misslyckad. Vad ska jag göra resten av livet. Jag har alltid drömt att få fira jul med en familj, det kommer aldrig hända. Hur kan jag fylla mitt liv, med vad? Jag har inte några direkta intressen. Jag har försökt hitta vänner men det är svårt. Jag känner inte särskilt många. Vad gör andra människor på sin fritid? Förutom att vara med sina barn.

• Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?
  • Sioo
    Anonym (Samma situation) skrev 2017-02-06 13:24:41 följande:
    Jag är gravid nu :) Gjorde tre misslyckade IVF och sedan ÄD, som funkade på första försöket.

Totalt 4,5 år från att jag började försöka med första mannen som ångrade sig. 

Din sambo kan inte passivt eller aktivt tvinga dig att avstå barn. Skaffa barn på egen hand! Du behöver inte lämna honom för det. Han kanske lämnar dig, men då är det hans val. Du överlever och du kommer ha ett barn. 

Män har HELA livet att ångra sig, tänk på det. När han är 55 år kanske han tycker han är redo, träffar en yngre tjej och bildar familj. Hur kommer du känna dig då??

Jag pratade mycket med min mamma om detta innan jag ställde "ultimatum" till min dåvarande sambo. Jag visste att jag hade 100% stöd från min familj, och jag var beredd att ta smärtan i att han ev skulle lämna mig (vilket han ju gjorde) och smärtan i att göra det ensam och inte i en kärnfamiljskonstellation. Så jag vågade. Och ångrade mig aldrig! Jag kände mig faktiskt jävligt stark och powerful, som tog mitt öde i egna händer och inte lät en man styra att mitt liv gled iväg i en riktning jag inte önskade.

All power till dig. Kör nu!!!
    Åh all lycka till dig! 

Jag är ju inte hans första fru, han har två vuxna barn sin första fru. Så han kanske känner sig klart. Vad vet jag... Inte riktigt redo för att lämna honom ännu. Men en dag... Jag hoppas inte det är försent då bara. 
    Svårt att göra en sådant val när jag inte riktigt har några riktning nära vänner och inte den nära relationen till mina föräldrar som man kanske skulle hade önskat. Min man är mitt liv. Och vi har det riktigt bra förutom det lilla... att jag vill ha ett barn.
  • Anonym (2barnsmamma)

Jag ser fantastiskt fram emot till att jag är 45 och mina barn är vuxna. Hann aldrig resa innan barnen och då tänker jag verkligen resa! Tänkte också sporta mycket och satsa extra på karriären mm. Finns ju massor med hobbyn du kan börja var du träffar nya människor.

• Anonym (..)
    Sioo skrev 2017-02-20 15:58:52 följande:
    Åh all lycka till dig! 

Jag är ju inte hans första fru, han har två vuxna barn sin första fru. Så han kanske känner sig klart. Vad vet jag... Inte riktigt redo för att lämna honom ännu. Men en dag... Jag hoppas inte det är försent då bara. 
    Svårt att göra en sådant val när jag inte riktigt har några riktning nära vänner och inte den nära relationen till mina föräldrar som man kanske skulle hade önskat. Min man är mitt liv. Och vi har det riktigt bra förutom det lilla... att jag vill ha ett barn.
    Om din man inte vill ha barn, vilket inte är så konstigt med tanke på att han redan har barn..Så tycker jag att du ska skaffa barn med donator. Om du redan är över 40, och verkligen vill ha barn så ska du inte vänta eller avstå för hans skull. Jag är själv inte så ung, men är frivilligt barnlös. Ibland undrar jag om jag gör fel, men det är betydligt enklare ändå när det är jag som valt så. Din man som redan har barn, måste ju förstå att du vill kunna göra det valet du med.
  • Loriyana
    Nollan14 skrev 2016-08-29 14:36:13 följande:
    Det skulle bli de handikappade barnen det skulle bli synd om, med ditt system. De skulle alltid få känna en ovilja och en besvikelse från sina föräldrar.

Jag kan tala om att det till och med är mycket vanligt att även biologiska föräldrar överutnyttjar personliga assistenter och korttidshem till sina barn, för att de inte orkar. Det förekommer även att barn som föds med DS (till så unga mammor att de inte erbjudits fosterdiagnostik) lämnas till fosterhem. Antingen direkt efter förlossningen eller efter en tid. Trots att det biologiska bandet finns där i det fallet - inte ens DET räcker alla gånger!
    Om de visar ovilja och besvikelse så bör de inte vara adoptivförälder överhuvudtaget. Varje barn är en gåva.
  • Anonym (Tessa)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2017-02-20 16:13:49 följande:

Jag ser fantastiskt fram emot till att jag är 45 och mina barn är vuxna. Hann aldrig resa innan barnen och då tänker jag verkligen resa! Tänkte också sporta mycket och satsa extra på karriären mm. Finns ju massor med hobbyn du kan börja var du träffar nya människor.

Fast du måste väl förstå att det ändå är skillnad. Du har ju redan dina barn. Men visst är resor och hobbyn ngt som prioriteras:)
  • Anonym (..)
    Anonym (Tessa) skrev 2017-02-23 15:07:57 följande:
    Fast du måste väl förstå att det ändå är skillnad. Du har ju redan dina barn. Men visst är resor och hobbyn ngt som prioriteras:)
    Ja, det är stor skillnad på oss som inte har barn, frivilligt eller ofrivilligt, och dom som har. Jag gillar friheten, och att inte ha så mycket måsten. Vi slipper oron och stressen med att ha barn. Jag ser inga problem med att fylla tiden, det finns så mycket roligt att göra. Både resor och intressen.

Men jag håller med dig om det du skriver i trådstarten, att vänner är ett problem. Dom flesta kvinnor har barn, och är väldigt upptagna. Oavsett barnens ålder. Jag har sökt mig till andra barnlösa, ofta yngre än mig, och numera umgås jag oftare med killar. Önskar att jag haft någon annan tjej att oftare shoppa, fika, resa och prata med. Nu är det mycket sånt jag gör ensam.
  • Anonym (...)

Enligt undersökningar så blir man inte lyckligare av barn. Många av mina vänner säger ofta "-var glad att du inte har barn".. och verkar måttligt roade.

• Less is more

Kontakta kommunen och fråga vad familjehem osv innebär. Mrn sen måste du och din man verkligen vara överens om det. Andra skaffar husdjur, startar företag eller reser ? Hoppas ni hittar en väg framöver och känner glädje och stolthet i ivet.

• Anonym (B)
    Anonym (...) skrev 2017-02-25 16:04:13 följande:

Enligt undersökningar så blir man inte lyckligare av barn. Många av mina vänner säger ofta "-var glad att du inte har barn".. och verkar måttligt roade.

Jag har sagt det några gånger till barnlösa för att jag inte vill att de ska känna sig onormala. Man säger det för att vara snäll typ, inombords tycker man dock synd om er
  • Anonym (...)
    Anonym (B) skrev 2017-02-26 20:43:17 följande:
    Jag har sagt det några gånger till barnlösa för att jag inte vill att de ska känna sig onormala. Man säger det för att vara snäll typ, inombords tycker man dock synd om er
    Jaså..? Konstigt att man har fått höra det ända sedan man var ung, tvivlar starkt på att de tyckte synd om en då. Snarare sig själva för att de skaffade barn så tidigt. Och jag tvivlar på att de säger det i undersökningar för att "vara snälla"..
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?