Anonym (Samma situation) skrev 2017-02-06 13:24:41 följande:
Jag är gravid nu :) Gjorde tre misslyckade IVF och sedan ÄD, som funkade på första försöket.
Totalt 4,5 år från att jag började försöka med första mannen som ångrade sig.
Din sambo kan inte passivt eller aktivt tvinga dig att avstå barn. Skaffa barn på egen hand! Du behöver inte lämna honom för det. Han kanske lämnar dig, men då är det hans val. Du överlever och du kommer ha ett barn.
Män har HELA livet att ångra sig, tänk på det. När han är 55 år kanske han tycker han är redo, träffar en yngre tjej och bildar familj. Hur kommer du känna dig då??
Jag pratade mycket med min mamma om detta innan jag ställde "ultimatum" till min dåvarande sambo. Jag visste att jag hade 100% stöd från min familj, och jag var beredd att ta smärtan i att han ev skulle lämna mig (vilket han ju gjorde) och smärtan i att göra det ensam och inte i en kärnfamiljskonstellation. Så jag vågade. Och ångrade mig aldrig! Jag kände mig faktiskt jävligt stark och powerful, som tog mitt öde i egna händer och inte lät en man styra att mitt liv gled iväg i en riktning jag inte önskade.
All power till dig. Kör nu!!!
Åh all lycka till dig!
Jag är ju inte hans första fru, han har två vuxna barn sin första fru. Så han kanske känner sig klart. Vad vet jag... Inte riktigt redo för att lämna honom ännu. Men en dag... Jag hoppas inte det är försent då bara.
Svårt att göra en sådant val när jag inte riktigt har några riktning nära vänner och inte den nära relationen till mina föräldrar som man kanske skulle hade önskat. Min man är mitt liv. Och vi har det riktigt bra förutom det lilla... att jag vill ha ett barn.