• Anonym (Tessa)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Jag har senaste 15 åren försökt bli gravid. Nu är jag 45 år och har fått inse att det blev inga barn. Jag känner mig så tom och misslyckad. Vad ska jag göra resten av livet. Jag har alltid drömt att få fira jul med en familj, det kommer aldrig hända. Hur kan jag fylla mitt liv, med vad? Jag har inte några direkta intressen. Jag har försökt hitta vänner men det är svårt. Jag känner inte särskilt många. Vad gör andra människor på sin fritid? Förutom att vara med sina barn.

• Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?
  • Anonym (?)
    bullen1984 skrev 2016-08-22 20:15:04 följande:

Jag ser det precis tvärtom. Tycker att man är "tom" om ens liv ska gå ut på att skaffa barn. 

Jag är 32 år och väljer bort barn.

Har hittat en fantastisk man som är min bästa vän, och tanken på att få spendera mitt liv tillsammans med honom. Jobba, träna och ha vardagen ihop för alltid, det gör mig så lycklig. 

Vänner är inte viktiga.

Allt kan ses ur perspektiv, Något som är den enas sorg är den andres lycka. 

Varför är man mer "tom" för att man tycker att livet går ut på att skaffa barn än om man tycker livet går ut på att vara med sin partner? Jag lägger ingen värdering i det, alla vill olika saker i livet, men jag förstår inte varför någon skulle vara "tom" för att de ser barn som något viktigt, framförallt när man blir äldre. Jag känner nog ingen med barn som tycker att ha barn är det enda viktiga i livet och att allt annat kvittar. Personligen skulle jag tycka att det är märkligare att hänga sin lycka på samliv med en partner, men alla är ju olika, jag tror inte att du är mer "tom" än någon annan!
  • Anonym (Tessa)

Men oj vilka fina och omtänksamma svar jag fått!! Det är jätteskönt att läsa och tänka att det kanske blir bra tillslut ändå.

• Anonym (Tessa)
    Anonym (My) skrev 2016-08-23 09:14:05 följande:

I en liknande situation. Är nu 43 år. Vi har försökt i många år och efter flera missfall och operationer har vi nu förstått att det inte blir några barn. Det tog mig lång tid och mycket smärta att acceptera och fullt ut kommer jag nog aldrig göra det, men när jag väl gjorde det blev det på sätt och vis en lättnad. Det hade varit så mycket fokus kring att få barn att jag glömt bort mitt övriga liv.

Jag tänkte precis som du, hur hitta mening i livet utan barn? Men senaste året har jag långsamt börjat göra det och faktiskt har jag t.o.m. börjat se fördelarna med att vara barnfri (förlåt om jag provocerar vissa föräldrar med det uttalandet). Friheten och lugnet är något jag börjat trivas med. Jag har börjat ägna mig åt saker jag inte gjorde tidigare. Går kurser t.ex, i franska och trädgårdsodling. Satt mål att göra en svensk klassiker med allt vad det innebär med lopp och träning. Planerar resor. Har även funderat över att engagera mig i t.ex. röda korset, men inte riktigt kommit dit.

Däremot kommer vi inte bli familjehem eller liknande. Det är inte för oss att ha andras barn i vårt hem mer än på kortvariga besök. Vårt hem och liv är helt enkelt inte barnanpassat. Det var det under lång tid, men när vi insåg att vi inte skulle få barn ändrades det och nu trivs vi bra med det. 

Länge trodde jag att mitt liv skulle bli meningslöst utan barn, men jag har insett att mitt liv har också värde och kan vara minst så meningsfullt. När man varit inställd på barn så länge kan det dock ta lite tid att komma över den tröskeln. 

Jag hoppas verkligen att jag en dag också kan se att det kanske kan finnas fördelar, just nu kan jag inte se dom.
  • Anonym (utan barn)

Nu är jag 40 år men i liknande situation. Jag ville ha familj tidigare och kan ännu känna en stor sorg ibland över att jag varken har man eller barn. Men jag har förvånat mig själv och känner idag att jag nog inte längre skulle vilja skaffa barn mer även om jag hade chansen. I mitt äktenskap försökte vi få barn med flera IVF behandlingar, vi fick ett barn som dog och min man lämnade mig efter det. Idag kan jag känna en annan glädje över min frihet i livet. Jag tror inte jag ännu insett vidden av den. Jag springer på i samma ekorrhjul av vardag och jobb men egentligen är jag hur fri som helst att göra vad jag vill, flytta, börja om osv.... Jag är också en människa som njuter av egen tid och när jag har partner även att bara få vara med honom. Livet behöver inte vara slut och meningslöst för att man inte har barn. Det finns så mycket livet har att erbjuda, om man vill hitta nya vägar så gör man det. Lycka till!

• Anonym (Tessa)
    Anonym (Gravid nu) skrev 2016-08-23 15:28:21 följande:

Nu tycker du kanske att jag är väldigt påflugen, men har ni även provat ÄD/ED? och åd menar jag inte bara en gång utan flera. Jag är 47 och väntar första barnet via ED efter 10 år.  Vi hade aldrig gett upp för livet för oss måste ha en mening och för oss är den meningen barn. Andra kan kanske hitta andra meningar och är ÄD uteslutet för dig hoppas jag du gör det.

Grattis:) Nej det är över nu jag måste bara lyckas ta mig ur sorg och försöka hitta ngt annat. Min kropp känns väldigt sliten efter åratal av ivf och missfall.
  • Anonym (Tessa)
    sarafamilj skrev 2016-08-22 22:22:14 följande:

Du verkar vara en fin och empatisk person och jag håller med flera som tipsat om att bli stödperson eller familjehem. Undersök vad det skulle innebära och överväg det noga om det verkar intressant. Det finns så många barn som lever utsatta i trasiga familjesituationer och behöver en trygg famn och plats. Även ensamkommande flyktingbarn förstås. Se bara noga till att du vet vad det handlar om, vilka rättigheter du har och inte har. Tror att om du bestämmer dig för det kan du bli en enorm resurs och genom det skapa otroligt givande och viktiga relationer. 

Hade jag inte egna barn skulle jag valt den här vägen och jag tror inte det valet är ett dugg sämre än en kärnfamilj, bara annorlunda. I mitt fall hoppas jag kunna stötta något barn längre fram i livet, när det passar bättre tidsmässigt. De här barnen behöver ju just tid och värme -något du verkar ha i massor. 

Anonym (Tina) skrev 2016-08-22 23:02:43 följande:

Bra! Resa är ju fantastiskt skoj och att träffa människor från olika platser. Gemensamma resor och även andra gemensamma projekt för er närmare i er relation.

Du har två hundar som du älskar! Det tar väl också upp sin tid och ansträngning kan jag tänka mig?

Skapar du? Målar, skriver, spelar teater eller instrument? Prova! Det är oerhört helande. Jag har sörjt att jag inte kunat ägna mig åt konsten. Jag blev ensamstående mamma. Inte alls vad jag tänkt. Jag älskar mina barn över allt annat men jag har varit bitter över att jag inte kunnat ägna mig åt detta.

Det känns att läsa dina inlägg. Jag tänker att du är en fantastiskt varm människa som ser meningen med livet i andra människor. Förstår du själv hur värdefull en sådan människa är i världen så som den världen ut idag? Oerhört värdefull. Önskar dig allt gott.

Tack båda för era svar! Tyvärr har jag inga direkta hobbys förutom hundar och träning. Det hade nog känts lättare om jag haft fler vänner. Jag har tänkt på det ni skrivit idag och ringt och hört mig för om ensamkommande barn. Jag måste först landa och se lite ljusare på framtiden så jag kan ta mig an det stark, om det blir så. Ni känns väldigt starka båda två och ensamstående mamma kan inte vara lätt! Lycka till med allt!
  • Wolt

Du kan emulera känslan av familj genom att skaffa en man som har barn och familj. Inte helt samma men behöver inte bli långt ifrån lite beroende på kvalitén på familjen och vilken närhet människorna är kapabla till.

• Seven Costanza
    Anonym (Tessa) skrev 2016-08-23 17:55:51 följande:

Tack båda för era svar! Tyvärr har jag inga direkta hobbys förutom hundar och träning. Det hade nog känts lättare om jag haft fler vänner. Jag har tänkt på det ni skrivit idag och ringt och hört mig för om ensamkommande barn. Jag måste först landa och se lite ljusare på framtiden så jag kan ta mig an det stark, om det blir så. Ni känns väldigt starka båda två och ensamstående mamma kan inte vara lätt! Lycka till med allt!

Har inte varit i din sits men det måste vara en jättejobbig situation. Förstår att du gärna vill göra en insats för barn på något sätt, men är du medveten om att de ensamkommande barnen är pojkar i tonåren? Själv hade jag inte tyckt att det alls var liknande att ha egna barn utan hade mycket hellre kollat upp möjlighet att vara fosterfamilj eller kontaktfamilj.
  • Anonym (Bea)

Om du gillar djur så finns det många djurhem som behöver volontärer. Att skaffa en hobby där man får hjälpa andra tycker jag har hjälpt mig när jag har haft svackor.

• Anonym (utan barn)
    Wolt skrev 2016-08-23 19:00:11 följande:

Du kan emulera känslan av familj genom att skaffa en man som har barn och familj. Inte helt samma men behöver inte bli långt ifrån lite beroende på kvalitén på familjen och vilken närhet människorna är kapabla till.

För mig kändes det ännu mer jobbigt att leva med en man med barn, att leva som utomstående i deras familj gjorde jag kände ännu större sorg. Jag valde därför bort det livet och lever ensam idag.
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?